Gå til innhold

Jeg vil bestemme selv!


Ferskenjenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått meg kjæreste, og alt er bare flott, utenom en ting.. moren min blir helt rar hver gang jeg får meg kjæreste. Mener at jeg er altfor ung og at jeg ikke bør ta ting seriøst og sånn. Jeg er snart 18 år, og mener jeg har rett til å bestemme over kjærlighetslivet mitt. Hun har da ingen rett til å bestemme om jeg skal ha sex med han eller ikke! Jeg blir så utrolig irritert. Jeg har det stort sett ganske fritt hjemme, får lov til det meste, men ikke på det området her. Jeg skulle egentlig til kjæresten i dag, men fikk ikke lov. Han er tre år eldre enn meg, men jeg ser ikke problemet i det! Hun sier at hun er redd for at jeg skal gjøre noe jeg kommer til å angre på, eller ikke vil! Har det ikke slått henne at jeg vil ha sex? Eller at jeg har hatt det før? Jeg blir så fortvilet, vi pleier å ha et godt forhold, og prater om ALT, bortsett fra sex... Syns at dette blir ganske håpløst, det er jo en av de mest naturlige tingene i hele verden. kanskje det bare er vanskelig å takle at datteren blir voksen, men likevel, dette her kommer til å ødelegge forholdet mellom meg og kjæresten og mellom meg og henne!

Noen råd? Trenger det sårt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei Ferskenjenta!

Jeg forstår at du vil bestemme selv over hvem du vil forelske deg i og hvordan det forholdet skal være. Og det er nok moren din enig i også. Når hun bryr seg og setter grenser, har det nok å gjøre med at hun føler ansvar for at det skal gå deg vel. Hun håper vel at du ikke skal gi deg bort til noen og kanskje bli utnyttet uten at du klarer å sette grenser selv.

Du er på vei til å bli voksen og ansvarlig for ditt eget liv. Det kan nok hende at din mor strever med å slippe deg. Kanskje du kunne ta initiativ til å prate med din mor om dette. Du kan forklare henne hva du tenker og vil, og du kan også spørre henne direkte hva hun er redd for: Det er så viktig å beholde den gode kontakten nå før du evt. flytter på egen hånd.

Jeg synes du skulle forklare noe av dette til kjæresten din også for at han kan forstå situasjonen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Forstår at dette er et større problem enn jeg trodde. Jeg har svart deg i et annet forum i kveld.

Kjære deg. Vi foreldre vil jo selfølgelig våre barn alt godt. Også i kjærlighetslivet!! Problemet er bare det at vi har endel mer livserfaring .Vi vet hvilke problemer og bekymringer som kan oppstå ved feil veivalg. Dette er ting som du er nødt til å erfare selv.En dag vil du selv stå på samme plass som din mor og ha de samme bekymringer.(Thats life)

Jeg kan trøste deg med at dette er problemer som går over av seg selv med tiden. Kos deg!!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ferskenjenta!

Jeg forstår at du vil bestemme selv over hvem du vil forelske deg i og hvordan det forholdet skal være. Og det er nok moren din enig i også. Når hun bryr seg og setter grenser, har det nok å gjøre med at hun føler ansvar for at det skal gå deg vel. Hun håper vel at du ikke skal gi deg bort til noen og kanskje bli utnyttet uten at du klarer å sette grenser selv.

Du er på vei til å bli voksen og ansvarlig for ditt eget liv. Det kan nok hende at din mor strever med å slippe deg. Kanskje du kunne ta initiativ til å prate med din mor om dette. Du kan forklare henne hva du tenker og vil, og du kan også spørre henne direkte hva hun er redd for: Det er så viktig å beholde den gode kontakten nå før du evt. flytter på egen hånd.

Jeg synes du skulle forklare noe av dette til kjæresten din også for at han kan forstå situasjonen.

Vennlig hilsen

Takk for rådene. Jeg har tenkt å prate med henne, men vil vente til en dag pappa ikke er hjemme... orker ikke blande han inn i dette her hvertfall!

Jeg har fortalt noe av det til kjæresten min, og han forstår=)

Ganske deilig!

Ting ordner seg nok, noen dager er sånne ting vanskeligere enn andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...