Gå til innhold

Skyhøye boligpriser, hvordan skal det gå?

Anbefalte innlegg

Gjest ønskehuset

Lurer på hvordan unge mennesker idag skal klare og etablere seg med hensyn til bolig. Ingen vanlige har jo råd til å kjøpe et hus idag. Det er fobehodt kun de rike, eller tar jeg feil? jeg er over 30, tre barn og mann, vi kan bare drømme om et hus idag, hvis vi ikke vinner i lotto da... virker slik at i dag er det luksus å eie en enebolig til markedets pris.

Stakkar de som er ungdom idag, de kommer ikke langt der nei...

Fortsetter under...

Nei, det er realiteten dessverre. Spesielt om man har lang utdannelse i tillegg, med påfølgende studielån. Da er takken fra samfunnet at man kan glemme å få kjøpt egen bolig. Har man jobbet i mange år og kommet seg noen hakk opp på lønnsstigen kan man jo klare det, men det er jo spesielt i etableringsfasen man er tjent med å kjøpe eget så raskt som mulig, for ikke å kaste penger ut av vinduet til leieutgifter. Kanskje må myndighetene styre boligmarkedet i større grad?

Det var 68-generasjonen som hadde alt tilrettelagt av studietilbud, arbeidsmarked og eiendomsmarked. Vi som kommer etter må sloss oss frem på mange måter.. Og nå klager DE på at yngre mennesker tar jobben fra dem! Det er da naturens gang, og konsekvensen av at man i dag må ha skyhøy kompetanse og utdannelse for å komme inn på arbeidsmarkedet.

Jaja, dette var et lite hjertsukk fra meg. Jeg vil også ha hus! Vil ikke ha et stort et en gang, bare et passe lite med en liten hage -men det blir vel først årevis etter at jeg er ferdig utdannet at det blir aktuelt...

Det spørs jo litt hva folk tjener da. Jeg synes synd på barnefamilier hvor begge foreldre har lave lønninger, det kan ikke være lett å finne seg et sted å bo som man har råd ti. Vi bor selv i Oslo, og her er det dyrt. Jeg er ikke bekymret egentlig, jeg er snart ferdig med en utdannelse som vil gi meg god lønn, og samboeren min tjener godt. Jeg innrømmer at god lønn var en av (men ikke den viktigste) grunnene til at jeg valgte det yrket, jeg vil ikke ha slike bekymringer som du har. Lykke til, det går nok bra!

Ja, det er slik hvis man må/vil bo i pressområdene. Men man skal ikke langt utenfor "bygrensene" før prisene på eneboliger blir, om ikke akkurat lave, så ihvertfall så mye lavere at det kan være mulig å kjøpe. Men så var det dette med avstand til jobb, etc...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...