Gå til innhold

kjønnsvorter

Anbefalte innlegg

fikk kondylomer for 12 år siden. hadde et lite utbrudd da. nå har de derimot dukket opp igjen og denne gangen har det vart i over ett år, har brukt wartec, de blir borte, men dukker like fort opp igjen. Hvilke medisiner er mest effektive? bør jeg prøve aldara? Har/hatt vorter ved skjedeinngangen, anus og frykter at de har kommet inne i selve skjeden..begynner å bli gal av dette, og føler meg ille til mote.. finnes det noe innenfor alternativ medisin som har noe effekt? Vet at jeg ikke kan bli kvitt selve viruset..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73685-kj%C3%B8nnsvorter/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg beklager det sene svaret, jeg har vært bortreist i 10 dager.

Kjønnsvorter er eller kan være et vanskelig sykdom. Som du selvfølgelig vet skyldes de fleste et virus som heter papillomavirus. Dette virus har flere typer, og de vanligste typene, type 6 og 11 er medvirkende til virter, både i genitalia og andre steder i kroppen. ASndre typer , mest 16 og 18 har en sammenheng med kreftutvikling i livmorhalsen. Det kan derfor være et viktig poeng å få tatt en prøve for å klarlegge vilke type du har. Slike undersøkelser utføres flere steder her i landet, bl.a. ved patologisk laboratorium Rikshospitalet.

Når det gjelder behandling så har man ganske begrensede muligheter.Spontan tilbakegang er vanlig, men slett ikke alltid tilfelle, slik som hos deg. Der de ikke blir borte anbefales kirurgisk fjernelse, eller kan de eventuelt etses bort. Ifølge den medisinske litteraturen er podifillin (Wartec) regnes for å være meget effektiv. Aldara er et immunstimulerende middel som er brukt tildels med hell mot genitale vorter. Hvorvidt det vil være effektiv der Wartec ikke virket er vanskelig å si noe om. Interferon behandlig og laserbehandling er også beskrevet som effektive i gjenstridige tilfeller. Under alle omstendigheter ville jeg anbefale at du går til en gynekolog, få tatt en prøve, og lar han/henne anbefale videre behandling.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73685-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-379622
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...