Gå til innhold

Vet dere at det er valg i Tyskland i morgen?

Anbefalte innlegg

.....og det er MEGET jevnt!

Jeg bor i Tyskland, men siden jeg ikke har noen interesse av å skifte til tysk statsborgerskap kan jeg heller ikke stemme.

Vet ikke hvor mye dere følger med på dette i Norge. Kanskje er det bare spesielt interesserte som er oppdatert?

Det er nå engang slik at Tyskland er et betydelig land i Europa og det bør ikke være helt uinteressant hvem som vinner i morgen.

For de som ikke vet det så står det mellom Schröder (SPD) og Stoiber (CDU).

Det er bare å håpe at Schröder vinner! Folk jeg kjenner her er redde for at Stoiber skal vinne, det ville være et skritt tilbake.

Forøvrig har Schröder-regjerningen Europas beste utenriksminister; Joschka Fischer! (partiet "die Grünen") Han er genial!

Fortsetter under...

Jepp, det vet jeg :) Hadde jeg bodd i Tyskland ville jeg stemt på Schröder, men når sant skal sies tror jeg ikke resultatet vil få så ekstremt mye å si for den praktiske politikken i årene framover, i alle fall ikke innenlands. Ettersom det er så jevnt vil jo den nye kansleren uansett ha omtrent halve "stortinget" mot seg, og småpartiene er akkurat store nok til å kunne vippe ting i den ene eller den andre retning uansett om det er SPD eller CDU/CSU som vinner.

Tysklands ansikt utad er kanskje det som blir mest påvirket. Men det er i grunn ikke så lite bare det, i disse globaliseringstider.

Jepp, det vet jeg :) Hadde jeg bodd i Tyskland ville jeg stemt på Schröder, men når sant skal sies tror jeg ikke resultatet vil få så ekstremt mye å si for den praktiske politikken i årene framover, i alle fall ikke innenlands. Ettersom det er så jevnt vil jo den nye kansleren uansett ha omtrent halve "stortinget" mot seg, og småpartiene er akkurat store nok til å kunne vippe ting i den ene eller den andre retning uansett om det er SPD eller CDU/CSU som vinner.

Tysklands ansikt utad er kanskje det som blir mest påvirket. Men det er i grunn ikke så lite bare det, i disse globaliseringstider.

Eben!

Det er ikke bare data du har greie på! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...