Gå til innhold

FU, Metanol eller 96% ?


sherlock

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan. Åssen det?

- Fordi det er rart at de som omsetter smuglersprit ikke kan det. Siden noen typer teknisk sprit, fx til bruk i høyoktan bensin, tilsettes benzen eller metanol under fremstillingsprossessen for å fjerne vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fordi det er rart at de som omsetter smuglersprit ikke kan det. Siden noen typer teknisk sprit, fx til bruk i høyoktan bensin, tilsettes benzen eller metanol under fremstillingsprossessen for å fjerne vann.

De som omsetter sprit driter vel i om den inneholder metanol, white sprit eller piss, vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som omsetter sprit driter vel i om den inneholder metanol, white sprit eller piss, vil jeg tro!

Det tviler jeg på. De som selger smuglersprit mener trolig at alkoholavgiftene i Norge er for høye, at de selger kvalitetsvarer og dessuten at alle gjør noe galt for å bli rike. Ikke umulig at de tar seg lange ferier i nabolaget til Carl I.Hagen i spania heller. Men dumme er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som omsetter sprit driter vel i om den inneholder metanol, white sprit eller piss, vil jeg tro!

Det er vel heller de som lager den som driter i det. De som omsetter vil vel ofte være interessert i å beholde kundene.

"..............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aner egentlig ikke, men jeg tror vi lærte noe om fargeforskjeller på flammen da vi gikk ungdomsskolen.

"drypp alltid litt på vasken og sett fyr på, sjekk fargen på flammen før du drikker heimbrent"

Husker ikke fargene lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner egentlig ikke, men jeg tror vi lærte noe om fargeforskjeller på flammen da vi gikk ungdomsskolen.

"drypp alltid litt på vasken og sett fyr på, sjekk fargen på flammen før du drikker heimbrent"

Husker ikke fargene lengre.

Nei. Metanol og etanol brenner likt, smaker likt og lukter omtrent likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eeeer harry, na-na-na-nanaaa...*traller*

Nei, men jeg har stort sett ikke drukket hvit orginalsprit siden tidlig på 90-tallet, så jeg _tror_ jeg skal klare å skille møkkasprit fra ok sprit.

Dog er dette bare noe jeg tror, og det kommer nok til å bli relativt lenge til jeg drikker druesprit nå, pga denne lille incidenten...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørkenvandreren

Jeg kan ikke se for meg en eneste situasjon hvor slik kunnskap skulle vise seg å være nyttig for meg... :-)

Si ikke det.

Som du selv har sagt, inntjeningen i meglerbransjen er ikke som den har vært... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ikke det.

Som du selv har sagt, inntjeningen i meglerbransjen er ikke som den har vært... :-)

Nei, men da setter jeg vel bare en dunk med sukker, gjær og vann, skulle det bli så ille...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metanol skummer, det gjør ikke etanol, Metanol har et kokepunkt på 65 grader, mens etanol har på 78 grader.... Og når det gjelder hvorfor de som ikke selger/lager dette kan teste produket så er det vel fordi at de ikke er så lure da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metanol skummer, det gjør ikke etanol, Metanol har et kokepunkt på 65 grader, mens etanol har på 78 grader.... Og når det gjelder hvorfor de som ikke selger/lager dette kan teste produket så er det vel fordi at de ikke er så lure da :o)

Endelig et fornuftig svar. Metanol koker ved 65 celsius, ren 96% ved 78. 96% som avgir damp som holder en temperatur under 78 C inneholder metanol, aceton eller noe annet giftig. Altså varm opp spriten i en glasskolbe eller et måleglass og mål temperaturen på dampen med et termometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...