Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt en meget sjokkerende opplevelse, en sterk reaksjon etter vepsestikk. Ble stukket i mellom fingrene, hele håndbaken hovnet opp. 9 timer etter stikket besvimte jeg, ambulanse til sykehus, fikk adrenalin, antihistamin, skroid (?) og lå 1,5 døgn til observasjon. Så til spørsmålene: Nå 4 dager etterpå føler jeg meg fortsatt "nummen" på leppene, prikking i beina og lett hjertebank. ER dette fortsatt reaksjon etter stikket eller kan det være bivirkning av medisinene ?

Om jeg blir stukket senere kan jeg forvente lignende reaksjon ?

Er 39 år, og tar ingen form for medisin, kun en parasett 3-4 ganger i året, har aldri blitt stukket av veps tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73426-vepsestikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest be om en test

Etter en så sterk reaksjon bør du absolutt få tatt en skikkelig allergitest (for vepsegift, og også for bi-gift). Alt ettersom hvor allergisk testen viser du er, må du utstyre deg med motgift som du bærer med deg i sesongen, og få opplæring i hvordan du unngår stikk (farge på klærne har mye å si, parfyme og parfymert solkrem, hårshampo, mykemiddel osv, risikoadferd vil være å spise og drikke utendørs visse steder og tider, ellers bør man holde seg unna nedfallsfrukt og søppel, ha innsektnetting foran vinduer, ikke gå barbent osv osv)

Man kan også gå og bli immunisert, få doser med gift for å tåle et eventuelt stikk bedre. Dette er en vitenskap, da flere vepsestikkk kan gjøre deg mer og mer allergisk (!), mens immuniseringen vil kunne hjelpe.

Be om videre henvisning og oppfølging fra legen din! Jeg vet de driver med immuniseringen på Ullevål sykehus, men de gjør det sikkert andre steder også.

Det er ikke sikkert du trenger dette, det viktigste er å få kartlagt allergien din grundig slik at du får optimal behandling, og har tilgjengelig motgift slik at du og de rundt deg kan føle seg trygge på at du får hjelp øyeblikkelig når du trenger det neste gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73426-vepsestikk/#findComment-363078
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Jeg foreslår at du kontakter legen din for en vurdering, herunder en blodprøve, for å vurdere om du er allergisk for vepsestikk eller om reaksjonen din hadde en annen forklaring.

Hvis diagnosen er veps-allergi, bør du ha nødhjelpssett tilgjengelig samt få opplæring i bruk av det slik at du kan få nødvendig førstehjelp dersom du blir stukket på nytt. Slike sett selges etter resept fra lege.

Sammen med legen din kan du også vurdere om du bør bli henvist til behandling (såkalt desensibilisering eller "allergivaksinering") med tanke på å gjøre deg mindre følsom for veps.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73426-vepsestikk/#findComment-365590
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...