Gå til innhold

bekymret for mor....

Anbefalte innlegg

Min mor på snart 60 år fikk for 5-6år tilbake røykeben. Hun ble operert og fikk skiftet blodårer i begge beina.

Og hun sluttet å røyke!!

Sist vinter fikk hun blodpropp i det ene benet og takket være heldige omstednigheter ble benet reddet. Hun fikk nå medisinen marevan.

Min mor er veldig glad i alkohol og benytter enhver anledning, uten begrensninger.

Nå står en 14-dager sydentur fordøren og jeg er bekymret for flyreise og opphold med daglig alkoholinntak.

Hun er i veldig dårlig form og bruker mye medisiner i tillegg.

Høyt blodtrykk, høyt kolesterol, antidepressiva, marevan og jeg vet ikke hva.

Hun har i tillegg fått problemer med hukommelsen og får veldig lett store blå-merker. Hennes lege skriver ut nye medisiner ved nye plager og har ikke min tillit.

Jeg ser at min mor som før var frisk og aktiv blir veldig fort gammel, tykk, har ekstremt dårlig fysikk og generelt dårlig helse. Dette bekymrer meg veldig.....

Hvordan vurderer De situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73219-bekymret-for-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Aki.

Din mor har fått alvorlige problemer i relativt ung alder (i denne forbindelse). Det ser ut som om hun har fått ganske utstrakte medisinske tilbud for sin tilstand, men det er ikke noe av det du nevner som tar tak i det som synes å være hennes altoverskyggende problem, nemlig et alkoholforbruk som etter din beskrivelse sannsynligvis representerer reell alkoholisme. Hvis hennes fysiske og mentale tilstand er forverret vesentlig i løpet av det siste året, bør du, helst med hennes aksept, søke hjelp i de rette instanser. Ta kontakt med den delen av helsevesenet som har erfaring med og ansvaret for alkoholisme, og følg de rådene du får der. Ikke akseptèr utsettelse, vente-og-se-holdninger, etc., men forsøk å fremtvinge akutt og konkret aksjon innen definert tid.

Din mors sirkulasjonsproblemer er sannsynligvis betinget av en generell åreforkalkning (arteriosklerose), og det er derfor temmelig opplagt at hun har forandringer også i årene til hjertet, hjernen, og andre organer. Jeg går ut fra at hun får et kolesterolsenkende medikament. Marevan er en nødvendighet for henne for resten av livet, og det er viktig at hun tar en dose som er korrekt og som holder hennes koagulasjonsevne (blod-størkningsevne) på et lavt nivå. Dette måles nå ved hjelp av såkalt INR, som hos henne bør ligge fra 2,5 til 3. Hvis din mor drikker mye alkohol, vil det være vanskelig å holde et stabilt INR-nivå. Dette medfører at hun til tider får for liten Marevan-effektog dermed står i fare for å få nye blodpropper, eller at hun også kan ha for sterk Marevaneffekt, som vil øke risikoen for å få blødninger. En heisatur til Syden under slike omstendigheter vil være hasardiøs.

Ideelt sett burde din mor legges inn ved en egnet institusjon (frivillig eller ikke), bruke Marevan, kolesterolsenkende medisin og evt. blodtrykksmedisiner, og gjennomgå en langvarig og forhåpentlig effektiv behandling. Fortsetter hun på den måten du har beskrevet er prognosen hennes meget alvorlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73219-bekymret-for-mor/#findComment-364949
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...