minstemor Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Jeg har et barn på 19 mnd, han har helt siden i vår (april) vært plaget med tung pust og piping i brystet. Legene har sagt det var mild bronkitt og har latt han gå slik siden han har vært så fin i allmennetilstanden. Nå for ei uke siden ble det adskillig verre, han plages skikkelig med å få pustet skikkelig, så vi tok kontakt med lege, og han satte han umiddelbart på Ventoline.. Den får han annenhver time.. Etter 6 dager på ventoline skulle vi inn til ny skjekk, som var i dag.. Det var ingen forbedring, så nå har vi fått flutide som han skal ha dobbel dose av morgen og kveld.. Legen mener at han har astma.. Han har bestilt time til oss på sykehuset til lungerøntgen og allergitesting på lab`en på sykehuset.. Hva vil de lete etter på røntgenbildene? Hva kan de finne ut? Hva med allergier, trenger han nødvendigvis å ha allergi for noe? Om det virkelig er astma gutten min har, hvordan bør jeg forholde meg? Med tanke på inneklima og slikt.. Vi bor i murkjeller, så det er naturlig nok ganske fuktig her.. I sommer var det så ille at det muglet litt nede på ene soveromsveggen... Er det en forfel om vi flytter en annen plass kanskje? Vil bli veldig glad for alt av tips og råd, siden jeg er helt blank på området og aner ikke hvordan jeg skal forholde meg.. En liten ting til.. Om hverken Ventolinen eller Flutiden virker, hva vil skje da? Nye medisiner? I så fall; hvilke? Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74071-astma-hos-et-lite-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandra1365380284 Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Dere burde sterkt vurdere å flytte! Det tyder på at dere har en del muggsopp i huset, og det er svært skadelig for små barn. Lungene deres er veldig følsomme og de kan lett utvikle både astma og allergi. Håper dere får en diagnose på barnet deres ganske snart, du kan jo også gå inn på "sykdommer" her på doktoronline og lese litt om astma. Jeg har astma selv, og jeg var inne i en leilighet der det var konstantert muggsopp, da merket jeg det med en gang at jeg bynte å bli tett. Det er heller ikke bra med tepper på soverommet, og særlig ikke husdyr. Håper det går bra med barnet deres, lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74071-astma-hos-et-lite-barn/#findComment-368495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Hei! Håper det ikke er så lenge siden du skrev dette at du ikke ser svaret mitt. Kanskje har du allerede være på sykehuset og fått mye informasjon derfra? Har selv en sønn som fikk astma da han var 3 mnd - nå er han snart 8 - vi har gått gjennom temmelig mange sykehusopphold, utprøving av medisiner m.m. - skal prøve å svare deg på spørsmålene: "Jeg har et barn på 19 mnd, han har helt siden i vår (april) vært plaget med tung pust og piping i brystet. Legene har sagt det var mild bronkitt og har latt han gå slik siden han har vært så fin i allmennetilstanden. Nå for ei uke siden ble det adskillig verre, han plages skikkelig med å få pustet skikkelig, så vi tok kontakt med lege, og han satte han umiddelbart på Ventoline.. Den får han annenhver time.. Etter 6 dager på ventoline skulle vi inn til ny skjekk, som var i dag.. Det var ingen forbedring, så nå har vi fått flutide som han skal ha dobbel dose av morgen og kveld.. Legen mener at han har astma.." Dette høres ut som en "infeksjonsbetinget" astma - altså at det er en infeksjon (bronkitt) som har utløst astamen. - dette i motsetning til når man får astma som litt eldre (når barna er 4-5-6 år eller eldre) - da er det ofte allergi som utløser astmaen. "Han har bestilt time til oss på sykehuset til lungerøntgen og allergitesting på lab`en på sykehuset.. Hva vil de lete etter på røntgenbildene? Hva kan de finne ut? Hva med allergier, trenger han nødvendigvis å ha allergi for noe?" På røntgen ser de etter om han har lungebetennelse - dette er ofte en ting som hører sammen med infeksjonsutløst astma. Dette kan isåfall behandles på pencillin. Han trenger nødvendigvis IKKE å ha allergier, og dersom han har det, trenger likevel testene ikke å vise noe før om noen år - dersom testene ikke viser noe, må man gjenta de om f.eks. 6 mnd. "Om det virkelig er astma gutten min har, hvordan bør jeg forholde meg? Med tanke på inneklima og slikt.. Vi bor i murkjeller, så det er naturlig nok ganske fuktig her.. I sommer var det så ille at det muglet litt nede på ene soveromsveggen... Er det en forfel om vi flytter en annen plass kanskje?" Dersom det er en infeksjonsutløst astma er det INNEKLIMA som er viktig - altså ikke røyking, ikke muggsopp, ikke teppegulv, kaldt og frisk luft på soverommet osv. Om dere f.eks har katt/hund har det lite å si dersom det er denne typen astma. "En liten ting til.. Om hverken Ventolinen eller Flutiden virker, hva vil skje da? Nye medisiner? I så fall; hvilke?" Det finnes MANGE forskjellige medisiner - får dere de nå på babyhaler eller på pariapparat? Ofte blir det bedre for slike små barn med mye slim å få medisinen på pariapparat m/saltvann. Det finnes også andre medisiner, men barnelegene må prøve seg fram. Skriv gjerne å fortell hvordan det går. NB! Dersom han har astma så vær klar over at da har dere endel trygderettigheter! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74071-astma-hos-et-lite-barn/#findComment-400785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.