Gå til innhold

Registrering i folkeregisteret/personnr.

Anbefalte innlegg

Vi har i dag fått vårt barns norske personnr. i posten. MEN hun står oppført med sitt opprinnelige navn. Kan det stemme da?

Bakrunnen er at jeg fikk en telefon fra vårt lokale folkeregister hvor de hadde fått beskjed om at det ikke kunne gis personnr. før de hadde vårt barns opprinnelige navn. Jeg opplyste da at det stod oppført i domsdokumentene som lå vedlagt. (som er skrevet på spansk) De skulle da se hva de kunne gjøre.

Men jeg trodde ikke det egentlig hadde noen betydning. H*n ble jo automatisk norsk stasborger ned nytt navn når dommen ble rettskraftig i Colombia.

Hvilke erfaringer har dere med folkeregisteret?

Er dette vanlig prosedyre, blir hun senere registrert med nåværende navn?

Eller er det rot og sammenblanding med gamle rutiner? (gammel lov hvor man søkte stasborgeskap etter at man kom hjem)

Håper det er noen som har erfaringer å dele:-) Ville gjerne sjekke hvilke erfaringer andre har før jeg ringer forlkeregisteret igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73194-registrering-i-folkeregisteretpersonnr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Anka!

Velkommen hjem med den lille prinsessen!

Det er faktisk riktig! I alle fall var det slik da vi kom hjem for 2 år siden. Det virker jo veldig rart, spesielt siden vi får utsedt norsk pass i Colombia med barnets nye navn.

Jeg mener å huske at det var BUFA (dengang SUAK) som sendte beskjed til Folkeregisteret om det nye navnet når adopsjonen var ferdig registrert hos dem, dvs da vi fikk utbetalt adopsjonsstøtten. Mener det stod forklart i et av papirene dere fikk tilsendt av AF da dere kom hjem.

Hilsen

Hei Anka!

Velkommen hjem med den lille prinsessen!

Det er faktisk riktig! I alle fall var det slik da vi kom hjem for 2 år siden. Det virker jo veldig rart, spesielt siden vi får utsedt norsk pass i Colombia med barnets nye navn.

Jeg mener å huske at det var BUFA (dengang SUAK) som sendte beskjed til Folkeregisteret om det nye navnet når adopsjonen var ferdig registrert hos dem, dvs da vi fikk utbetalt adopsjonsstøtten. Mener det stod forklart i et av papirene dere fikk tilsendt av AF da dere kom hjem.

Hilsen

Vi kom i hjem i fjor og jeg stusset også over det samme.

Men når saken var ferdig i SUAK kom papirer fra folkereg. med riktig navn.

Troya1365380348

Hei

Enig med "Ketty". Vi hadde også samme prosedyre. Jeg ringte folkeregisteret for sikkerhetsskyld, og de ventet på bekreftelse fra SUAK (BUFA nå da). Men det kan nok være greit å minne dem på dette, for på vårt folkeregister lå bekreftelsen i 3 uker før de fikk ordnet papirene.

Lykke til.

Ja, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet en stund til, og regne med at h*n blir registrert på h*ns rette navn etterhvert.

Det kan tydeligvis ta litt tid før BUFA får registrert adopsjonene, domsdokumentete var ennå ikke oversatt sist jeg snakket med AF.

MVH

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...