Gjest anom Skrevet 21. oktober 2000 Del Skrevet 21. oktober 2000 Jeg leste et sted at hvis du kunne telle over 100 føflekker på kroppen, så hadde du større risiko for å få føflekkreft. Men hva er det egentlig som regnes som føflekk? Ofte har man jo en hel masse med svakt brune "flekker" som egentlig ikke er særlig lik disse litt større, mørkere brune flekkene som jeg forbinder med føflekker? Selv har jeg en hel drøss av disse bittesmå lysebrune flekkene (som ligner mer på fregner), og jeg kan sikkert telle hundre av dem bare på èn arm... Så mitt spørsmål er; Hva er en føflekk, og hva er ikke en føflekk??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7336-hva-er-egentlig-en-f%C3%B8flekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, lege Skrevet 29. oktober 2000 Del Skrevet 29. oktober 2000 Bleke, brune flekker er ofte fregner, men det er ikke alltid mulig utelukkende ved å se på en flekk å avgjøre om det er en føflekk eller fregne. Her er et tidligere spørsmål jeg har besvart som gir litt info om hvilke føflekker man bør være oppmerksom på: "Vond føflekk. Jeg er en jente som har et problem. Jeg har alltid hatt en vanlig føflekk rett under brystet. Men i det siste har den vokset. Den er nesten som en svart skorpe og gjør vondt når jeg har BH på. Det har den aldri gjort før. Hva er det som har skjedd ? Muligens er føflekken blitt irritert på grunn av BH-kanten. Dette er i så fall ufarlig og kan behandles med en desinifiserende sårsalve. Jeg synes likevel at du snarest skal oppsøke lege slik at du kan få vurdert om dette er forklaringen eller om føflekken bør fjernes. Følgende egenskaper ved en føflekk tilsier nærmere undersøkelse: • Det forekommer forksjellige farger i føflekken for eksempel mørke, lysebrune, røde, blålige eller hvite partier. • Føflekken har en ujevn avgrensning mot normal hud. • Føflekken vokser. Dette kan være være normalt hos barn og ungdom ettersom hele kroppen er i vekst. • Føflekker som er bredere enn 0,5 centimeter. • Kløende føflekker. • Den blør lett eller virker irritert. Vanligvis viser det seg at føflekken er uskyldig, men det er best å være på den sikre siden. Farlige føflekker er sjelden før 30-40 års alderen." Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7336-hva-er-egentlig-en-f%C3%B8flekk/#findComment-38398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.