Gå til innhold

De j***** røykepausene... (helt på siden)

Anbefalte innlegg

Gjest - Lei røykerne...

Vet at dette innlegget er helt på siden, men prøver meg likevel. Er pedagogisk leder i barnehage, og startet nå i år. I denne barnehagen har vi ordinær 30. minutters pause i tillegg har vi et ekstra kvarter. Dette kvarteret er blitt til pga røykerne som MÅTTE ha mulighet til å røyke i løpet av dagen.

Det er forsåvidt greit det i og med at det favner alle, også de som ikke røyker, men i tillegg til dette ønsker de flere ganger i løet av dagen. "Kan jeg ta en røyk?" spør de og blir borte i minst 10 minutter til.

Er det vanlig å ha det så fritt på andre arbeidsplasser?? Jeg er møkk lei av dette og har tenkt til å ta det opp i morgen, overreagerer jeg?? Jeg mener ikke det, er lei av å stå alene med 12 småbarn fordi en er på røykepause nr 3 for dagen osv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74078-de-j-r%C3%B8ykepausene-helt-p%C3%A5-siden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

11

• Tom Sawyer

6

• Tornerose

5

• Lionn

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg er så enig med deg!

Legg sammen all pausetiden til røykerne, og gi oss andre tilsvarende lenger ferie, så skal du se noen som slutter å røyke rimelig kjapt.

Selv har jeg alltid løst dette ved at jeg tar lenger lunsjpause, eller småpauser bare for å ta dem.

Skulle kanskje heller gått en halvtime før hver dag, men hvor populært ville det vært...?

dersom du gjennomfører det, er det mulig du vil få gretne kolleger. kanskje synes du det i så fall er deires eget problem, og ein barnslig reaksjon? men: 1) det er -du- som må samarbeide med dei gretne kollegene, og 2) vi snakker om avhengighet, ikkje barnslighet.

istedet for å be dei droppe 10-minutterne sine, kan du jo ta 10-minuttere sjølv, det er sunt med små pauser i løpet av arbeidsdagen, enten man røyker i dei eller ikkje.

Annonse

Jeg skjønner deg godt jeg selv om jeg har røyket i mange år. Men da aldri tatt ekstra pauser på arbeidsplassen.

I nøden har jeg noen ganger brukt en del av min halvtimes matpause. Og har gått ut på gaten.

Er forresten glad for at jeg ikke har kunnet røyke inne -og i arbeidstiden, for det ble mindre røyking og mindre lukt

:-)

Trodde det var normalt å røyke minst mulig når man jobber i barnehage. Alle jeg kjenner som jobber i barnehage begrenser det til en røyk om dagen.

Luften en røyker puster ut den første halvtimen etter en røyk er langt fra sunn, og klær/pust lukter kjipt.

På den annen side, som eks-røyker skjønner jeg helt fint at de vil ha "friheten" sin i fred.

Spørsmålet er bare om de skal være fanget av nikotinen eller fanget av regelverket.hehe.

På min arbeidsplass har dette aldri vært noe problem, jeg tar gjerne 3-5 røykepauser i løpet av en arbeidsdag, inkludert de offisielle pausene. Ingen sure miner av den grunn. Hos oss er det heller ingen som behøver å spørre om å få gå og ta en røyk, stikke i kiosken og kjøpe is, poste et brev etc. Vi har det ganske fritt, og jeg kunne heller ikke tenke meg å jobbe på et sted hvor man må stå til regnskap for hver jævla liten ting.

Jeg er så enig med deg!

Legg sammen all pausetiden til røykerne, og gi oss andre tilsvarende lenger ferie, så skal du se noen som slutter å røyke rimelig kjapt.

Selv har jeg alltid løst dette ved at jeg tar lenger lunsjpause, eller småpauser bare for å ta dem.

Skulle kanskje heller gått en halvtime før hver dag, men hvor populært ville det vært...?

Ehh du rufsetufsa, da er det jeg som røyker som skal ha ekstra ferie på jobben jeg har nå i alle fall :D

Jeg har en røykepause i løpet av fire timer. Den pausen varer i ca 10 min, noen ganger kortere. Matpausen til de andre strekkes gjerne i 40 min istedet for 30. Så har de en til pause i løpet av dagen på 10-15 min. Samt at de må gå på toalettet og blir borte 10 min da også.

Jeg sier ingenting på det, fordi jeg ikke synes det gjør noe. Men jeg blir irritert når ikke røykerne kommer å hevder at vi røykere stjeler arbeidstid fra arbeidsgiveren eller at ikke røykerene må få ekstra pauser. Jeg har hørt den før nemlig.

Også sist da jeg var i jobb. Ikke røykerne roper opp hvor mye tid det går bort i at vi røyker. Vel hvor mye tid går det bort på miljørommet til å lese i den tiden begge lokalavisene, samt Dagbladet og VG? Leste aldri avisene på jobb jeg.

Vil du at røykerene skal stå å se på klokken når du har lunsjpause? Når du blir forsinket 5-10 min eller kanskje strekker matpausen litt lenger?

Se innlegget jeg skrev til rufsetufsa.

Om du tar dette opp med dem blir de nok svært så irriterte på deg. Og du får nok høre det.

For øvrig er jeg enig med retz innlegg jeg.

Gjest gjennomsnittlig

Jeg har ett godt råd til deg: Ta det opp med ledelsen! Det hadde jeg gjort. Du risikerer sure kolleger, men det er tross alt bedre for deg at de irriterer seg over deg enn at du irriterer deg over dem. Jeg lover. Lykke til, stå på.

Annonse

Gjest gjennomsnittlig

Ehh du rufsetufsa, da er det jeg som røyker som skal ha ekstra ferie på jobben jeg har nå i alle fall :D

Jeg har en røykepause i løpet av fire timer. Den pausen varer i ca 10 min, noen ganger kortere. Matpausen til de andre strekkes gjerne i 40 min istedet for 30. Så har de en til pause i løpet av dagen på 10-15 min. Samt at de må gå på toalettet og blir borte 10 min da også.

Jeg sier ingenting på det, fordi jeg ikke synes det gjør noe. Men jeg blir irritert når ikke røykerne kommer å hevder at vi røykere stjeler arbeidstid fra arbeidsgiveren eller at ikke røykerene må få ekstra pauser. Jeg har hørt den før nemlig.

Også sist da jeg var i jobb. Ikke røykerne roper opp hvor mye tid det går bort i at vi røyker. Vel hvor mye tid går det bort på miljørommet til å lese i den tiden begge lokalavisene, samt Dagbladet og VG? Leste aldri avisene på jobb jeg.

Makan til usaklig innlegg skal man lete lenge etter. Til om med her på Doktor online. :-)

Makan til usaklig innlegg skal man lete lenge etter. Til om med her på Doktor online. :-)

Hva som er så usaklig med det da? Det er jo bare fakta. Jeg har vært oppi den røyker/ikke røyker debatten kjempe mange ganger. Deriblant ett eget møte på en av mine arbeidsplasser.

Hva var så usaklig med det?

Jeg ser heller ikke den store forskjellen på om en en person går ut/på røykerom tar seg en røyk, og evt. en telefon, enn om en ikke røyker setter seg telefon og bruker den samme tiden.

Og når det gjelder pauser, iallefall i de jobber jeg har hatt, så har de ikke røykende hatt vel så lange og mange pauser som røykerne.

Lunsjen strekkes kanskje noe lenger, mens røykerne kaster i seg maten fordi de også skal rekke røyken sin, men begge er på plass omtrent samtidig.

Forskjell? Ikke i mine øyne.

Det blir jo litt rart ja, når man må overlate jobben til de som ikke røyker.

Her hvor jeg jobber, så tar folk med seg papirer de må lese likevel - inn på røykerommet. :-) eller en telefon de må ta - eller for å tenke litt.

Kan nesten ikke forstå at det går an å få røyka i en barnehage jeg!

hei! Jeg er røyker sjøl, og skjønner at du er lei av å stå aleine med alle unga, mens de andre røyker.. Men at du irriterer deg mer over røyken enn pausen tror jeg er et faktum. På jobben min (kontorjobb) så er vi tre i avd. der minst en av oss må være på avdelinga. Vi KOMMUNISERER da med hverandre om pauser osv. Og tar pauser når det passer, både de som røyker og ikke røyker. jeg tar en røyk om morran, en i lunsjem og en på ettermiddagen.. I røykpausene pleier hun ene her som ikke røyker å bli med på røykerommet, for å skravle litt og koble litt ut. Det er lov å være sosial også. Da trives folk bedre, med eller uten røyk.

Hadde ejg vært deg hdde jg sagt at det minst skal være to ansatte med ungene. Aldri en aleine. Da får de ta pause hver for seg. Og alle har krav på pauser, man er på jobb ikke fengsel. Og så lenge man gjør jobben sin, og ikke drar pausen til en halv time skjønner jeg ikke problemet.

Er du en typisk anti-anti-røyker? Hvorfor ikke prøve å respektere at andre vil røyke, selv om det er usunt og du ikke gjør det. Du er vel ikke alltid presis og tar aldri pauser?

Vis litt mer forståelse. Bli med ut å ta en røyk du! Uten å røyke, men for å være litt sosial. Det har du godt av.

Du kom ikke med noen kommentar.

Men jeg vil bare understreke at hvor mange og hvor lange pauser mine kollegaer har bryr jeg meg ikke om i utgangspunktet. Om de vil ha en times lunsj så sier ikke jeg noe.

Men det er når det kommer slike kommentarer fra ikke røykere om røykere jeg reagerer :)

Da er du et unntak.

I alle mine jobber har det vært omvendt. Jeg har tvunget meg selv til å ta en ti-minutter de gangene jeg har gjort det. For jeg har liksom ikke behov for den.

De som røyker sitter ofte sammen og skravler, og da går tida fort.

Heldigvis røyker ingen her jeg jobber nå... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...