Gå til innhold

Noen som vet? Ang. særeie og arv


Gjest jus

Anbefalte innlegg

Hvordan blir utfallet her:

Samboerpar med barn, 2 særkull et felles. Huset blir stående på kun den ene. Men felles lån.

Paret gifter seg, den ene får særeie. Hvordan stiller det seg da til særkullsbarn ang arv av den forelderen som står uten særeien?

Er det kun barn av den som har særeie som arver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg forsto innlegget ditt, er situasjonen noe som følger:

Mor og far har hvert sitt barn samt et felles.

Hus kjøpes. Når de gifter seg, får f.eks. mor særeie på huset.

Særeie betyr at huset ikke er en del av felleseiet, altså at den skal holdes utenfor ved en deling av boet.

Dersom mor dør, deles felleseiet i to. Far får sin halvdel av felleseiet, mors halvdel går inn i hennes dødsbo. I tillegg går det mor har på særeie inn i hennes dødsbo.

Mors legale arvinger i dette tilfelle er ektemann, hennes særkullsbarn og deres felles barn.

Fars særkullsbarn arver ikke sin stemor.

Dermed arver ikke fars særkullsbarn noe av huset.

--

obs! Dette var en veldig kjapp juridisk tankerekke tatt fra hodet. Det er noen år siden jeg leste arverett nå, men jeg tror dette blir det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...