Gå til innhold

Hvordan beholde kjærligheten i et forhold?


Gjest little ol' me (23)

Anbefalte innlegg

Gjest little ol' me (23)

Når man irriterer seg grenseløst over småting typen gjør og man krangler titt og ofte ?

Hvordan da pleie kjærligheten?

Please, ikke kom med kommentarer av slaget : gjør det slutt osv.

Det er en lettvint løsning som jeg ikke ser som et alternativ.

Jeg vil få forholdet til å fungere...

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.. Kjenner godt til problemet du tar opp. Det som var løsningen for os var å sette seg ned, og prate om problemet. Vi var begge enige om at kranglene vi hadde var om bagateller og helt unødvendig. Så gikk jeg i meg selv, og læret meg å kontrollere kjeften min litt.. :) Så når jeg irriterte meg grønn over ting han hadde lagt her eller der, eller ting hadde skulle ha gjort men ikke gjort - så tok jeg det, og holdt kjeft om det.

Så istedet for å skrike ut, så sa jeg det til han på en normal måte, eller fikset det sjøl. Jeg lærte å akseptere at vi ikke alltid er enige, og at han har feil, akkuratt som meg. Og de feilene må jeg bare akseptere hvis det skal fungere. Vi pratet sammen om hva som irriterte oss mest, og jobbet flere mnd. med å PRATE til hverandre, ikke kjefte eller skrike. Hvis den ene fikk utbrudd over en bagatell, sa den andre i fra at nå trår du over grensa..

Dette fungerte faktisk! : ) Og vi krangler sjelden, vi er uenige nå og da, men vi vet at vi aldri kan bli enige i alt. For vi er tross alt to individer med forskjellige oppfatninger og meninger om ting.

Prøv heller å gjør noe hyggelig for kjæresten din. Jeg blir mer og mer glad i kjæresten min for hver dag som går, dette kommer vel av at vi husker at vi er kjærester og ikke bare vane-dyr. Gjør småting for hverandre osv. som viser at man virkelig bryr seg, komplimenter må ikke bli borte i et forhold heller..

Så kjernen i problemet deres er nok kommunikasjon... Og det funker faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litle ol' me (23)

Hei.. Kjenner godt til problemet du tar opp. Det som var løsningen for os var å sette seg ned, og prate om problemet. Vi var begge enige om at kranglene vi hadde var om bagateller og helt unødvendig. Så gikk jeg i meg selv, og læret meg å kontrollere kjeften min litt.. :) Så når jeg irriterte meg grønn over ting han hadde lagt her eller der, eller ting hadde skulle ha gjort men ikke gjort - så tok jeg det, og holdt kjeft om det.

Så istedet for å skrike ut, så sa jeg det til han på en normal måte, eller fikset det sjøl. Jeg lærte å akseptere at vi ikke alltid er enige, og at han har feil, akkuratt som meg. Og de feilene må jeg bare akseptere hvis det skal fungere. Vi pratet sammen om hva som irriterte oss mest, og jobbet flere mnd. med å PRATE til hverandre, ikke kjefte eller skrike. Hvis den ene fikk utbrudd over en bagatell, sa den andre i fra at nå trår du over grensa..

Dette fungerte faktisk! : ) Og vi krangler sjelden, vi er uenige nå og da, men vi vet at vi aldri kan bli enige i alt. For vi er tross alt to individer med forskjellige oppfatninger og meninger om ting.

Prøv heller å gjør noe hyggelig for kjæresten din. Jeg blir mer og mer glad i kjæresten min for hver dag som går, dette kommer vel av at vi husker at vi er kjærester og ikke bare vane-dyr. Gjør småting for hverandre osv. som viser at man virkelig bryr seg, komplimenter må ikke bli borte i et forhold heller..

Så kjernen i problemet deres er nok kommunikasjon... Og det funker faktisk!

tusen takk for svar!!! :)

Vi har slitt med dette en god stund og han føler at jeg ofte kritisterer han.

Og det er vel sant. Jeg har kort lunte og krever vel ganske mye av han.

Vi har snakket om ting og tang og hvordan vi skal prøve å forbedre oss.

Men jeg er vel kanskje litt for utålmodig og forventer at ting skal forbedre seg etter et par uker.

Men nå skal jeg gjøre som deg, holde kjeft og gjøre tingene selv og bli flinkere til å prate istedetfor å anklage.

Og ikke minst, ha tålmodighet til at det kan ta mer enn et par uker for at ting skal bli bedre.

takk,takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes Pricilla sitt svar var veldig bra!

ein annan ting er å lære seg til at bagateller er nettopp det: bagateller. venne seg til at småting rett og slett ikkje er viktige. verden står og faller ikkje på om ein ting ligger der eller der.

eg var veldig opphengt i bagateller tidligere, men etter ein del klabb og babb med ei eg delte hybel med for ein del år sia, bestemte eg meg for å lære meg sjølv å ikkje bry meg så mykje om slike ting. så no er eg igrunnen ganske flink til å skille mellom viktige og uviktige ting. dersom eg merker at eg irriterer meg over den samme, lille tingen gjentatte ganger, så tenker eg igjennom det: er det viktig? kan eg gi faen i det? eller er det viktig nok for meg til å sei fra om? korleis kan eg i så fall sei fra på ein ok måte? og så seier eg noko i den duren som: eg veit det er ein tvangstanke, men eg digger tvangstanker, og eg har faktisk sortert bøkene etter farge på omslaget, så gidder du sette inn bøkene der dei passer sånn cirka? så ler kjæresten min av meg, og er enig med meg i at tvangstanker er artige, og husker kanskje å sette gule bøker sammen med andre gule bøker i eit par dagers tid... ;) og eg slutta å alfabetisere dei mest brukte cd'ene mine for lenge sia... ;D

såeh...mitt råd er igrunnen:

le av deg sjølv og bagatellene dine, og få kjæresten din til å le av både deg og seg sjølv :)) tenk igjennom kva som er viktig før du reagerer...og bruk humor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Kjenner godt til problemet du tar opp. Det som var løsningen for os var å sette seg ned, og prate om problemet. Vi var begge enige om at kranglene vi hadde var om bagateller og helt unødvendig. Så gikk jeg i meg selv, og læret meg å kontrollere kjeften min litt.. :) Så når jeg irriterte meg grønn over ting han hadde lagt her eller der, eller ting hadde skulle ha gjort men ikke gjort - så tok jeg det, og holdt kjeft om det.

Så istedet for å skrike ut, så sa jeg det til han på en normal måte, eller fikset det sjøl. Jeg lærte å akseptere at vi ikke alltid er enige, og at han har feil, akkuratt som meg. Og de feilene må jeg bare akseptere hvis det skal fungere. Vi pratet sammen om hva som irriterte oss mest, og jobbet flere mnd. med å PRATE til hverandre, ikke kjefte eller skrike. Hvis den ene fikk utbrudd over en bagatell, sa den andre i fra at nå trår du over grensa..

Dette fungerte faktisk! : ) Og vi krangler sjelden, vi er uenige nå og da, men vi vet at vi aldri kan bli enige i alt. For vi er tross alt to individer med forskjellige oppfatninger og meninger om ting.

Prøv heller å gjør noe hyggelig for kjæresten din. Jeg blir mer og mer glad i kjæresten min for hver dag som går, dette kommer vel av at vi husker at vi er kjærester og ikke bare vane-dyr. Gjør småting for hverandre osv. som viser at man virkelig bryr seg, komplimenter må ikke bli borte i et forhold heller..

Så kjernen i problemet deres er nok kommunikasjon... Og det funker faktisk!

Enig med Pricilla - men det kan også være andre grunner til at man fyker opp over småting:at det ligger problemer under, som en ikke orker se/ta opp. Mannen min og jeg kranglet oss gjennom ørten år over "småting" mens det egentlig var større og vanskeligere personlihe ting som lå under. Vi er kjempegift ennå, asse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for svar!!! :)

Vi har slitt med dette en god stund og han føler at jeg ofte kritisterer han.

Og det er vel sant. Jeg har kort lunte og krever vel ganske mye av han.

Vi har snakket om ting og tang og hvordan vi skal prøve å forbedre oss.

Men jeg er vel kanskje litt for utålmodig og forventer at ting skal forbedre seg etter et par uker.

Men nå skal jeg gjøre som deg, holde kjeft og gjøre tingene selv og bli flinkere til å prate istedetfor å anklage.

Og ikke minst, ha tålmodighet til at det kan ta mer enn et par uker for at ting skal bli bedre.

takk,takk!

Du er nok ganske lik meg på mange områder.. ; ) Kanskje litt småhissig og utolmodog, og får du det ikke osm du vil så blir det bråk! Det er nettopp DET du må legge fra deg.. Tenk deg om en gang før du begynner å kjefte, tenk "er det virkelig noe å kjefte for", "er dette så viktig for meg at jeg må kritisere han og starte en krangel?".

Gjør det sjøl og heller si.. "du, nå har du glemt det igjen, kan ikke du fikse det når du får tid" - eler noe i den duren.

Det er ikke gjort på 1 2 3, men det kommer! Hvis DU klarer å beherske deg, dette krever også innsats fra han. Begge må være bevisst på at dere prøver ut dette med å forholde seg rolige, så man kan si i fra når man kjører det gamle sporet.

Trodde aldri jeg skulle klare å skjerpe meg, men med en god porsjon tålmodighet, vilje og påminnelser fra kjæresten gikk det bra.

Så første bud for dere nå er å prate sammen, og å fortelle hverandre tydelig hvor grensene går - så man ikke tråkker over unødvendig.

Lykke til! ; )

... så levde de lykkelige alle sine dager.... : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litle ol' me (23)

Du er nok ganske lik meg på mange områder.. ; ) Kanskje litt småhissig og utolmodog, og får du det ikke osm du vil så blir det bråk! Det er nettopp DET du må legge fra deg.. Tenk deg om en gang før du begynner å kjefte, tenk "er det virkelig noe å kjefte for", "er dette så viktig for meg at jeg må kritisere han og starte en krangel?".

Gjør det sjøl og heller si.. "du, nå har du glemt det igjen, kan ikke du fikse det når du får tid" - eler noe i den duren.

Det er ikke gjort på 1 2 3, men det kommer! Hvis DU klarer å beherske deg, dette krever også innsats fra han. Begge må være bevisst på at dere prøver ut dette med å forholde seg rolige, så man kan si i fra når man kjører det gamle sporet.

Trodde aldri jeg skulle klare å skjerpe meg, men med en god porsjon tålmodighet, vilje og påminnelser fra kjæresten gikk det bra.

Så første bud for dere nå er å prate sammen, og å fortelle hverandre tydelig hvor grensene går - så man ikke tråkker over unødvendig.

Lykke til! ; )

... så levde de lykkelige alle sine dager.... : )

hhihi! Skal prøve jaffal!! Allerede idag!! :)))

Håper du er her på DOL i ny og ne, så kan jeg kanskje spørre deg om råd om ting skulle gå seg skeis igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hhihi! Skal prøve jaffal!! Allerede idag!! :)))

Håper du er her på DOL i ny og ne, så kan jeg kanskje spørre deg om råd om ting skulle gå seg skeis igjen...

Jeg er her så og si hver dag, så det er bare å spørre..

har ikke svar på alt, men det er greti å dele erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...