Gå til innhold

Kritisk journalistikk?


citoyen

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=233427

Utdrag:

"I Stavanger har satanister sex med dyr, drikker blod og spiser avføring."

"Jeg vil ikke skjule meg og leve et dobbelt liv lenger, sier Grete som har vært rusmisbruker siden hun var 13 år. De siste årene har Grete vært tilknyttet det kristne ruskollektivet Sørum Gård i Trondheim."

"Ledelsen i «SøndagsÅpent» har ikke etterprøvd opplysningene fra Grete. - Både jeg og omgivelsene hennes oppfatter Grete som troverdig. Jeg ser ingen grunn til å tvile. Det er ganske heavy at vi skal ha denne type miljø i Norge, sier Svartdahl."

Å ikke mistenke at en person som har vært rusmisbruker i hele tenårene og hittil hele sitt voksne liv kan ha en forvrengt virkelighetsoppfatning selv om hun selv tror på sin historie, til den grad at man som journalist ikke en gang sjekker kildene, virker rimelig tvilsomt på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte akkurat det samme da jeg leste den artikkelen. Grunnen til at de ikke sjekket opplysningene er jo rett og slett ikke holdbar. Dette må da være kroneksempelet på at man må foreta kildeundersøkelser før man sier noe som helst.

Det får en til å undres over praksisen i TV2 i det hele tatt, egentlig.. Sensasjonslysten er litt for stor der i huset til tider. Og hva skjedde med "å beskytte folk mot seg selv"-tanken? Den burde vel også ha kommet til nytte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er vel kort og godt at vi ikke snakker om journalister her, men en predikant som tilfeldigvis har utseende med seg og en smule talegave slik at han har fått sitt helt eget program på tv.

Og som du vet, kristenfolket er et naivt folk...., og det å sjekke kilder har de vel ikke så alt for gode tradisjoner i ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest biografien "Fange hos satan" så tror jeg de er truende til det meste faktisk. *grøss*

De fleste satanistene vi "ser" er jo bare hobby-satanister. De vi ikke ser er jeg mer bekymret over ja :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...