Gå til innhold

Sterilisering


Gjest Eillin

Anbefalte innlegg

Gjest Eillin

Hei Moen

Jeg er 31 år gammel og har et barn, og har planer om å ha et barn til.

Jeg er plaget av veldig sterk menstruasjon, med ganske voldsomme smerter, for tiden bruker jeg vanlig spiral, og da er smertene så intense at jeg fungerer egentlig dårlig i et par dager under hver mens.

Jeg trives veldig dårlig med p-piller, så av den grunn tenker jeg veldig på og sterilisere meg etter og forhåpentlig og ha fått er barn til.

Det jeg lurer på er om det skjer noe spesielt med kroppen hvis man steriliserer seg. Har men lettere for og legge på seg, og er det farer forbundet med inngrepet.

Jeg har også hørt at det finnes andre metoder, noe med en ballong med varmt vann som blåses opp ved egglederne?? Dette har jeg bare hørt fort om på radio, så jeg vet ikke om jeg forstod det riktig.

Hva anbefales og gjøre?

Jeg har også planer om og kontakte min faste gynekolog nå, for om mulig få noen for smertene, for han pratet om noen nye medisiner som var kommet for sterke mens smerter. Vet du noe om disse, må legge til at jeg ikke tåler Naproxen, som mange har utbytte av.

Mange spørsmål dette, men håper du kan hjelpe meg litt. :o)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Eillin

1. Sterilisering medfører ingen endringer i kroppen, alt fungerer som før.

2. Inngrepet gjøres for kvinner under narkose og det kan medfører en liten risiko, men det er meget uvanlig.

3. Sterilisering kan gjøres i i barselsengen.

4. Varmeballong reduserer mengden av mens.blødning, men det er ikke egentlig sterilisering, selv om vi regner med at det er vanskelig å bli gravid etterpå.

5. Det er flere muligheter for medikamenter for smerter, også nye tilsvarende naproxen men med mindre bivirkninger, snakk med legen om det.

Fikk du svar på alle spørsmål? Ellers spør igjen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eillin

Svar til Eillin

1. Sterilisering medfører ingen endringer i kroppen, alt fungerer som før.

2. Inngrepet gjøres for kvinner under narkose og det kan medfører en liten risiko, men det er meget uvanlig.

3. Sterilisering kan gjøres i i barselsengen.

4. Varmeballong reduserer mengden av mens.blødning, men det er ikke egentlig sterilisering, selv om vi regner med at det er vanskelig å bli gravid etterpå.

5. Det er flere muligheter for medikamenter for smerter, også nye tilsvarende naproxen men med mindre bivirkninger, snakk med legen om det.

Fikk du svar på alle spørsmål? Ellers spør igjen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takk for utfyllende svar, Moen. Jeg regner med at jeg muligens må ha keisersnitt (igjen) ved min eventuelle neste fødsel også, så da kan kanskje inngrepet skje samtidig?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Tusen takk for utfyllende svar, Moen. Jeg regner med at jeg muligens må ha keisersnitt (igjen) ved min eventuelle neste fødsel også, så da kan kanskje inngrepet skje samtidig?

MVH

Ja, det vil være meget enkelt å gjøre det samtidig. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...