Gå til innhold

Offentlige skattelister?


Gjest Kartoffel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo slik med telefonkatalogen at man må registrere seg med fullt personnummer for å få tilgang til dette som er en SØKBAR database. Jeg kan tenke meg at DAtatilsynet kan kreve noe tilsvarende for skattelistene. De har jo vært offentlige tidligere også, men da som papirlister, og de er ikke SØKBARE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Det er jo slik med telefonkatalogen at man må registrere seg med fullt personnummer for å få tilgang til dette som er en SØKBAR database. Jeg kan tenke meg at DAtatilsynet kan kreve noe tilsvarende for skattelistene. De har jo vært offentlige tidligere også, men da som papirlister, og de er ikke SØKBARE.

Men hjelper det noe? Hvemsomhelst kan jo likevel registrere seg. Og ett enkelt søk er jo i seg selv ikke så skummelt.

Problemene blir først tydelige når informasjonen kan kombineres.

Ta DOL f.eks. Dersom det er et nick her jeg virkelig missliker, og jeg er en infam person, så kanskje jeg har lyst til å fylle postkassen til denne personen med Hemoroide-salve.

Da kan jeg se om jeg klarer å finne det ekte navnet til personen. Det kan være at du har oppgitt en ekte mail-adresse. Da finner du gjerne ekte navn og adresse hos internett-tilbyderen. Kanskje har du oppgitt mobilnummeret ditt? Da kan telefonkatalogene hjelpe. Eller kanskje har du ett eller annet sted på internett vært uforsiktig, og har røpet annen info som kan spores.

Har man navnet, så er det bare å gå til skattelisten, for å finne fullstendig adresse, til telefonkatalogen for å få mobilnummer etc.

Terskelen for å drive detektivvirksomhet blir mye lavere når all informasjonen kan kombineres slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg tror det er regelen om tilgjengelighet som brukes her, dvs noe som ikke er lett tilgjengelig blir ikke brukt så ofte. Samme regel som KrF bruker på alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hjelper det noe? Hvemsomhelst kan jo likevel registrere seg. Og ett enkelt søk er jo i seg selv ikke så skummelt.

Problemene blir først tydelige når informasjonen kan kombineres.

Ta DOL f.eks. Dersom det er et nick her jeg virkelig missliker, og jeg er en infam person, så kanskje jeg har lyst til å fylle postkassen til denne personen med Hemoroide-salve.

Da kan jeg se om jeg klarer å finne det ekte navnet til personen. Det kan være at du har oppgitt en ekte mail-adresse. Da finner du gjerne ekte navn og adresse hos internett-tilbyderen. Kanskje har du oppgitt mobilnummeret ditt? Da kan telefonkatalogene hjelpe. Eller kanskje har du ett eller annet sted på internett vært uforsiktig, og har røpet annen info som kan spores.

Har man navnet, så er det bare å gå til skattelisten, for å finne fullstendig adresse, til telefonkatalogen for å få mobilnummer etc.

Terskelen for å drive detektivvirksomhet blir mye lavere når all informasjonen kan kombineres slik.

Ja nettopp, og det kan jo Datatilsynet, om de vil, - begrense.

Om jeg søker etter noen inne på Telefonkatalogen, - mulig de kan finne ut at jeg har gjort det? Vet ikke...regner med at det BURDE være sånn :-)

....men ikke for det, - man fant da frem til folk man ikkelikte før også - og bestilte gruslass og 12 pizzaer og sånn. Har ikke alle gjort det? hehe :-)

Kjeltringer er det overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...