Gå til innhold

Yrkesrettet Attføring innvilget,men...


KarianneE

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt innvilget yrkesr.attf.sliter med vond prolapsopr.rygg.Statisk belastn.over lengere tid er meget uheldig..Jeg har startet på et 5 årig nettb.fulltid / langtidsstudie.Aetat lokal "straffer" meg da med å innvilge økonomisk støtte kun 3 av disse årene ! Hvor står denne regelen? Og hvem KAN bestemme / avgjøre dette ? ( Har flere i min klasse som er blitt oppfordret til langtidsstud.og INGEN av disse har noen form for delfinansiering ) Min saksbeh.sa at dette ble avgjordt på skjønn, og at det aldri kom til å tas tilfølge at andre i klassen min er i samme situasjon !

Er ikke trygderegelene like for hele Norge ? Hva kan jeg gjøre ?

Hilsen ei som føler seg meget urettferdig behandlet og liten i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du kan gjøre er å klage. Du kan f.eks vise til at din helsemessige situasjon gjør at du ikke kan klare å fullføre studiet på 3 år, eller at det ikke finnes et kortere attf.tiltak som er bedre egnet for deg.

Trygdereglene er like for hele landet, men reglene skal brukes på indivder, og individene er ulike. Det kan godt hende at et menneske av helsemessige grunner må bruke 5 år på et studium som et annet menneske av helsemessige grunner må bruke 3 år på. Eller at et spesielt studium er det eneste rette for en spesiell person av helsemessige grunner, men at det samme studiet ikke nødvendigvis er det eneste rett for en annen i "nesten" samme situasjon. Det er svært sjelden to tilsynelatende like saker er helt like likavel når man går i dybden på sakene. Derfor får du aldri gjennom en klage ved å vise til andre som er i "samme situasjon", du må vise til hva som er spesielt med DIN situasjon.

Bruk litt tid på å samle argumenter som taler for din sak, sett det opp oversiktlig og så objektivt som mulig i et brev der du argumenterer med ditt syn.

Nettopp fordi det hele handler om skjønn så er det mulig å få snudd saken dersom du klarer å overbevise saksbehandler om at det du mener er den beste atføringsplanen faktisk er den beste måten å gjøre det på.

Dine beste argumenter er din helse og dine arbeidsmuligheter etter endt utdanning.

Målet for attføringsarbeidet er at du skal komme egnet arbeid, og helst på billigste _egnede_ måte. Ettersom Aetat foreslår delfinansiering skal de pr definisjon ha et annet _konkret_ attføringsopplegg i tankene som DE mener er bedre egnet for deg. Dette må du finne ut av. Det skal stå i vedtaket, hvis ikke må du kreve å få lese saksdokumentene. Så må du altså argumentere mot ved å vise til hav som er spesilet med din situasjon.

(Og du: Har ikke Aetat noe konkret tiltak i tankene (de har bare f.eks skrevet "tre årig skolegang" uten nærmere spesifikasjon), så er din sak VESENTLIG styrket allrede i utgangspunktet. De kan ikke delfinansiere ditt forslag på så tynt grunnlag!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...