Gå til innhold

Tilbake til skoleuniformer?


Grip

Anbefalte innlegg

Grunnskolen bør innføre skoleuniformer for å dempe kroppsfikseringen blant ungjenter, mener rådgiver Turid Sørsdal (ved en ungdomsskole) og viser til at jenter dusjer i BH og g-stringtruse.

Hvis jeg gransker mine innerste gjemmer, kan jeg med hånden på hjertet si at min "greie" ikke er kvinner i uniform. Flott selvsagt, men ingen "greie".

Så til poenget; jeg begynner å få litt sans for argumentene for skoleuniform. Kroppsfiksering er en ting. Motepress er også en kraftig syke i mange skolemiljøer.

Dessuten vil skoleuniform skape identitet og team-følelse, noe som kan bedre skolemiljøet. Integrering av innvandrerbarn er vanskelig. Kanskje skoleuniform kan bidra positivt.

Jaja, det fins sikkert noen motforestillinger jeg ikke har tenkt på. Saken har ikke akkurat vært noen toppsak her i landet de siste 50 åra.

Men, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samd med deg. Men då eg tok opp denne saka her på DOL for 4-5 år sidan,men fekk lite positiv respons.

Det verkar som det ligg noko i ryggmargen på sosialdemokratiet i denne saka og som hindrar fornuftig debatt. Er det engelske kostskular som lurer i bakhovudet på sossarna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme for meg, men hvordan kan en uniform være med på å dempe kroppsfikseringen? Enten er du tynn og kler alt, eller så er du klompete og firkantet. En uniform skjuler vel ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk på skole i USA hadde vi ikke skoleuniform, men kleskode. Det synes jeg er en utmerket løsning. Man legger føringer for hvordan elevene kan kle seg på skolen, og bidrar dermed til å dempe det verste mote- og lolitabeklednings-presset, samtidig som man ikke tar fra ungdommene det å selv kunne bestemme hva de skal ha på seg.

Det sies i dag fra likestillingshold at jentene skal ha rett til å vise både mage og truse om de selv vil det, de skal få gå i akkurat det de vil. Skal man følge den logikken må det jo være helt greit at jentene kommer i bikini på skolen, og gutta stiller i boxer og bar overkropp? Eller for den saks skyld kan man jo hevde ungdommens rett til nakenundervisning.

Grensen må jo gå ett eller annet sted.. og for tretten-fjortenåringer synes jeg egentlig den grensen kan gå OVER rompesprekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verkar som det ligg noko i ryggmargen på sosialdemokratiet i denne saka og som hindrar fornuftig debatt. Er det engelske kostskular som lurer i bakhovudet på sossarna?

Tja - eg er vel sosialdemokrat god nok, ville eg tenkje. Men det hindrar meg jo ikkje i å sjå poenget. Ei anna sak er at uniformsplagg sikkert ville hindre gamle griser som meg og deg i å kaste lystne blikk på dei nakne magane åt småførkjene, og det er det kanskje ikkje noko stort poeng i ? Eg for min del har iallfall ei viss glede av å studere forbipasserande fauna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær er en såpass personlig ting at det bør man få velge selv.

Det er dessuten umulig å lage en uniform med et snitt som passer alle kropper. Husker da jeg gikk i korps, da hadde vi like uniformer alle mann, og det var ingen som kledde dem. Og stakkars den som ikke gikk inn i de "vanlige størrelsene" og måtte ha spesialsydd! De "tjukke" folka ble mer mobba i uniform enn uten fordi de måtte ha spesialsydd uniform.

Har man vanlige klær kan de litt større elevene velge seg romslige, løse klær som skjuler kroppen mer enn en uniform.

Dessuten, hva er problemet med at trusa synes? Det gjør den da på alle som lener seg forover....

Og en bar mage har da aldri ført til onanering under pulten så vidt jeg vet...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Personlig tror jeg sammenligningspotensialet blir mye tydeligere om alle skal gå likt kledd.

De som ikke er helt A4 har slik det er nå mulighet til å finne klær som gjør dette mindre tydelig. Skal alle gå likt kledd tror jeg f.eks de lubne kommer til å føle seg enda lubnere, de radmagre enda mer radmagre osv.

Det hender seg at jeg er på hotell eller andre steder der uniform er vanlig. Og når jeg ser fargene på klærne tenker jeg "her kunne neimen ikke jeg jobbet, for jeg kler ikke gult/rødt/burgunder".

Alt kler den smukke, men grisen blir liksom ikke noe penere av å gå kledd slik som henne. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til skoleuniformer. Skulle ønske det hadde vært det i min tid på skolen, og vil mer enn gjerne være med på et evt. forslag om å innføre skoleuniformer.

Og det mente jeg forøvrig også før denne debatten om korte topper og bare mager kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor sans for skoleuniformer og har hatt det siden jeg gikk på ungdomsskolen.

Med skoleuniformer vil alle være like og alt motepress vil forsvinne. Alle forskjeller blant rike og "fattige" vil viskes bort. Elevene vil bli likeverdig.

Så ja til skoleuniformer både i barne og ungdomsskolen. Men ingen skjørt eller slips tvang. Enkle praktiske uniformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med citoyen. Noen få regler for begge kjønn, men ikke uniform

Ulemper med uniform:

Det blir enda større press på hva slags klær man skal ha på seg i fritiden, og disse (dyre, populære) klærne blir mindre brukt enn om man kan bruke dem hele dagen.

Negativt for de som ikke har en A4-kropp, som flere har nevnt her - deres evt. problem med å finne klær som passer, blir et offentlig anliggende.

Dilldall av typen slips, sløyfer og dritt - uniformen må vaskes (sikkert også strykes) til stadighet og bli tørr i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med citoyen. Noen få regler for begge kjønn, men ikke uniform

Ulemper med uniform:

Det blir enda større press på hva slags klær man skal ha på seg i fritiden, og disse (dyre, populære) klærne blir mindre brukt enn om man kan bruke dem hele dagen.

Negativt for de som ikke har en A4-kropp, som flere har nevnt her - deres evt. problem med å finne klær som passer, blir et offentlig anliggende.

Dilldall av typen slips, sløyfer og dritt - uniformen må vaskes (sikkert også strykes) til stadighet og bli tørr i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Jeg er enig med citoyen. Noen få regler for begge kjønn, men ikke uniform

Ulemper med uniform:

Det blir enda større press på hva slags klær man skal ha på seg i fritiden, og disse (dyre, populære) klærne blir mindre brukt enn om man kan bruke dem hele dagen.

Negativt for de som ikke har en A4-kropp, som flere har nevnt her - deres evt. problem med å finne klær som passer, blir et offentlig anliggende.

Dilldall av typen slips, sløyfer og dritt - uniformen må vaskes (sikkert også strykes) til stadighet og bli tørr i tide.

En uniform behøver jo ikke være lik de engelske skole-uniformene med slips og foldeskjørt. Det kan være helt enkle bukser + T-skjorte og collegegenser med skolens logo, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uniform behøver jo ikke være lik de engelske skole-uniformene med slips og foldeskjørt. Det kan være helt enkle bukser + T-skjorte og collegegenser med skolens logo, f.eks.

Mange skoler i England har faktisk gått over til slike uniformer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uniform behøver jo ikke være lik de engelske skole-uniformene med slips og foldeskjørt. Det kan være helt enkle bukser + T-skjorte og collegegenser med skolens logo, f.eks.

Jada, jeg er klar over det. Ville bare peke på noen _mulige_ ulemper. Jeg er forøvrig helt klar over at det også finnes _mulige_ fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...