Gå til innhold

Gjesping, smittsomt, men hvorfor ?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Å gjespe er noe vi gjør stadig og fordi vi er trøtte. Men hvis vi ser noen andre gjør det, så har vi lett for å gjespe selv om vi ikke er trøtte. Det er nok ofte å lese om gjesping eller se noen på tv gjøre det.

Det forundrer meg ikke om du som leser dette også fikk trang til å gjespe.

En nevropsykolog jeg kjenner sier det er en hjernestammefunksjon, halvautomatisk sådan, og at man ikke vet riktig hvorfor det skjer.

Noen teorier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Kanskje vi ikke er så langt fra dyra som vi liker å tro?

Gjesping hos bikkjer blandt annet, betyr ofte "jeg er ikke farlig og jeg ønsker ikke konflikter".

Det med hunder har jeg merket meg, det må ha en sammenheng med menneskelig adferd tror jeg.

En læregutt jag hadde, begynte å gjespe når han skulle konsentrere seg om noe. Det var forferdelig irriterende for alle. De andre dytta han bort i en krok eller bakerst så de ikke kunne se han. Det var en liten defekt i hjernen han hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at man ikke har funnet noen fullgod forklaring på dette innen nevrologien.

Men i sosialpsykologien er teorien den at gjesping er et gruppesignal fra den gangen mennesket jaktet i små grupper. Alle gruppemedlemmene trengte å sove til samme tid, for at alle skulle være opplagte til samme tid. Gjespingen var altså et signal om at det var på tide å sove for alle.

(I nevropsykologisk forskning må man ofte støtte seg på teorier fra andre deler av psykologien for å finne svar, antakelig også her. Man må ha et utgangspunkt for å lete etter svar, og en slik teori kan være et sånt utgangspunkt. Sånn sett beriker ulike grener av psykologien og andre vitenskaper hverandre..)

Gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi ikke er så langt fra dyra som vi liker å tro?

Gjesping hos bikkjer blandt annet, betyr ofte "jeg er ikke farlig og jeg ønsker ikke konflikter".

I følge boken hundens dempede signaler er også gjesping en måte for hunden å roe seg ned. Derfor ser jeg at vår hund ofte gjesper i litt stressede situasjoner. F.eks når vi kommer hjem, etter å ha vært borte en stund. Eller når han er ivrig og vil ut....Eller når han er overivrig og vil leke med ballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det stemmer at man ikke har funnet noen fullgod forklaring på dette innen nevrologien.

Men i sosialpsykologien er teorien den at gjesping er et gruppesignal fra den gangen mennesket jaktet i små grupper. Alle gruppemedlemmene trengte å sove til samme tid, for at alle skulle være opplagte til samme tid. Gjespingen var altså et signal om at det var på tide å sove for alle.

(I nevropsykologisk forskning må man ofte støtte seg på teorier fra andre deler av psykologien for å finne svar, antakelig også her. Man må ha et utgangspunkt for å lete etter svar, og en slik teori kan være et sånt utgangspunkt. Sånn sett beriker ulike grener av psykologien og andre vitenskaper hverandre..)

Gøy :)

Interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge boken hundens dempede signaler er også gjesping en måte for hunden å roe seg ned. Derfor ser jeg at vår hund ofte gjesper i litt stressede situasjoner. F.eks når vi kommer hjem, etter å ha vært borte en stund. Eller når han er ivrig og vil ut....Eller når han er overivrig og vil leke med ballen.

Det kan man se hos mennesker også -ofte kommer det en liten undertrykt gjesp når man blir usikker eller føler seg truet verbalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man se hos mennesker også -ofte kommer det en liten undertrykt gjesp når man blir usikker eller føler seg truet verbalt :)

Ja, det stemmer det. Jeg kan gjøre det selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kapabel Snabel

Det kan man se hos mennesker også -ofte kommer det en liten undertrykt gjesp når man blir usikker eller føler seg truet verbalt :)

*Gjesp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er det rart man blir paranoid når man blir forfulgt av en Ulv overallt?

Nei, nå løper jeg og gjemmer meg.

Glefs - knurr

*Blotter tanngarden*

Og tar fram tanntråden.

Har ikke spist noen bestemødre i dag, men et par rødhetter i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er fler som er sinte på meg i dag, derfor må jeg gjespe litt.

Jeg er så sint på deg at jeg skal ha deler av deg til middag i dag.

Neida, er ikke sint på noen jeg -men fårikål er jo godt, da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg er så sint på deg at jeg skal ha deler av deg til middag i dag.

Neida, er ikke sint på noen jeg -men fårikål er jo godt, da.. :)

Jeg skulle lage fårikål i dag, men jeg hadde glemt penger i går, og da ble det bare en 6-pakk, og så da jeg kom hjem fant jeg ut at jeg hadde 3 stk 6-pakker fra før, og da var butikken stengt, sånn var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle lage fårikål i dag, men jeg hadde glemt penger i går, og da ble det bare en 6-pakk, og så da jeg kom hjem fant jeg ut at jeg hadde 3 stk 6-pakker fra før, og da var butikken stengt, sånn var det.

Litt trist uten dame likevel...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Litt trist uten dame likevel...? :)

Ungkarslivet er egentlig ganske komplisert, og nå har jeg fri med lønn til nyttår, det gjør ikke saken bedre. Jeg trenger en ferietur, og nå drikker jeg øl kl 3 på dagen, hvor skal dette ende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...