Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Høy puls

De siste tre ukene har jeg vært plaget med høy puls. Dette er svært ubehagelig og gjør med så trøtt.

Den første dagen var jeg til lege og tok EKG da var pulsen 110 men legen sa dette ikke var farlig. Den er ikke så høy i hvile ca 80 men bare jeg reiser meg stiger den betraktelig. Det merkelige er at pulsen er så høy når jeg våkner om natten. Er ikke dette dette veldig belastende for hjertet ? Skal jeg bare være fornøyd med svaret fra legen at dette kan bare skje, vil det isåfall alltid være der ??? Hun ville ikke gi meg medisiner mot dette da jeg er plaget med astma. Alderen min er 32.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7329-h%C3%B8y-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Lone2.

Det kan være mange årsaker til høy puls. 80 som hvilepuls er ikke akkurat påfallende, men kan hos en 32-åring indikere at formen ikke er helt på topp. Høy puls kan være situasjonsbetinget, f.eks. ved nervøsitet eller angstreaksjoner.

Hvis du plages av høy puls, er det grunn til å utelukke en rekke mulige andre årsaker. Til disse hører høyt stoff-skifte, blodforandringer, hormonelle årsaker, hjertets pumpefunksjon og reelle rytme (i EKG kan endel rytmer synes "normale", mens de ved nærmere ettersyn er noe annet). Dertil kommer en rekke medikamentreaksjoner (bruker du medisiner mot din asthma ?).

Puls på over 110 i gjennomsnitt vil på lang sikt kunne medvirke til en overbelastning for hjertemuskulaturen, som vil kunne reagere med forandringer. Det kunne være ønskelig å få en oversikt over din puls-variasjon på døgnbasis. Ta det opp med din lege èn gang til, spesielt fordi det synes å være blitt et problem for deg.

Men - de fleste gangene vi støter på ditt problem er det helt uskyldig. De medisinene din lege sannsynligvis siktet til var beta-blokkere, som vil kunne roe en ellers normal, men rask puls. De moderne betablokkere vil hos noen asthmatikere kunne forverre luftveis-symptomene, men mange kan bruke små doser uten at de provoserer.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7329-h%C3%B8y-puls/#findComment-36527
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...