Gå til innhold

Filletante


Gjest supu

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Filletante, er ikke det en av de damene som tigger penger med nesa dypt nede i en brun papirpose?

Alternativt trodde jeg Filletante var en inngiftet tante (altså en som er gift med bror til din mor/far), imotsetning til en ekte tante som faktisk er søster til din mor/far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige meninger om hva en filletante er.

I min familie har vi alltid kalt foreldres tanter for filletanter (eks. min mors tante er min filletante). Andre kaller dette for grandtante.

Har også hørt det med at søskenbarn er filletanter til hverandres barn, men i min familie kaller vi ikke søskenbarn noe i forhold til barna til de forskjellige.

Andre igjen kaller inngiftede tanter for filletanter. Altså hvis f. eks. din mors bror gifter seg med ei dame, kaller noen denne dama for filletante.

Vet egentlig ikke hva som er rett jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordboka hadde ingen forklaring på ordet filletante, men under filleonkel fant jetg dette:

~onkel

1 mann til tante

2 særl i bymål: fars el. mors fetter

3 onkel til far el. mor

4 nær mannlig venn av familien, i forhold til barna .

Selv har jeg vel ikke brukt ordet filletante noe særlig, kanskje fordi jeg ikke har hatt noen. Mine foreldres tanter kalte jeg for tante, grandtante eller moster/faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også uenig med deg, og uenig med de fleste nedover her (hehe, selv ordboka..):

filletanter og -onkler er gift med de "ekte" sådanne.

Du tar FEIL! *kranglehumør i dag* ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har baby allerede, jeg såh! Slo både demses og de kongelige by a far mile!

*holder frem gullet til allmenn beundring og misunnelse*

Pøh! Bare jeg får litt tid på meg, så skal jeg nok få pressa ut en artig liten sak jeg også! Men det var denne ventetida da! Må jo krangle litt på DOL mens jeg venter... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh! Bare jeg får litt tid på meg, så skal jeg nok få pressa ut en artig liten sak jeg også! Men det var denne ventetida da! Må jo krangle litt på DOL mens jeg venter... ;o)

For ikke å snakke om all dødtida etter at h*n er kommet ut! Du vil ikke TRO hvor mye en sånn kropp sover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om all dødtida etter at h*n er kommet ut! Du vil ikke TRO hvor mye en sånn kropp sover..

Hæ?? Jeg som regna med å måtte gå rundt udusja, i et støvete og rotete hus, med tomt kjøleskap og en utro ektemann etter fødselen... Trodde ikke man fikk _noe_ tid til overs etter fødselen jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Jeg som regna med å måtte gå rundt udusja, i et støvete og rotete hus, med tomt kjøleskap og en utro ektemann etter fødselen... Trodde ikke man fikk _noe_ tid til overs etter fødselen jeg!

Det er selvfølgelig det inntrykket du må sørge for å la omverdenen sitte med også..

*ikler seg martyrrollen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresja kommer med de fire godkjente forklaringene (iflg de ordbøkene jeg har)

Filletante:

enten

gift med mors/fars bror (det jeg kaller tante)

mors/fars tante (grandtante)

mors/fars kusine

eller

nær venn av familien som oppleves av barnet som en tante. (dette er hva jeg kaller filletante)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig det inntrykket du må sørge for å la omverdenen sitte med også..

*ikler seg martyrrollen*

Har mye å lære som kommende mor, skjønner jeg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige meninger om hva en filletante er.

I min familie har vi alltid kalt foreldres tanter for filletanter (eks. min mors tante er min filletante). Andre kaller dette for grandtante.

Har også hørt det med at søskenbarn er filletanter til hverandres barn, men i min familie kaller vi ikke søskenbarn noe i forhold til barna til de forskjellige.

Andre igjen kaller inngiftede tanter for filletanter. Altså hvis f. eks. din mors bror gifter seg med ei dame, kaller noen denne dama for filletante.

Vet egentlig ikke hva som er rett jeg...

Her er det gammeltante. Altså min tante er barnas gammeltante :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...