Gå til innhold

Til deg som er sykepleier eller sykepl.student


Gjest Hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjør du?

Jeg vet ikke helt ennå, men har lyst å utdanne meg som sykepleier.

Men jeg er usikker fordi jeg kanskje ikke vet nok om studiet og jobben til å kunne klare det.

Så til dere som vet:

Er det et krevende yrke/studie?

Ser man og opplever man mye tøft?

Hva med tunge løft og stell av pasientene (morgen og kveldsvasking ect) er det sykepleieren som har dette også,

eller faller disse oppgavene mest over på hjelpepleierene?

(Min venninne mener det er

hj.pleierne som gjør dette, jeg mener begge, hva er rett?)

Mye gåing og ståing?

altså fysisk og psykisk tung studie/jobb?

Kan du ikke bare fortelle meg hva utdannelsen går ut på, hvilke utplasseringer dere hadde(avd) og arbeidsoppgavene o.l

Hva med hjemmesykepleien er det tøft, med mye aleneansvar eller?

Lettere eller tyngre enn sykehus/hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg hverken sykepleier eller sykepleierstudent, så jeg skal bare svare på det siste spørsmålet ditt. Jeg har nemlig hatt sommerjobb som pleieassistent i Hjemmesykepleien. Hos oss kommer mange sykepleiere som tidligere har jobbet på sykehjem, og de trives bedre her. Sykehjemsarbeid er mye tyngre og preget av rutiner og hastverk. I Hjemmesykepleien legger du opp dagen din selv, i stor grad. Man jobber i små team satt sammen av sykepleiere, hjelpepleiere, pleieassistenter og hjemmehjelpere, teamene er delt inn etter geografiske områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoopy_Syttifire

Jeg er hjelpepleier og vil bare si at omsorgsyrket er krevende og tungt (psyk. og fys.). Men også veldig givende om man er glad i mennesker, og det er en forutsetning for å gå inn i et slikt yrke.

På et sykehjem er nok skillet mellom hj.pl. og sykepl. lite, man utfører omtrent den samme jobben når det gjelder stell. Sykepl. har selvfølgelig mere ansvar enn en hj.pl.

Jeg jobber på et sykehjem og hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg ikke blitt hjelpepleier. Heller ikke sykepleier. Jeg ville valgt noe annet innenfor helsevesenet. Men å jobbe med mennesker, det ville jeg uansett gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hjelpepleier på sykehus kan jeg bare fortelle hvordan det er hos oss. Der er både sykepleiere og hjelpepleiere med i stellet. Sykepleiere har ansvar for medisinene i løpet av dagen, noen er med legen når han tar runden. Tunge løft kan det være, og da er det enten å bruke hjelpemiddel eller å være flere om løftet. Mye gåing, men det finnes gode sko. Sykepleiere har selvsagt større ansvar enn hjelpepleiere, men jeg stortrives med det jeg gjør. Litt rotete skrevet kanskje, håper du forstår det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...