Gå til innhold

ANGREPILLEN

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer bare på hvorfor

leger ikke kan gi ut

angrepillen til jenter

under 16 år, for visst

uhellet er ute så er alderen ingenting å si. Eller visst kondomen sprekk under sex, så

har jenter under 16 år ingen rettuten at foreldra blir med og det er ikke mange som vil ha med forelda sine på dette

Jeg har ei venninne som har vert me uhellet og trygla meg om hjelp.

Helsing "eldre jente"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7384-angrepillen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angrepllen er ikke reseptbelagt lenger, så den kan kjøpes fritt på apoteket.

Man kan bli ganske dårlig av angrepillen, så jeg forstår at man tidligere (når den var reseptbelagt) ikke ga den til svært unge mennesker uten at man var sikre på at de kunne få hjelp av en voksen hvis de ble dårlige.

Husk at angrepillen er langtfra sikker, så den bare _reduserer_ sjansen for å bli gravid etter et uhell, men husk å bruk prevensjon, helst også en som beskytter mot smitte (kondom).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7384-angrepillen/#findComment-36317
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til teldanex. Dersom en ung jente, under 16, eller under sexuell lavalder for den slags skyld, kommer og ber om hjelp, enten angrepille, eller eventuelt abort, har legen plikt til å hjelpe. Taushetsplikten hindrer legen i å si noe til foreldrene, men han kan evt. råde jenta til å fortelle selv. Det vil være naturlig å hjelpe henne med prevensjon videre, samt å sørge for at hun beskytter seg selv; både mot kjønnsykdommer, og eventuell likegyldig adferd, samt å høre om rusmisbruk er en medvirkende årsak til at hun "mister kontrollen", eller om hun for lett "lar seg styre" av eldre gutter. Sistnevnte diskusjoner kan skje senere, det viktigste i første omgang er å forhindre graviditet, og sjekke evt. kjønnsykdommer. Angrepillen må gies innen 72 timer etter samleiet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7384-angrepillen/#findComment-36607
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...