Multekrem Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Jeg har termin 6.mars 2003, og lurer på hva jeg skal gjøre for å få det jeg mener å ha rett på i fødselspenger. Etter å ha jobbet i bra jobber i 5 år bestemte jeg meg for å ta en mastergrad (sept01-sept02). Dette gjør at jeg har hatt mye mindre inntekt enn vanlig i fjor og i år. I tillegg har jeg bare 60% stilling nå, og det beste resultatet for meg, så vidt jeg forstår, blir da å søke om å få bruke de tre siste årene som grunnlag for fødselspengene (det blir mye mer enn 25% differanse). Vil det si at jeg bør ta ut permisjon allerede i år, slik at jeg får 2 "normale" år med i beregningen (tar jeg ut permisjon før nyttår er det ca 9-10 uker til termin)? Har jeg mulighet til å argumentere med at jeg bør vurderes utfra årene 98-99-00 i stedet for 99-00-01 siden 01 også var et "unormalt" år for meg med 0,43 i pensjonspoeng hvor jeg vanligvis har godt over 5.? Hvordan går jeg fram for å få til dette? Når bør jeg ta kontakt og med hvem? Lager jeg brev selv eller finnes det skjemaer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74020-f%C3%B8dselspenger-og-3-siste-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Tidspunktet for "skille" mellom inntektsår går på når ligningen blir lagt frem. Den legges jo frem i disse dager, så de siste 3 år for ditt vedkommende bli uansett 2001, 2000 og 1999. Er din 60% stilling bare en midlertidig reduksjon (deltvis permisjon) som er konkret tidfestet? I så fall skal du ha medregnet den inntekt som er din NORMALE (dvs uten hensyn til den delvise permisjonen). Det blir da siste 3 år eller skjønn (hvor du må argumentere med skjønn dersom siste tre år ikke viser et riktig bilde slik at du heller vil bruke normalinntekten. Bøygen ved skjønn blir å få TK til å "kjøpe" din argumentasjon om hva som er normalt. Møter du det "rette" (feile) mennesket risikerer du at man bruker 60%'en i denne skjønnsvurderingen med argument at det er dette som er din normale inntekt nå. Da kommer det an på din konkrete situasjon om du kommer noen vei med motargumenter - som vel blir at 60% overhode ikke er normalt fordi ... (og her er det krativiteten kommer inn i bildet). Det du bør gjøre er å lage et argumentasjonsskriv (begrunnet søknad) til TK. Det er egne skjema for fødselspengene, men ikke for argumentasjon om inntekt. Det ALLER beste er om du (også) får arbeidsgiver til å skrive opp fakta - inkludert eventuelle midlertidige lønnsredusksjoner og der de samtidig opplyser det som er din normale lønn, det blir regnet som mye mer objektivt at arbeidsgiver forklarer situasjonen enn at du skriver opp en helt annen inntekt enn det arbeidsgier fører opp i det skjema de skal sende til TK uten at arbeidsgiver har gitt noen nærmere forklaring. Dersom reduksjonen til 60% ikke er midlertidig - dvs du har en fast stilling på 60% nå og ikke utsikt til noe mer, så er det vanskeligere å få gjennomslag for siste 3 år. Da skal egentlig inntekten fastsettes ved skjønn til 60& nettopp fordi det kun er dette du kan dokumentere som din NORMALE inntekt nå. Slike saker er vanskelig å vinne ved å klage, så du bør legge mye arbeid i dette på forhånd. Du finner mye relevant informassjon på trygdehjelpen.no, der bør du også følge linken på "lenker"-siden til Rikstrygdeverkets rundskriv, se kap 14 om fødselspenger og kap 8 om sykepenger (§§8-28 til 8-30). (Fødselspenger beregnes på samme måte som sykepenger unntatt til arbeidsledige). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74020-f%C3%B8dselspenger-og-3-siste-%C3%A5r/#findComment-367544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Multekrem Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Tidspunktet for "skille" mellom inntektsår går på når ligningen blir lagt frem. Den legges jo frem i disse dager, så de siste 3 år for ditt vedkommende bli uansett 2001, 2000 og 1999. Er din 60% stilling bare en midlertidig reduksjon (deltvis permisjon) som er konkret tidfestet? I så fall skal du ha medregnet den inntekt som er din NORMALE (dvs uten hensyn til den delvise permisjonen). Det blir da siste 3 år eller skjønn (hvor du må argumentere med skjønn dersom siste tre år ikke viser et riktig bilde slik at du heller vil bruke normalinntekten. Bøygen ved skjønn blir å få TK til å "kjøpe" din argumentasjon om hva som er normalt. Møter du det "rette" (feile) mennesket risikerer du at man bruker 60%'en i denne skjønnsvurderingen med argument at det er dette som er din normale inntekt nå. Da kommer det an på din konkrete situasjon om du kommer noen vei med motargumenter - som vel blir at 60% overhode ikke er normalt fordi ... (og her er det krativiteten kommer inn i bildet). Det du bør gjøre er å lage et argumentasjonsskriv (begrunnet søknad) til TK. Det er egne skjema for fødselspengene, men ikke for argumentasjon om inntekt. Det ALLER beste er om du (også) får arbeidsgiver til å skrive opp fakta - inkludert eventuelle midlertidige lønnsredusksjoner og der de samtidig opplyser det som er din normale lønn, det blir regnet som mye mer objektivt at arbeidsgiver forklarer situasjonen enn at du skriver opp en helt annen inntekt enn det arbeidsgier fører opp i det skjema de skal sende til TK uten at arbeidsgiver har gitt noen nærmere forklaring. Dersom reduksjonen til 60% ikke er midlertidig - dvs du har en fast stilling på 60% nå og ikke utsikt til noe mer, så er det vanskeligere å få gjennomslag for siste 3 år. Da skal egentlig inntekten fastsettes ved skjønn til 60& nettopp fordi det kun er dette du kan dokumentere som din NORMALE inntekt nå. Slike saker er vanskelig å vinne ved å klage, så du bør legge mye arbeid i dette på forhånd. Du finner mye relevant informassjon på trygdehjelpen.no, der bør du også følge linken på "lenker"-siden til Rikstrygdeverkets rundskriv, se kap 14 om fødselspenger og kap 8 om sykepenger (§§8-28 til 8-30). (Fødselspenger beregnes på samme måte som sykepenger unntatt til arbeidsledige). Jeg har dessverre bare 60% fast stilling (var en daarlig betalt deltidsjobb jeg tok mens jeg studerte) uten utsikter til mer, -heller mindre (40% etter jul). Jeg har vaert mye daarlig i starten av svangerskapet og har ikke hatt mulighet til aa finne meg noe mer heller, fram til naa. Dette er en ny arbeidsgiver som jeg aldri har jobbet mer enn 60% for, og jeg kan ikke tenke meg at de vil gaa god for at mer enn 60% er min normalinntekt. Kanskje ikke mer enn 40% til og med, siden de siste 20% er fast ekstra arbeid (selv om de er nevnt i kontrakten). Det ser imidlertid ut til at jeg kan faa tilbud om et tre mnd vikariat med skikkelig loenn i et annet firma, 100%, altsaa fram til jan neste aar. Tror du det vil vaere lurt aa bare si ja til dette, selv om det bare er et engasjement? (Jeg vil da ikke ha noen fast jobb aa gaa tilbake til etter permisjonen, men jeg er ikke veldig engstelig for aa ikke faa noe nytt). Hvis mulighetene mine for "3 siste aar-ordning" er veldig smaa, og jeg skal ha foedselspenger etter loenna mi naa, saa vil jeg ende opp med under halvparten av vanlig loenn som foedselspengegrunnlag... Og det vil ha veldig mye aa si for meg mht bolig, hvor lenge jeg kan ta permisjon etc etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74020-f%C3%B8dselspenger-og-3-siste-%C3%A5r/#findComment-369137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Jeg har dessverre bare 60% fast stilling (var en daarlig betalt deltidsjobb jeg tok mens jeg studerte) uten utsikter til mer, -heller mindre (40% etter jul). Jeg har vaert mye daarlig i starten av svangerskapet og har ikke hatt mulighet til aa finne meg noe mer heller, fram til naa. Dette er en ny arbeidsgiver som jeg aldri har jobbet mer enn 60% for, og jeg kan ikke tenke meg at de vil gaa god for at mer enn 60% er min normalinntekt. Kanskje ikke mer enn 40% til og med, siden de siste 20% er fast ekstra arbeid (selv om de er nevnt i kontrakten). Det ser imidlertid ut til at jeg kan faa tilbud om et tre mnd vikariat med skikkelig loenn i et annet firma, 100%, altsaa fram til jan neste aar. Tror du det vil vaere lurt aa bare si ja til dette, selv om det bare er et engasjement? (Jeg vil da ikke ha noen fast jobb aa gaa tilbake til etter permisjonen, men jeg er ikke veldig engstelig for aa ikke faa noe nytt). Hvis mulighetene mine for "3 siste aar-ordning" er veldig smaa, og jeg skal ha foedselspenger etter loenna mi naa, saa vil jeg ende opp med under halvparten av vanlig loenn som foedselspengegrunnlag... Og det vil ha veldig mye aa si for meg mht bolig, hvor lenge jeg kan ta permisjon etc etc. Sørg for at det ikke er så mye som 25% differanse mellom inntekt før fødsel og inntekt siste 3 ferdiglignede år (formelen finner du på trygdehjelpen.no), så må TK legge til grunn inntekta i det nye arb.forholdet - uten hjemmel for å bruke siste 3 år eller skjønn! :-))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74020-f%C3%B8dselspenger-og-3-siste-%C3%A5r/#findComment-369292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.