Gå til innhold

Hva skjer - Moen?????


Gjest utennavn

Anbefalte innlegg

Gjest utennavn

Vi har forsøkt i 3 år å lage barn nr. 3, uten å lykkes. Vi har nå bestemt oss for å sette strek, og jeg begynte med minipillen igjen.

Jeg hadde ikke brukt dem mange dagene før jeg bestemte meg for å kutte dem ut. Jeg har i flere år vært plaget av sterk PMS, men denne gangen ble det bare for drøyt! Allerede på 8. dagen i syklusen begynte det for fullt! Jeg startet med pillen på 1. dag i syklusen. Brystene begynte å verke, og humøret var verre enn noen gang - følte meg som enn tidsinntilt bombe...

På den tiden da eggløsningen vanligvis skulle komme, hadde jeg ingen symptomer på det. Pleier å merke det på utfloden, samt litt smerter nederst i magen.

Jeg kuttet ut pillen for 3 dager siden. I dag kjente jeg de vanlige symptomene på eggløsningen - samt at jeg hadde gjennomsiktig, seig utflod med litt brunligfarget blod i - som tråder.

Kan dette være en reaksjon på minipillene - har jeg eggløsning nå??? Venter mensen 4. november. Pleier å merke eggløsningen rundt 10-12 dag i syklusen. Forsto det sånn at minipillen ikke hindrer eggløsning, men forandrer på slimet i livmoren, sånn at evt. befruktet egg ikke kan feste seg? Derfor skjønner jeg ikke hva som skjer nå. Kan minipillen ha innvirkning på PMS? (Exlutona)

Jeg har misstanke om at jeg har lavt stoffskifte. Jeg har en søster som har diagnosen, og hun tar Thyroksin. Hun kjenner igjen endel av mine symptomer. Er stoffskifteproblemer arvelig?

Er det riktig at lavt stoffskifte kan føre til PMS?

Kan lavt stoffskifte være årsaken til at jeg ikke er blitt gravid?

Jeg vil nevne at jeg er 33 år, og har noenlunde regelmessig mens (pluss/minus etpar dager).

Mange spørsmål - kjempetakknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Minipillen kan iblant endre på eggløsning så det kan forklare dine symptomer. Minipillen inneholder små mengder av stoffet gestagen som likner på progesteron som produseres i den periode hvor man har PMS. Det er derfor ikke utenkelig at du har fått øket PMS. Jeg mener at stoffskifteforstyrrelser kan være arvelige (ikke helt mitt område). Lavt stoffskifte kan gi mangfoldige symptomer, kan muligens forverre PMS, og vi mener også det kan føre til redusert fruktbarhet, eggløsning kan hemmes.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...