Gå til innhold

Til dere som ikke tror på Gud......

Anbefalte innlegg

Hei Carlina,

Taj Mahal (med familie) er muslimer. Det jeg mener er at hvis en offentlig skole skal dele ut bibler til de kristne, bør den også dele ut koraner til muslimene, og relevante bøker/dokumenter til tilhengere av alle andre livssyn.

Kristendom bør ikke ha noen særstilling innenfor skolen.

Med vennlig hilsen

Ahhh sånn ja var ikke klar over at hun var det jeg...

Takker for opplysningene!!

=o)

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Taj Mahal

25

• Sør

13

• Ulv I Faarikaal

6

• flisa

4

Mest aktive i denne tråden

Det er også religionsfrihet i dette landet - det er nedfelt i Menneskerettighetene. :-)

Med vennlig hilsen

Det er ingenting som tilsier at man skal lære om alle verdens religioner og få utdelt alle religionenes "bibel" i den norske skolen. At _du_ synes dette er logisk, betyr ikke at det er det. Religionsfrihet innebærer ikke en rettighet om å lære om sin egen religion på skolen. Man står helt fritt til å ha barna sine i en skole hvor de ikke har kristendomsundervisning, eller en skole hvor de lærer om sin egen religion, eventuelt å reise til et annet land. Det er ingen tvang å bo i Norge.

Det er ingenting som tilsier at man skal lære om alle verdens religioner og få utdelt alle religionenes "bibel" i den norske skolen. At _du_ synes dette er logisk, betyr ikke at det er det. Religionsfrihet innebærer ikke en rettighet om å lære om sin egen religion på skolen. Man står helt fritt til å ha barna sine i en skole hvor de ikke har kristendomsundervisning, eller en skole hvor de lærer om sin egen religion, eventuelt å reise til et annet land. Det er ingen tvang å bo i Norge.

"ingen tvang å bo i Norge"

Hva er det for et "argument"???

ReligionsFRIhet betyr også at man har krav på IKKE å bli påpakket noen som helst religion, enten det er kristendom eller annet.

Jeg har intet ønske om å utsette evt. barn jeg måtte ha for fantasi-historier om "jomfru-fødsler", "døde som gjenoppstår" og annet tull.

Er kristendommen virkelig så grusom at man må tvinge den på uskyldige unger?

Med vennlig hilsen

"ingen tvang å bo i Norge"

Hva er det for et "argument"???

ReligionsFRIhet betyr også at man har krav på IKKE å bli påpakket noen som helst religion, enten det er kristendom eller annet.

Jeg har intet ønske om å utsette evt. barn jeg måtte ha for fantasi-historier om "jomfru-fødsler", "døde som gjenoppstår" og annet tull.

Er kristendommen virkelig så grusom at man må tvinge den på uskyldige unger?

Med vennlig hilsen

Som jeg sa (men som du valgte å overse), man står fritt til å plassere sine barn i en skole uten kristendomsundervisning. Forøvrig lærer man også om de andre store religionene, det er ingen ren kristendomsundervisning. At det ikke er tvang å bo i Norge er et faktum. Liker man ikke hvordan vi har det her, står man fritt til å flytte. At du ikke liker argumentet mitt er ditt problem.

Dessuten, å få utdelt en bibel på skolen er et _tilbud_, ingen tvang. Det er ingen som tvinges til å gå i kirken, følge kristendomsundervisning eller få noen bibel på norske skoler.

Som jeg sa (men som du valgte å overse), man står fritt til å plassere sine barn i en skole uten kristendomsundervisning. Forøvrig lærer man også om de andre store religionene, det er ingen ren kristendomsundervisning. At det ikke er tvang å bo i Norge er et faktum. Liker man ikke hvordan vi har det her, står man fritt til å flytte. At du ikke liker argumentet mitt er ditt problem.

Dessuten, å få utdelt en bibel på skolen er et _tilbud_, ingen tvang. Det er ingen som tvinges til å gå i kirken, følge kristendomsundervisning eller få noen bibel på norske skoler.

Hei,

Du skriver: "Som jeg sa (men som du valgte å overse), man står fritt til å plassere sine barn i en skole uten kristendomsundervisning."

Nei, det kan man ikke. Vi har ingen offentlig skole uten kristendomundervisning i Norge, og det er heller ikke noe alternativ til offentlig skole i mesteparten av Norge.

===

Du skriver: "At det ikke er tvang å bo i Norge er et faktum."

Interessant "argument". Så du mener at f. eks. humanistiske nordmenn skal måtte flykte fra landet for å unngå offentlig kristendoms-undervisning?

"Beklager", Arkana, men de Europeiske Menneskerettighetene går over norsk lov. :-)

===

Du skriver: " Det er ingen som tvinges til å gå i kirken, følge kristendomsundervisning"

Jo, den ikke-forkynnende delen av KRL er faktisk obligatorisk.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Du skriver: "Som jeg sa (men som du valgte å overse), man står fritt til å plassere sine barn i en skole uten kristendomsundervisning."

Nei, det kan man ikke. Vi har ingen offentlig skole uten kristendomundervisning i Norge, og det er heller ikke noe alternativ til offentlig skole i mesteparten av Norge.

===

Du skriver: "At det ikke er tvang å bo i Norge er et faktum."

Interessant "argument". Så du mener at f. eks. humanistiske nordmenn skal måtte flykte fra landet for å unngå offentlig kristendoms-undervisning?

"Beklager", Arkana, men de Europeiske Menneskerettighetene går over norsk lov. :-)

===

Du skriver: " Det er ingen som tvinges til å gå i kirken, følge kristendomsundervisning"

Jo, den ikke-forkynnende delen av KRL er faktisk obligatorisk.

Med vennlig hilsen

Nei, den er ikke det. Man kan velge et livssynsfag hvor man istedet for å konsentrere seg om kristendommen, lærer like mye om andre store og små religioner.

Å bli boende i landet til tross for at man er misfornøyd med at barnet må lære om kristendommen er et valg de selv har tatt, det er snakk om prioriteringer. Dessuten, hva er galt med en ikke-forkynnende kristendomsundervisning? Man tar ikke skade av å lære om religioner selv om man selv ikke er religiøs. Jeg er i allefall like ukristen selv om jeg fulgte vanlig kristendomsundervisning.

Nei, den er ikke det. Man kan velge et livssynsfag hvor man istedet for å konsentrere seg om kristendommen, lærer like mye om andre store og små religioner.

Å bli boende i landet til tross for at man er misfornøyd med at barnet må lære om kristendommen er et valg de selv har tatt, det er snakk om prioriteringer. Dessuten, hva er galt med en ikke-forkynnende kristendomsundervisning? Man tar ikke skade av å lære om religioner selv om man selv ikke er religiøs. Jeg er i allefall like ukristen selv om jeg fulgte vanlig kristendomsundervisning.

Ja, og jeg er ateist, selv om man i "min tid" hadde kristendom. Det betyr selvsagt ikke at det er korrekt at staten skal utsette barnene for en bestemt religion, på bekostning av andre livssyn.

Svaret på problemet er åpenbart ikke å tvinge folk til å flytte fra Norge, men å akseptere at folk har forskjellige livssyn og derfor slutte å påpakke andre en bestemt religion.

Med vennlig hilsen

Ja, og jeg er ateist, selv om man i "min tid" hadde kristendom. Det betyr selvsagt ikke at det er korrekt at staten skal utsette barnene for en bestemt religion, på bekostning av andre livssyn.

Svaret på problemet er åpenbart ikke å tvinge folk til å flytte fra Norge, men å akseptere at folk har forskjellige livssyn og derfor slutte å påpakke andre en bestemt religion.

Med vennlig hilsen

Men man har ikke påpakket dem noen religion. Det finnes religionsundervisning på alle skoler hvor man lærer om verdensreligionene på en ikke-forkynnende måte. Kunnskap om religionene er viktig, selv om man ikke selv er religiøs (kanskje nettopp derfor). Det inneholder også historie, og man lærer respekt for andres livssyn. Man kan aldri få for mye kunnskap.

Nei. Vi har skrevet og krysset ut på fritaksskjemaet at vi ikke ønsker verken religiøse skrifter, eller at de skal utsettes for forkynnelse.

Men, vi synes det er greit at de er med på omvisninger i kirker, moskeer og lignende.

Ja, det samme har jeg gjort Poetica....men det hjelper visst ikke bestandig. Vet ikke helt hvorfor man må skrive under på det papiret, når de likevel kommer med lapper for mer underskrivning for hver gang det skal forkynnes. Grrr

Men er det ikke forkynning om du og din mann forteller unga deres om hva dere tror på?

Selvsagt vil dette påvirke dem. Foreldre påvirker trossalt barn i veldig stor grad, og lærer ikke du unga dine og be?

Gjør du det så forkynner du vel like mye som enhver prest, og du har til og med langt større påvirkningskraft i forhold til dine barn.

#Men er det ikke forkynning om du og din mann forteller unga deres om hva dere tror på?#

nja...vet ikke om jeg vil kalle det det akuratt.

Det spørs på hvordan man legger det frem og hvor mye man snakker om slike ting det egentlg.

#Selvsagt vil dette påvirke dem. Foreldre påvirker trossalt barn i veldig stor grad, og lærer ikke du unga dine og be?#

Nei, jeg har ikke lært barna mine å be enda....men burde vel ha gjort det ja. Jeg påvirker dem til å søke kunnskap om alt og forteller sef. om troen vi har. Klart alle gjør det SDD. Hva foreldre opplærer barna og hva man vil at andre skal forkynne for dem er jo ganske så forskjell. Barna lærer om alle andre livssyn, men er ikke med i menighetene deres. Vil skåne dem for den slags forvirring. Nok med lærdom.

#Gjør du det så forkynner du vel like mye som enhver prest,#

hehe, nei langt deri fra! en prest kan nok det der mye bedre en meg. Dessuten forteller jeg ikke for å få mest mulig medlemmer og penger. Men veileder dem i samme tro som vi har.

#og du har til og med langt større påvirkningskraft i forhold til dine barn. #

ja, og heldigvis for det. Ville vært fælt ellers! det er trossalt foreldre som er ansvansvarlig for barna sine. Derfor jeg ikke vil at de skal være med på den forkynnende delen, men heller at de lærer saklig om de forskjellige livssyn.

Min sønn fikk sitt Godt nytt ja. Jeg er ikke kristen, men tror ikke vi fikk noe valg om å ikke la barnet få Godt nytt. De trenger det jo i undervisningen så da er det jo greit.

De trenger også Islamske, buddistiske, jødiske bøker osv. i så fall.

Det er forskjell på lærdom og forkynning. Derfor skriver vi under et skjema hvert år om at de ikke skal være med på de forkynnende deler.

For der det forkynnes er kun kristendommen, og det blir litt for dumt. Ikke det..hadde de måttet være med på forkynning innen alle livssyn, ville det vel ha gått helt rundt for dem.

#Nei, den er ikke det. Man kan velge et livssynsfag hvor man istedet for å konsentrere seg om kristendommen, lærer like mye om andre store og små religioner.#

Kan man? trodde man ikke hadde noe valg lenger jeg..etter at det skiftet fra kristendomslære til livssynslære. Man skriver under på at man ikke vil være med i forkynnende deler som for eksempel gå i kirken til jul.

#Å bli boende i landet til tross for at man er misfornøyd med at barnet må lære om kristendommen er et valg de selv har tatt, det er snakk om prioriteringer.#

Som helnorsk muslim, skulle jeg velge å flytte fra mitt hjemland fordi kirken er for påtrengende? for det er det de er når man skriver under på at man ikke vil være med på forkynnende deler som ikke er med i livssynsfaget, men likevel må skrive under på lapper for hver gang de skal gjøre det. De har hatt klassesett med bibler til bruk i undervisning, men nå skal presten komme å gi hver av dem som vil ha en mitt i skolegården med en sermoni rundt dette. Og det er et steg mot konfirmasjonen de skal ha i kirken senere..... sleipt og utspekulert synes jeg.

#Dessuten, hva er galt med en ikke-forkynnende kristendomsundervisning? Man tar ikke skade av å lære om religioner selv om man selv ikke er religiøs. Jeg er i allefall like ukristen selv om jeg fulgte vanlig kristendomsundervisning. #

Det er en helt annen sak en forkynnelse ja, men tror du blander det litt nedover hele tråden her..

dette med at Normenn kan velge om de vil bo her eller ei, er rett og slett forkastelig sakt synes jeg!

Annonse

Ja, det samme har jeg gjort Poetica....men det hjelper visst ikke bestandig. Vet ikke helt hvorfor man må skrive under på det papiret, når de likevel kommer med lapper for mer underskrivning for hver gang det skal forkynnes. Grrr

Du får trøste deg med at du i det minste kan velge det bort. :o)

Det er da alltids noe, og ganske nytt etter innføringen av KRL-faget.

martine1365379969

De trenger også Islamske, buddistiske, jødiske bøker osv. i så fall.

Det er forskjell på lærdom og forkynning. Derfor skriver vi under et skjema hvert år om at de ikke skal være med på de forkynnende deler.

For der det forkynnes er kun kristendommen, og det blir litt for dumt. Ikke det..hadde de måttet være med på forkynning innen alle livssyn, ville det vel ha gått helt rundt for dem.

Grunnen til at det forkynnes kun kristendom er fordi Noreg vert rekna som eit Kristent land... trur eg..

Ulv I Faarikaal

Jeg ville la barna være med på omvisning i moskeer og andre religioners domener, og motta saklig informasjon om historie og utøvelse av religionene. Jeg ville absolutt ikke la dem delta på religiøse møter, motta skrifter eller bli utsatt for fokynnelse av noe slag. Religion er for voksne. Barn er lette å påvirke, og jeg ville aldri tillatt at noen voksne forsøkte å påvirke barnet til å tro på noe de ikke har forutsetniger for å vite om er sant eller ekte. For religiøse fanatikere er barn det letteste offeret, og jeg syns det er en forbrytelse av foreldre å påvirke barn med religion før de er gamle nok til å være kritiske. En 16 års grense syns jeg er passe, og det burde være en lov som beskytter barn mot utilbørlig påvirkning. Visse typer religion er nærmest psykisk mishandling.

F eks ei jente leser fra sin religions bok på orginalspråket og forstår ikke hva hun leser. Hun er altså tvunget til å lære versene utenat. Meningsløst og unødig. Slikt kveler store mengder viktige ressurser barnet skulle brukt til å lære og utvikle noe det hadde bruk for i livet, eller bare leke og ha det gøy i rammen av enkle etiske regler, noe som er svært viktig for et barns naturlige utvikling. I stedet formes barnet f eks til et skremmende vesen som vi ser styrter fly og dreper tusener, eller stiller opp som selvmordsbombere.

På den annen side vil en seriøs religiøs organisasjon bidra til samhold og en viss moral, samt at man samles og gjør noe positivt sammen bortsett bortsett fra å be. Jeg har stor respekt for religiøse hjelpeorganisasjoner og f eks Frelsesarmeen, selv om jeg godt kunne sett mindre forkynning. Selv har jeg som voksen deltatt i et muslimsk informasjonsopplegg og mottatt koranen som gave, jeg har lest den, men kan ikke si jeg forstår så mye. Kvinnesynet syns jeg er iøynefallende negativt, og det overrasker meg at de selv ikke forstår at det er galt, ikke kvinnene heller. Slikt vil jeg ikke barn skal lære.

Jeg ville la barna være med på omvisning i moskeer og andre religioners domener, og motta saklig informasjon om historie og utøvelse av religionene. Jeg ville absolutt ikke la dem delta på religiøse møter, motta skrifter eller bli utsatt for fokynnelse av noe slag. Religion er for voksne. Barn er lette å påvirke, og jeg ville aldri tillatt at noen voksne forsøkte å påvirke barnet til å tro på noe de ikke har forutsetniger for å vite om er sant eller ekte. For religiøse fanatikere er barn det letteste offeret, og jeg syns det er en forbrytelse av foreldre å påvirke barn med religion før de er gamle nok til å være kritiske. En 16 års grense syns jeg er passe, og det burde være en lov som beskytter barn mot utilbørlig påvirkning. Visse typer religion er nærmest psykisk mishandling.

F eks ei jente leser fra sin religions bok på orginalspråket og forstår ikke hva hun leser. Hun er altså tvunget til å lære versene utenat. Meningsløst og unødig. Slikt kveler store mengder viktige ressurser barnet skulle brukt til å lære og utvikle noe det hadde bruk for i livet, eller bare leke og ha det gøy i rammen av enkle etiske regler, noe som er svært viktig for et barns naturlige utvikling. I stedet formes barnet f eks til et skremmende vesen som vi ser styrter fly og dreper tusener, eller stiller opp som selvmordsbombere.

På den annen side vil en seriøs religiøs organisasjon bidra til samhold og en viss moral, samt at man samles og gjør noe positivt sammen bortsett bortsett fra å be. Jeg har stor respekt for religiøse hjelpeorganisasjoner og f eks Frelsesarmeen, selv om jeg godt kunne sett mindre forkynning. Selv har jeg som voksen deltatt i et muslimsk informasjonsopplegg og mottatt koranen som gave, jeg har lest den, men kan ikke si jeg forstår så mye. Kvinnesynet syns jeg er iøynefallende negativt, og det overrasker meg at de selv ikke forstår at det er galt, ikke kvinnene heller. Slikt vil jeg ikke barn skal lære.

#jeg syns det er en forbrytelse av foreldre å påvirke barn med religion før de er gamle nok til å være kritiske.#

Vel...som foreldre er vi de som påvirker barna våre i så mangt. Jeg synes det er forferdelig å la barna få bestemme omtrent alt selv når de er så små. Det er da de trenger veiledning. Så heldigvis får ikke barn bestemme selv før de er 18 år. Da er de mer kompatible til å vurdere selv. Religion ser jeg ikke på som noe anderledes en alt annet man påvirker barna sine med. Derfor viktig å veilede dem og påvirke dem på en trygg og forsående måte. Det hører med i oppdragelsen, noe jeg er for...alså oppdragelse.

#Kvinnesynet syns jeg er iøynefallende negativt, og det overrasker meg at de selv ikke forstår at det er galt, ikke kvinnene heller.#

Du sier du ikke forsto så mye... forstå da at muslimske kvinner forstår og vet litt mer en deg. Ikke tro at alle muslimske kvinner er dummere en deg, men skjønn at de vet langt mer en deg ang. deres religion.

Ulv I Faarikaal

#jeg syns det er en forbrytelse av foreldre å påvirke barn med religion før de er gamle nok til å være kritiske.#

Vel...som foreldre er vi de som påvirker barna våre i så mangt. Jeg synes det er forferdelig å la barna få bestemme omtrent alt selv når de er så små. Det er da de trenger veiledning. Så heldigvis får ikke barn bestemme selv før de er 18 år. Da er de mer kompatible til å vurdere selv. Religion ser jeg ikke på som noe anderledes en alt annet man påvirker barna sine med. Derfor viktig å veilede dem og påvirke dem på en trygg og forsående måte. Det hører med i oppdragelsen, noe jeg er for...alså oppdragelse.

#Kvinnesynet syns jeg er iøynefallende negativt, og det overrasker meg at de selv ikke forstår at det er galt, ikke kvinnene heller.#

Du sier du ikke forsto så mye... forstå da at muslimske kvinner forstår og vet litt mer en deg. Ikke tro at alle muslimske kvinner er dummere en deg, men skjønn at de vet langt mer en deg ang. deres religion.

>>Jeg synes det er forferdelig å la barna få bestemme omtrent alt selv når de er så små.

Nå skrev jeg ikke at de skulle bestemme alt, selvsagt, bare at de skal få være barn og ha frihet innenfor rammer som ikke inneholder religion eller andre (for dem) uforståelige normer. F eks kan barn forstå at de ikke skal slå lillesøster fordi lillesøster syns det er ugreit. Men å forstå hvorfor Jesus ble spikret opp på et kors er ikke -så- lett å forstå.

>>Du sier du ikke forsto så mye...

Av koranen ja, men at at kvinnene er underlagt mannen forstår jeg. Og at en nygift kvinne blir fortalt av mannen at: "Nå tilhører du meg !" det har jeg selv hørt kvinner fortelle, så kom ikke her !

>>Jeg synes det er forferdelig å la barna få bestemme omtrent alt selv når de er så små.

Nå skrev jeg ikke at de skulle bestemme alt, selvsagt, bare at de skal få være barn og ha frihet innenfor rammer som ikke inneholder religion eller andre (for dem) uforståelige normer. F eks kan barn forstå at de ikke skal slå lillesøster fordi lillesøster syns det er ugreit. Men å forstå hvorfor Jesus ble spikret opp på et kors er ikke -så- lett å forstå.

>>Du sier du ikke forsto så mye...

Av koranen ja, men at at kvinnene er underlagt mannen forstår jeg. Og at en nygift kvinne blir fortalt av mannen at: "Nå tilhører du meg !" det har jeg selv hørt kvinner fortelle, så kom ikke her !

Du skriver: "Men å forstå hvorfor Jesus ble spikret opp på et kors er ikke -så- lett å forstå."

Det blir forsåvidt ikke lettere å forstå når man blir voksen.... :-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...