Gå til innhold

Vi mener årsavgiften på MC må halveres !


Female

Anbefalte innlegg

Fikk denne linken på mail i dag..

(kopi)

MCsiden.com mener at årsavgiften på motorsykkel er blodig urettferdig, vi håper derfor å få veldig mange underskrifter her.

Vi vil levere listen videre til politisk ansvarlig person. Vi setter pris på om dere tipser alle dere kjenner som kan hjelpe oss med dette!

http://www.diskusjoner.no/gjestebok/gjestebok.php?id=32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kjører ikke jeg MC, men jeg er uenig. Det er så mange ulykker med motorsykler fordi sesongen er så kort i Norge. Kan skjønne at MC-kjørere synes det er urettferdig, men tenk på alle ulykkene. Det er også dyrt for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører ikke jeg MC, men jeg er uenig. Det er så mange ulykker med motorsykler fordi sesongen er så kort i Norge. Kan skjønne at MC-kjørere synes det er urettferdig, men tenk på alle ulykkene. Det er også dyrt for samfunnet.

Å bruke ulykkes-statistikken som argument for hva års-avgiften skal være er "way-off". Årsavgiften er men å skulle finansiere bygging og vedlikehold av veier. Gips og bandasjer går over et annet post i nasjonalbudsjettet. I tillegg så "hauses" antallet mc-ulykker opp i media - det selger. Folket trenger alltids noe å "akke" seg over. I tillegg kan jo nevnes at det i endel av ulykkes-statistikken er bilførerne som er skylda i ulykker som involverer mc. Venter du ikke å se en mc - så gjør du ikke det.

I tillegg sliter en mc bare en brøkdel på veiene i forhold til hva en bil gjør. En mc veier 1/4 av hva en normal bil gjør, har bare to hjul og bruker veien halve året. Så egentlig skulle vel årsavgiften vært 1/16 del av bilens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carisma1365380365

Du får ikke min underskrift.

Kjører du på norske veier? Ja.

Er motorsykler ofte involvert i ulykker og koster staten mye penger? Ja.

Hvorfor skal dere særbehandles? Jeg synes avgiftene er høye nok som de er - helt klart, men eier man kjøretøy må man være med å betale for kaka. Hvis ikke får du kjøre kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke min underskrift.

Kjører du på norske veier? Ja.

Er motorsykler ofte involvert i ulykker og koster staten mye penger? Ja.

Hvorfor skal dere særbehandles? Jeg synes avgiftene er høye nok som de er - helt klart, men eier man kjøretøy må man være med å betale for kaka. Hvis ikke får du kjøre kollektivt.

Her må jeg få lov til å gå i rette med deg.

Du sier: "Er motorsykler ofte involvert i ulykker og koster staten mye penger? Ja."

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det for sist måned (august 2002) var totalt 27 dødsofre på norske veier. Av de 27 var tolv bilførere, ni bilpassasjerer, én motorsyklist, én mopedist, tre syklister og én annen trafikant.

Videre sier du: "Hvorfor skal dere særbehandles? Jeg synes avgiftene er høye nok som de er - helt klart, men eier man kjøretøy må man være med å betale for kaka."

Vi ønsker på ingen måte særbehandling - vi ønsker en _rettferdig_ behandling.

Å komme med påstander som at "det skjer så mange ulykker med motorsyklister" henger for det første ikke på greip. Antallet drepte og skadde bilister er ti-talls ganger høyere enn for motorsyklister.

For det andre er vegavgiften men å skulle gå til bygging og vedlikehold av vei - og andre trafikksikkerhetstiltak. Behandling av trafikkskadde personer går over en helt annen post i statsbudsjettet. Om vi likevel skal følge det argumentet videre så _sponser_ faktisk motorsyklistene behandling av skadde bilister!

Hvis vi så ser bort fra antall ulykker, drepte og skadde - og forholder oss til fakta - så finner vi følgende:

- en motorsykkel veier ca. 25% av en normal bil.

- den forurenser mindre.

- med sine to, smale hjul sliter den bare en brøkdel på vegene i forhold til en bil.

- den brukes bare halve året.

Når vi så ser hva så går "tilbake" til motorsyklistene i form av trafikksikkerhetstiltak - så er det forsvinnende lite. I stedet så setter staten f.eks. opp livsfarlige wire-rekkverk for på den måten å spare penger. Vegvesenet bruker "plast" for å reparere veibaner siden det er billig. Denne "plasten" blir under regnvær livsfarlig for tohjulinger - den blir glattere enn våt, nylagt asfalt. Og det finnes andre eksempler.

Hele problemstillinga er mye mer komplisert enn å si at "det skjer så mange mc-ulykker". (Hvilket det forøvrig ikke gjør, men inntrykket blir skapt av media.) Og som sagt: vi krever ikke særbehandling - men rettferdig behandling.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg få lov til å gå i rette med deg.

Du sier: "Er motorsykler ofte involvert i ulykker og koster staten mye penger? Ja."

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det for sist måned (august 2002) var totalt 27 dødsofre på norske veier. Av de 27 var tolv bilførere, ni bilpassasjerer, én motorsyklist, én mopedist, tre syklister og én annen trafikant.

Videre sier du: "Hvorfor skal dere særbehandles? Jeg synes avgiftene er høye nok som de er - helt klart, men eier man kjøretøy må man være med å betale for kaka."

Vi ønsker på ingen måte særbehandling - vi ønsker en _rettferdig_ behandling.

Å komme med påstander som at "det skjer så mange ulykker med motorsyklister" henger for det første ikke på greip. Antallet drepte og skadde bilister er ti-talls ganger høyere enn for motorsyklister.

For det andre er vegavgiften men å skulle gå til bygging og vedlikehold av vei - og andre trafikksikkerhetstiltak. Behandling av trafikkskadde personer går over en helt annen post i statsbudsjettet. Om vi likevel skal følge det argumentet videre så _sponser_ faktisk motorsyklistene behandling av skadde bilister!

Hvis vi så ser bort fra antall ulykker, drepte og skadde - og forholder oss til fakta - så finner vi følgende:

- en motorsykkel veier ca. 25% av en normal bil.

- den forurenser mindre.

- med sine to, smale hjul sliter den bare en brøkdel på vegene i forhold til en bil.

- den brukes bare halve året.

Når vi så ser hva så går "tilbake" til motorsyklistene i form av trafikksikkerhetstiltak - så er det forsvinnende lite. I stedet så setter staten f.eks. opp livsfarlige wire-rekkverk for på den måten å spare penger. Vegvesenet bruker "plast" for å reparere veibaner siden det er billig. Denne "plasten" blir under regnvær livsfarlig for tohjulinger - den blir glattere enn våt, nylagt asfalt. Og det finnes andre eksempler.

Hele problemstillinga er mye mer komplisert enn å si at "det skjer så mange mc-ulykker". (Hvilket det forøvrig ikke gjør, men inntrykket blir skapt av media.) Og som sagt: vi krever ikke særbehandling - men rettferdig behandling.

Ha en fin dag.

Puh, du sier jo alt du.

Har du sett disse?

http://www.nmcu.org/nyheter/020804.html

http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtu/tab-2002-09-13-07.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det måtte sies. :-)

Har ikke sett de linkene før, nei. Synes forøvrig NMCU gjør et godt arbeid i forhold til "han stat" - selv om det hittil har gitt lite konkrete resultater.

Forøvrig tyner jeg nå på de siste kilometrene jeg får kjørt i år. Vinteren kryper sakte ned fjellsidene og gradestokken har vist under null flere ganger. *sukk.. lengte sørover* :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det måtte sies. :-)

Har ikke sett de linkene før, nei. Synes forøvrig NMCU gjør et godt arbeid i forhold til "han stat" - selv om det hittil har gitt lite konkrete resultater.

Forøvrig tyner jeg nå på de siste kilometrene jeg får kjørt i år. Vinteren kryper sakte ned fjellsidene og gradestokken har vist under null flere ganger. *sukk.. lengte sørover* :-))

Skal ut å kjøre nå jeg...ned til vinterparkering...*sukk*..

Men jeg gjør den ikke mer vinterklar enn at det fremdeles er muligheter for å få tatt'n ut senere om været blir knall, og jeg har tid til å kjøre en tur.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...