raudiesel Skrevet 22. oktober 2000 Del Skrevet 22. oktober 2000 Er det normalt at en gutt på 25 år kan ha problemer med prostata? Beskrivelsen av prostata-problemer stemmer ganske godt overens med dette: Du må tisse ofte, kanskje også om natten. Det kan være vanskelig å komme i gang, slik at du må stå og vente en stund før strålen kommer. Det kan være svak kraft på strålen og du kan få problemer med at det fortsetter å renne urindråper etter at du er ferdig ("etterdrypp"). Det er også vanlig å føle at blæren ikke er blitt helt tom etter at du har tisset. Kan også med det samme nevne at jeg har unormalt stort behov for å onanere. Dette er tatt opp i ett innlegg på Sexualitet. Vegrer meg veldig for å gå til en lege med dette problemet mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7360-prostata/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turid-tulla Skrevet 22. oktober 2000 Del Skrevet 22. oktober 2000 Forstørra prostata er ikke så vanlig i din alder, men siden det heter at der er ingen regel uten unntak, ville jeg tru at det kan forekomme. Forstørra prostata er imidlertid bare EN av flere mulige årsaker til urinretensjon. Det kan også komme av skader i blæreveggen eller skader i sentralnervesystemet. Eller av obstipasjon. Er du plaga med hard avføring? Eller det kan bare være en urinveisinfeksjon. Hvorfor ikke late vannet på et glass som du tar med på legekontoret? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7360-prostata/#findComment-36268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 23. oktober 2000 Del Skrevet 23. oktober 2000 De symptomene du beskriver har med funksjonen i urinveiene totalt å gjøre. Prostata ligger rundt urinrøret, og kan ha skyldsen for slike plager. Det kan være andre forhold ved urinblæren eller utløpet fra urinblæren. - I din alder vil tankewne mine først gå til "blærehalsen" dvs utløpet fra urinblæren. Hos noen vil ikke denne slappe fullstendig av når man skal late urinen, og derved kan det gi slik sypmtomer. det finnes medisiner som kan få denne til å slappe av. Jeg synes du skal snakke med legen om dette. - Urinen må også undersøkes for å se om du har en infeksjon. "Unormalt stor behov" for å onanere. Hva er normalt og unormalt. Så lenge det ikke plager deg selv eller andre er det vel neppe unormalt. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7360-prostata/#findComment-36383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
andes Skrevet 4. februar 2001 Del Skrevet 4. februar 2001 Alder 59 år, vannlatingsproblemer: ofte - natt/dag. Brukerlangt tid - tynn stråle med "etter drypp". Legemiddel: Omnic 0,4mg. En gang pr. morgen - virket delvis - efekten avtar. Det anbefales operasjon: via bukhulen til prostata eller via penis. Spørsmål. Alternativene som er nevnt er: utblokking av urinveien - oppvarming av prostata -er dette efektivt (endelig løsning på problemet) eller er det andre, nyere, enklere, og mer efektive måter å løse dette problemet på? Tilslutt jeg ønsker ikke en operasjon som ødelegger sexlivet og stopper sedutløsningen på normal måte. Hilsen Andes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7360-prostata/#findComment-80864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Alder 59 år, vannlatingsproblemer: ofte - natt/dag. Brukerlangt tid - tynn stråle med "etter drypp". Legemiddel: Omnic 0,4mg. En gang pr. morgen - virket delvis - efekten avtar. Det anbefales operasjon: via bukhulen til prostata eller via penis. Spørsmål. Alternativene som er nevnt er: utblokking av urinveien - oppvarming av prostata -er dette efektivt (endelig løsning på problemet) eller er det andre, nyere, enklere, og mer efektive måter å løse dette problemet på? Tilslutt jeg ønsker ikke en operasjon som ødelegger sexlivet og stopper sedutløsningen på normal måte. Hilsen Andes. Så vidt jeg forstår har du altså en godartet prostataforstørrelse. Varmebehandling med mikrobølger gjennom et kateter i urinrøret kan ha effekt, likeledes noen andre måter til å varme prostata opp. Den vanligste behandlingen er operasjon gjennom urinrøret, men om prostata er veldig stor, kan det være bedre å gjøre en "åpen" operasjon hvor man gjennom nedre del av magen som en vanlig operasjon. Dette går stoprt sett ukomplisert, men under 0,5% kan få problemer med urinlekkasje. Hos rundt halvparten vil sædvæsken gå inn i urinblæren underutløsning - følelsene er de samme, men det kommer ikke sædvæske ut. Noen få mister evnen til å få ereksjon (impotens), men det er uklart hva dette kommer av. Det henger mye sammen med hvordan det har fungert på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7360-prostata/#findComment-81062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.