Gå til innhold

For sen epidural?


Gjest tittiline

Anbefalte innlegg

Gjest tittiline

Hei!

Jeg fødte en sønn for noen uker siden. Da jeg hadde åpningsveer fikk jeg lystgass som jeg syntes virket bra. Jeg spurte om å få epidural, og det var greit, men det tok lang tid før legen kom for å sette den. Jeg hadde pressveer og full åpning da legen kom og satte den. Jeg fikk lokalbedøvelse i tillegg og da stanset veene helt opp. Det endte med at jeg ble satt på drypp, og ungen ble tatt ut med sugekopp. Jeg syntes det var en tøff fødsel, jeg hadde smerter da ungen kom ut til tross for bedøvelsen. Skal ikke epidural virke under åpningsveene? Ble den satt for sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar 20 minutter før epiduralen virker, og man pleier såvidt jeg har forstått å skru ned styrken når pressriene kommer, slik at man skal kunne trykke bedre.

Jeg fikk også epidural da jeg skulle ha nr. to, men den virket aldri, ikke etterpå heller... Men fødselen var lett likevel, det verste i ettertid var etterriene og punktet på ryggen hvor epiduralen ble satt.

http://www.doktoronline.no/homepage/line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så ofte man setter epidural så sent i fødselsforløpet, men det skjer iblant når barnet ikke kommer seg ut på egenhånd, og man planlegger vakum eller tang-forløsning. Siden det ikke virket så bra på deg, kan det godt tenkes at den ikke fikk skikkelig tid til å få full effekt. Det er også vanlig at man blir satt på drypp når man har epidural. Epidural har ofte den sideeffekt at riene svekkes. Det er lett å være etterpå-klok og si at du kanskje ikke skulle fått epidural så seint i utdrivningsfasen, men hvem vet da hvilke smerter du ville fått ved vakum-forløsningen.

Hvis det er mye du synes er uavklart etter fødselen, synes jeg du skulle ta kontakt med jordmor på fødeavdelingen og spørre om en samtale. Det er ikke så uvanlig å ha behov for ettersamtale. De fleste barselavdelinger har tilbud om dette før hjemreise.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tittiline

Det er ikke så ofte man setter epidural så sent i fødselsforløpet, men det skjer iblant når barnet ikke kommer seg ut på egenhånd, og man planlegger vakum eller tang-forløsning. Siden det ikke virket så bra på deg, kan det godt tenkes at den ikke fikk skikkelig tid til å få full effekt. Det er også vanlig at man blir satt på drypp når man har epidural. Epidural har ofte den sideeffekt at riene svekkes. Det er lett å være etterpå-klok og si at du kanskje ikke skulle fått epidural så seint i utdrivningsfasen, men hvem vet da hvilke smerter du ville fått ved vakum-forløsningen.

Hvis det er mye du synes er uavklart etter fødselen, synes jeg du skulle ta kontakt med jordmor på fødeavdelingen og spørre om en samtale. Det er ikke så uvanlig å ha behov for ettersamtale. De fleste barselavdelinger har tilbud om dette før hjemreise.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Men det var ikke planlagt at babyen skulle bli tatt med vakum da epiduralen ble satt.

Den ble tatt med vakum pga at riene stoppet opp og det gikk så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...