Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg lurere paa om noen kan forklare meg bruken av denne medisinen under revmatiske lidelser. Jeg hadde seronegativ JCA som liten, med paafolgende iridosyclitt. Dette kom tilbake for et par aar siden, og selv om leddene mine er saa og si smertefrie er jeg plaget med nesten konstant oyebetennelse.. Legene vil gjerne at jeg skal begynne paa metotrexat ettersom den har en bedre virkning paa oynene enn salazopyrin. Kan det vaere fordi metotrexat reduserer immunsystemet, i samme grad som kortison?? Jeg har egentlig ikke lyst til aa gaa paa metotrexat paa grunn av alle bivirkninene, saa vet dere om enn annen medisin som det hadde vaert mulig aa provd??

Paa forhaand takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7363-metotrexat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til stud 13. Det finnes flere grupper med virkningsfulle medisiner mot ledgikt generelt, NSAIDS ( ikke -kortison-holdige-betennelsesdempende ), malariamidler, gillpreparater, cellegifter og cortison. Endel helt nye er under utforskning.

Methotrexat hører til blant cellegiftene. Når det gjelder regnbuehinnebetennelse, vet jeg det er vanligst å bruke cortison eller methotrexat, for disse er mest effektive. Det kan få så store konsekvenser for synet om betennelsen ikke dempes. Både Methotrexat og cortison demper immunsystemet, men cortison kan også ha hormonelle effekter, samt gi benskjørhet på sikt. Snakk med legen din om bekymringene dine, de vil helt sikker gi den medisinen som totalt sett er best for deg. Husk at immunsystemet kan hjelpes godt ved endel vitamintilskudd og naturprodukter og sunn livsstil.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7363-metotrexat/#findComment-36613
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...