Gå til innhold

Skal det være og eller å her?


Babette

Anbefalte innlegg

Heter det:

"I dag skal vi ut og spise"

eller

"I dag skal vi ut å spise".

Jeg heller umiddelbart til det første alternativet, fordi en kan sette inn +. Men man kan også tenke seg "at" eller engelsk "to", altså vi skal ut for å spise. I så fall blir det å.

Kan det være at begge alternativer kan godkjennes i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal bruke infinitivmerke å i denne setningen. Egentlig er setningen som følger:

I dag skal vi (gå) ut (for) å spise

Selv om den i muntlig form blir som du beskrev. Overfør ovenstående setning til fortid:

I går gikk vi ut for og spiste

og da ser du at setningen blir gal. Ergo blir konjuksjonen gal og infitivmerket riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal bruke infinitivmerke å i denne setningen. Egentlig er setningen som følger:

I dag skal vi (gå) ut (for) å spise

Selv om den i muntlig form blir som du beskrev. Overfør ovenstående setning til fortid:

I går gikk vi ut for og spiste

og da ser du at setningen blir gal. Ergo blir konjuksjonen gal og infitivmerket riktig.

Magefølelsen min sier og.

Hvis man skriver

"I dag skal vi ut for å spise" er det udiskutabelt riktig med å. Men jeg tror det blir annerledes når "for" ikke er med.

Sikker er jeg derimot ikke, det var derfor jeg luftet det. Norsk er et vanskelig språk, med et utall av unntak fra de fleste regler.

La oss prøve med svensk: Da synes jeg

"I dag skal vi ut och äta" blir riktigere enn "ut att äta".

Takk til alle som svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal selvfølgelig være "og". Hvorfor veit jeg ikke, men det var noe med et godt og gammelt preteritumsknep...

"gikk OG spiste" - det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal selvfølgelig være "og". Hvorfor veit jeg ikke, men det var noe med et godt og gammelt preteritumsknep...

"gikk OG spiste" - det passer.

Du er inne på riktig spor her ja :)

For å vite om en setning skal ha og eller å, sett setningen i fortid. Dersom BEGGE verbene skifter tid, skal det være og. Dersom bare det første verbet skifter tid, skal det siste ha infinitivsmerke.

"De går ut og spiser"

"De gikk ut OG spiste"

Å skrive "De gikk ut å spise" blir feil. Du kan derimot skrive "De gikk ut FOR Å spise", men det er en annen setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket NTB sin håndbok om språkregler og der står akkurat dette eksempelet nevnt:

Nemlig: Han skal ut OG reise, men; Han var ute Å kjøre.

Noen nærmere forklaring står det ikke i boka.

Så din magefølelse var rett denne gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket NTB sin håndbok om språkregler og der står akkurat dette eksempelet nevnt:

Nemlig: Han skal ut OG reise, men; Han var ute Å kjøre.

Noen nærmere forklaring står det ikke i boka.

Så din magefølelse var rett denne gang!

Takk!

Det andre eksemplet du nevner er veldig interessant.

Han var ute å kjøre....Dvs. han hadde rotet seg borti et eller annet.

Men: Jeg ville skrevet:

Skal du ut og kjøre bil i dag?

Hvorfor denne forskjellen?

Fordi i det første tilfellet kan vi si at verbet er "å være ute å kjøre".

Også denne gangen bygger jeg på magefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på riktig spor her ja :)

For å vite om en setning skal ha og eller å, sett setningen i fortid. Dersom BEGGE verbene skifter tid, skal det være og. Dersom bare det første verbet skifter tid, skal det siste ha infinitivsmerke.

"De går ut og spiser"

"De gikk ut OG spiste"

Å skrive "De gikk ut å spise" blir feil. Du kan derimot skrive "De gikk ut FOR Å spise", men det er en annen setning.

Ahhh! Var sånn det var, ja! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!

Det andre eksemplet du nevner er veldig interessant.

Han var ute å kjøre....Dvs. han hadde rotet seg borti et eller annet.

Men: Jeg ville skrevet:

Skal du ut og kjøre bil i dag?

Hvorfor denne forskjellen?

Fordi i det første tilfellet kan vi si at verbet er "å være ute å kjøre".

Også denne gangen bygger jeg på magefølelsen.

Jeg ville skrevet det samme som deg, fordi det er to hendelser på en gang som bindes sammen...

Ikke spør hvorfor, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snufselufsa

Jeg ville skrevet det samme som deg, fordi det er to hendelser på en gang som bindes sammen...

Ikke spør hvorfor, men...

Hadde det vært kjørte så hadde det blitt og tror jeg.

Han var ute og kjørte.

Aaaner ikke hvorfor da, men ser det ikke rett ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært kjørte så hadde det blitt og tror jeg.

Han var ute og kjørte.

Aaaner ikke hvorfor da, men ser det ikke rett ut? :)

Hvis han var ute med bilen sin, skal det være "han var ute og kjørte". Men hvis han hadde rotet seg bort i noe, skal det være "han var ute å kjøre" (dette kan også uttrykkes "han var kommet ut å kjøre").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært kjørte så hadde det blitt og tror jeg.

Han var ute og kjørte.

Aaaner ikke hvorfor da, men ser det ikke rett ut? :)

Ja, men her har vi etter min mening to betydninger:

1. Han var ute og kjørte: Dvs. han var ute og kjørte med bilen sin, altså bokstavelig talt kjørte.

2. Han var ute å kjøre: Han hadde problemer. Her kan du aldri skrive annet enn infinitiv av kjøre. I pluskvamperfektum blir det også:

"Han hadde vært ute å kjøre," mens "Han hadde vært ute og kjørt" betyr at han hadde brukt bilen eller noe anet motorisert.

Språk er morsomt! Men igjen: Norsk må være et forferdelig komplisert språk å lære seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han var ute med bilen sin, skal det være "han var ute og kjørte". Men hvis han hadde rotet seg bort i noe, skal det være "han var ute å kjøre" (dette kan også uttrykkes "han var kommet ut å kjøre").

Jeg er fullstendig enig med deg, laban!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket NTB sin håndbok om språkregler og der står akkurat dette eksempelet nevnt:

Nemlig: Han skal ut OG reise, men; Han var ute Å kjøre.

Noen nærmere forklaring står det ikke i boka.

Så din magefølelse var rett denne gang!

Hvis han var ute Å kjørte da? Da blir det vel OG?

Han var ute OG kjørte? Ja?

Åssen går det på svinestien? tramper du rundt på de små syltelabbebe dine,Chateau Nøff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...