Gjest sukker? Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Ca 30 minutter etter at jeg har spist mat med høy glykemisk indeks opplever jeg en sterk lykkefølelse kombinert med en følelse av overskudd. Jeg får også en bølge av selvtillit og en følelse av harmoni med samfunnet og dem rundt meg. Dersom jeg trener (løper) med pulsklokke når jeg har disse kickene ser jeg at jeg lett kommer opp i meget høy puls. Pulsklokka viser ofte 198 slag i minuttet (jeg er 27 år). Da blir jeg redd og senker intensiteten. Jeg merker at jeg kunne presset meg mere og kommet over 200. Jeg har spist raske karbohydrater like før jeg har lagt meg og opplevd å våkne av med selv kl 5 med de følelsene jeg har beskrevet ovenfor. De følelsene jeg har beskrevet kan vare opp mot 8 timer. Etter det opplever jeg ofte at jeg blir søvnig. Neste dag er det vanskelig for meg å komme meg opp av senga. Jeg har ofte vondt i hodet og alltid en sterk følelse av ubehag i hele kroppen kombinert med depresjon. Jeg føler at jeg ikke har lyst til å gjøre noen ting. Dersom jeg prøver å trene på dagene etter at jeg har hatt et slikt kick er det meget vanskelig for meg å få pulsen min over 160. Jeg har alltid et sterkt sug etter noe søtt. Disse følelsene avtar gradvis etter noen dager, men så spiser jeg gjerne raske karbohydrater igjen og slik går livet mitt. Til en viss grad er jeg ute av stand til å fungere i arbeidslivet. Personer beskriver det samme som jeg opplever i diskusjonsgrupper på internett. Det finnes også internettsider som tar for seg problemet (f.eks. http://www.radiantrecovery.com/). Jeg har konsultert mange leger med problemet mitt. Noen sier at de ikke tror på det jeg beskriver. Andre bare lytter uten at de kan hjelpe meg. Jeg hører at stadig flere og særlig unge får psykiske problemer. Jeg tror mange av disse er sukkersensitive. Så unik kan jeg ikke være. Er det noen som kan hjelpe meg eller henvise meg til noen som har greie på dette? Jeg har ikke bruk for flere "svar" lik dem legene hittil har gitt meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Takk for den linken, den siden var utrolig bra! Jeg er enig med deg i at dette nok er et stort problem, og at det til en viss grad kan relateres til depresjoner. Det hadde vært spennende å søke opp forskningsresultater på dette, antakelig finnes det ikke mye ennå, men. Skal se hva jeg finner i ernærings/psykologi-journaler.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lynette Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Kjære Sukker Jeg er overrasket over at ingen har tipset deg om dr. Lindberg... Du nevnte noe om høy glykemisk indeks, og jeg var overbevist om at du kom til og nevne dr.L lengre ned i innlegget. Gå på vektibalanse.com. Der finner du de svarene du er ute etter. Lykke til Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Hei på deg, Det er dessverre ikke så mye informasjon om denne tilstanden, men den er så absolutt til stedet. Det er derfor viktig for helsepersonell å forstå at dette er et reelt problem for mange mennesker. Linken du gir til www.radiantrecovery.com er Kathleen Des Maisons hjemmeside. Hun er en amerikaner som har studert mye på dette, og har bl.a gitt ut boken: ’Potatoes not prozac’. Så vidt jeg vet finnes ikke denne boken på norsk, men den er oversatt til svensk. I Sverige har også Bitten Jonsson et senter som tar for seg sukker-avhengighet. Jeg har et tlf nummer dit, men jeg kan ikke garantere at det er det riktige: 0653 153 55. Nummeret inn i Sverige er vel 46. Jeg vet ikke hvordan kostholdet ditt er nå, om du følger en spesiell diett eller ikke. Jeg vil anbefale deg å satse på en diett med lav glycemisk index (GI). GI måler den effekten like mengder av forskjellige karbohydrater har på blodsukkeret. Hvitt brød brukes ofte som en referanse matvare i GI tabeller. Det kan bli feil bare å se på enkelte matvarers GI, da et måltids totale GI påvirkes av flere faktorer. Disse inkluderer typen av kostfiber, grad av raffinering, mengden fett og evt protein i måltidet, og typen sukker. Løselig kostfiber som man finner i bl.a belgfrukter, havre, og bygg forårsaker en lavere GI enn uløselig fiber. Jo mer raffinert en matvare er jo høyere GI vil den matvaren vanligvis ha. En appelsin er f.eks bedre enn appelsinjuice, grovt mel er bedre enn hvitt mel, osv. Et høyere innhold av fett vil senke GI’en av et måltid. Det kan derfor hjelpe deg å faktisk øke prosenten av fett du spiser. I stedet for 30% eller mindre, kan fettprosenten være mellom 30 og 35. Det er her viktig å velge riktig type fett for ikke å øke faren for hjerte- og karsykdommer. Enumettet og flerumettet fett er gode valg av fett. Disse får du gjennom f.eks. olivenolje, rapsolje, peanøtter og andre nøtter, solsikkeolje, maisolje, og fet fisk. Samtidig er det viktig at man ikke øker dagens totale kalori-inntak. Dette vil si at man øker fett-inntaket litt og senker karbohydrat-inntaket litt. Det kan være lurt å alltid sørge for å ha en proteinkilde til hvert måltid, da proteiner ikke øker blodsukkeret til samme grad som karbohydrater. Proteinkilder inkluderer kjøtt, fisk, egg, belgfrukter (bønner, linser, erter, soya), og meieriprodukter. Når det gjelder typen av sukker, vil fruktose sørge for en lavere GI enn f.eks glucose. Fruktose får man bl.a fra frukt og honning. Glucose får man mer av i f.eks vanlig sukker og hvitt mel. For å unngå å måtte slå opp i en GI tabell for hver matvare man vil spise, kan man bare velge mat med mye fiber (f.eks bønner, grønnsaker, fersk frukt, og helkornprodukter). En grei regel er å velge matvarer så nær slik de vokser som mulig. Det er også viktig å alltid kombinere karbohydrat-rik mat med fett og proteiner til hvert måltid – noe som vil senke måltidets GI. Et mellom-måltid bør f.eks ikke bare bestå av karbohydrat-rik mat, men kombinert med fett og proteiner. F.eks, et eple og noen nøtter er et flott mellom-måltid, eller cottage cheese med litt oppskåret frisk frukt. Til middag kan man f.eks bytte ut halvparten av risen med belgfrukter, (fet) fisk, fjærkre etc. Man kan gjerne være litt mer raus med olivenolja i matlagingen, og heller sløyfe noen få av de daglige brødskivene. Dette er hovedprinsippene for lav GI. Ellers bør du passe på å spise 3 planlagte måltider daglig – til fast tid. Prøv å unngå å bruke sukker og rent hvitt mel, samt polert ris og alkohol. Bruk gjerne produkter som sammalt mel, grønnsaker, brun ris, fullkornpasta, og frukt. Vær også forsiktig med kunstige søtningsstoffer. Du kan også med fordel ta en mulitivitamin/mineral. Håper dette er til noe hjelp for deg. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
holt74 Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hei på deg, Det er dessverre ikke så mye informasjon om denne tilstanden, men den er så absolutt til stedet. Det er derfor viktig for helsepersonell å forstå at dette er et reelt problem for mange mennesker. Linken du gir til www.radiantrecovery.com er Kathleen Des Maisons hjemmeside. Hun er en amerikaner som har studert mye på dette, og har bl.a gitt ut boken: ’Potatoes not prozac’. Så vidt jeg vet finnes ikke denne boken på norsk, men den er oversatt til svensk. I Sverige har også Bitten Jonsson et senter som tar for seg sukker-avhengighet. Jeg har et tlf nummer dit, men jeg kan ikke garantere at det er det riktige: 0653 153 55. Nummeret inn i Sverige er vel 46. Jeg vet ikke hvordan kostholdet ditt er nå, om du følger en spesiell diett eller ikke. Jeg vil anbefale deg å satse på en diett med lav glycemisk index (GI). GI måler den effekten like mengder av forskjellige karbohydrater har på blodsukkeret. Hvitt brød brukes ofte som en referanse matvare i GI tabeller. Det kan bli feil bare å se på enkelte matvarers GI, da et måltids totale GI påvirkes av flere faktorer. Disse inkluderer typen av kostfiber, grad av raffinering, mengden fett og evt protein i måltidet, og typen sukker. Løselig kostfiber som man finner i bl.a belgfrukter, havre, og bygg forårsaker en lavere GI enn uløselig fiber. Jo mer raffinert en matvare er jo høyere GI vil den matvaren vanligvis ha. En appelsin er f.eks bedre enn appelsinjuice, grovt mel er bedre enn hvitt mel, osv. Et høyere innhold av fett vil senke GI’en av et måltid. Det kan derfor hjelpe deg å faktisk øke prosenten av fett du spiser. I stedet for 30% eller mindre, kan fettprosenten være mellom 30 og 35. Det er her viktig å velge riktig type fett for ikke å øke faren for hjerte- og karsykdommer. Enumettet og flerumettet fett er gode valg av fett. Disse får du gjennom f.eks. olivenolje, rapsolje, peanøtter og andre nøtter, solsikkeolje, maisolje, og fet fisk. Samtidig er det viktig at man ikke øker dagens totale kalori-inntak. Dette vil si at man øker fett-inntaket litt og senker karbohydrat-inntaket litt. Det kan være lurt å alltid sørge for å ha en proteinkilde til hvert måltid, da proteiner ikke øker blodsukkeret til samme grad som karbohydrater. Proteinkilder inkluderer kjøtt, fisk, egg, belgfrukter (bønner, linser, erter, soya), og meieriprodukter. Når det gjelder typen av sukker, vil fruktose sørge for en lavere GI enn f.eks glucose. Fruktose får man bl.a fra frukt og honning. Glucose får man mer av i f.eks vanlig sukker og hvitt mel. For å unngå å måtte slå opp i en GI tabell for hver matvare man vil spise, kan man bare velge mat med mye fiber (f.eks bønner, grønnsaker, fersk frukt, og helkornprodukter). En grei regel er å velge matvarer så nær slik de vokser som mulig. Det er også viktig å alltid kombinere karbohydrat-rik mat med fett og proteiner til hvert måltid – noe som vil senke måltidets GI. Et mellom-måltid bør f.eks ikke bare bestå av karbohydrat-rik mat, men kombinert med fett og proteiner. F.eks, et eple og noen nøtter er et flott mellom-måltid, eller cottage cheese med litt oppskåret frisk frukt. Til middag kan man f.eks bytte ut halvparten av risen med belgfrukter, (fet) fisk, fjærkre etc. Man kan gjerne være litt mer raus med olivenolja i matlagingen, og heller sløyfe noen få av de daglige brødskivene. Dette er hovedprinsippene for lav GI. Ellers bør du passe på å spise 3 planlagte måltider daglig – til fast tid. Prøv å unngå å bruke sukker og rent hvitt mel, samt polert ris og alkohol. Bruk gjerne produkter som sammalt mel, grønnsaker, brun ris, fullkornpasta, og frukt. Vær også forsiktig med kunstige søtningsstoffer. Du kan også med fordel ta en mulitivitamin/mineral. Håper dette er til noe hjelp for deg. Lykke til! Vennlig hilsen Takk for responsen!! Jeg har lest en del om hvordan forskjellige typer mat påvirker blodsukkeret. Det skrives mye om temaet for tiden! Det virker som jeg har blitt mer sensitiv etter hvert som jeg har begynt å spise mat med lavere GI. Det er vel også naturlig. De fleste stimulerende stoffer virker vel sterkere jo sjeldnere man bruker dem. Før jeg begynte å fokusere på kostholdet ble jeg i mindre grad stimulert av raske karbohydrater. Når jag la om kostholdet til mindre sukker og mere fiber og proteiner ble jeg dårlig. De første dagene var jeg knapt ute av senga. Ved siden av at jeg må være veldig påpasselig med kostholdet, er problemet mitt i dag at jeg har en del vage uvellhetsfølelser. Jeg har lest om hvordan lavt serotoninnivå påvirker kroppen og jeg kjenner meg godt igjen i det. Er det noen som vet hvordan man øker sitt serotoninnivå? Jeg har lest at man må spise mye proteiner (hvor mye?) og at det tar veldig lang tid å få opp kroppens serotoninnivå. Jeg har hørt at det i utlandet finnes behandlingsklinikker for sukkersensitivitet. Det er dumt at norske leger har så lite kunnskap om problemet. Jeg opplever at jeg blir overlatt til å prøve og feile på egenhånd. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.