Poetica Skrevet 21. oktober 2000 Del Skrevet 21. oktober 2000 Som tidligere nevnt her, har min 5 årige datter tatt ECP prøve på BSS. I dag fikk jeg brev om at verdien var på 51 og at dette var "sterkt forhøyet". Men det sto ikke hva som er normalverdi, hva er lavest normalverdi, og høyest normalverdi? Det blir liksom bare tall som ikke sier meg noe, når jeg ikke har noe å sammenligne med... Hvor høy omtrent ville en slik verdi være under f eks et astmaanfall? Vil verdien synke ved bruk av medisin som Flutide og Servent? (noe hun ikke brukte da prøven ble tatt, men som hun nå er på fulldose av) Dessuten lurer jeg også på om dette gir grunn for bekymring, og om hun burde ta en ny prøve snart igjen? Vi hadde egentlig "friskmeldt" Nora nå, men det ser ut til at hun fremdeles er astmatisk, selv om hun har vært anfallsfri i godt og vel ett år nå. (Ingen store dramatiske anfall på denne tiden, i hvert fall..) Det var litt nedslående for oss dette... Takknemlig for svar. Småbekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7320-forh%C3%B8yet-ecptil-legen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 22. oktober 2000 Del Skrevet 22. oktober 2000 Hei igjen, Poetica Så synd at dere fremdeles sliter hardt med astmaen. Først og fremst må det sies at man nok aldri kan friskmelde et barn for astma. Vel og merke kan den bli borte, men den er på lur, og kan komme tilbake, men ikke nødvendigvis. I tenårene kan den gjerne gi seg for så å komme tilbake i 20-30-årene. Normalverdien for ECP er som dr Endsjø har nevnt, mellom 2 og 15. Det er viktig å ikke blande kortene her. ECP er en supplerende blodprøve til de andre undersøkelser som blir tatt, så alt må sees i en sammenheng og ikke hver for seg. Det er derfor viktig at den som har de beste forutsetninger for å kunne vurdere situasjonen og som har sett barnet tar seg av denne vurderingen. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du derfor rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7320-forh%C3%B8yet-ecptil-legen/#findComment-36031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.