Gå til innhold

Tips til to som flytter sammen?


Gjest idalinnea

Anbefalte innlegg

Gjest idalinnea

Hei!

Er ei jente på 20 år som i høst flytta til en av landets universitetsbyer for -ja, du greier kanskje å gjette det ;) - å studere. Kjæresten min, som jeg har vært sammen med i 16-17 måneder nå, ble igjen "hjemme", fordi han er lærling. (Legger til at "hjemme" er ca 8 timers tur unna, så vi ser hverandre ikke så ofte.)

Nå litt utpå nyåret er kjæresten min (som også er 20) ferdig med lærlingeperioden, og han vil flytte hit. Det følger jo da temmelig naturlig at vi flytter sammen, vi har prata litt lett om det, og kommet fram til at det er nok det som skjer (og begge gleder seg:). Ingen faste planer enda, for oss er det lenge til enda ;) Men det nærmer seg jo, om enn "umerkelig", og her kommer spørsmålet:

Har noen av dere som har levd litt lenger og erfart mer, noen tips når det gjelder å flytte sammen (evt. om det finnes noen tungtveiende grunner til _ikke_ å flytte sammen?) Alle tips -om alle sider ved "samboerlivet" mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor ikke sammen med kjæresten min, men har hørt dette her fra andre og det virker jo logisk...

Det er veldig viktig å ha andre ting i livet enn bare kjæresten din! Dere må gå ut hver for dere, treffe venner, være med på andre ting... Hvis ikke blir dere nok kanskje fort lei av hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idalinnea

Hmm... samboer? uhæ, det låter voksent det ;)

Kontrakt og greier...Jaja, det er kanskje på tide å vokse opp... ;)

Har noen gode forslag til økonomien? I og med at kjæresten min (min blivende samboer :D ) kommer til å få seg jobb, og jeg kommer til å leve på studielån i 5 år framover... (om det -forhåpentligvis- varer så lenge)

Takk alle sammen! :)

...og jeg tar mer enn gjerne imot flere tips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruentimmeret

Hmm... samboer? uhæ, det låter voksent det ;)

Kontrakt og greier...Jaja, det er kanskje på tide å vokse opp... ;)

Har noen gode forslag til økonomien? I og med at kjæresten min (min blivende samboer :D ) kommer til å få seg jobb, og jeg kommer til å leve på studielån i 5 år framover... (om det -forhåpentligvis- varer så lenge)

Takk alle sammen! :)

...og jeg tar mer enn gjerne imot flere tips....

hei!! Så spennende at du nå står ved en korsvei i ditt liv. Jeg ønsker deg lykke til!!

og benytter sjansen til å "pirke" litt. Var det nødvendig å ha så lang intro før du kom til poenget?

Kunne du ikke bare ha skrevet:

Har noen av dere som har levd litt lenger og erfart mer, noen tips når det gjelder å flytte sammen (evt. om det finnes noen tungtveiende grunner til _ikke_ å flytte sammen?) Alle tips -om alle sider ved "samboerlivet" mottas med takk!

Ikke vondt ment. Ble bare litt frustrert. Mange lykkeklemmer fra meg til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest har vært der

Jeg har vært samboer ei stund nå. Jeg tenkte også det samme som du tenker da vi skulle flytte sammen. Jeg snakket med mange venner om akkurat dette før vi tok skrittet ut. Der var meningene veldig delte. Noen syntes det var for tidlig (vi hadde vært sammen som dere), andre syntes det bare var fint.

Jeg synes det er veldig koselig å stå opp om morgenen og se at han er der. Det er hyggeligere å spise middag sammen med noen, framfor å spise alene.

Men som andre sier, det er også veldig viktig å ha et eget liv, der du treffer venner alene, går ut osv. Ellers kan du fort bli lei.

Jeg ønsker deg lykke til! Det kommer sikkert til å gå fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomitips

Hmm... samboer? uhæ, det låter voksent det ;)

Kontrakt og greier...Jaja, det er kanskje på tide å vokse opp... ;)

Har noen gode forslag til økonomien? I og med at kjæresten min (min blivende samboer :D ) kommer til å få seg jobb, og jeg kommer til å leve på studielån i 5 år framover... (om det -forhåpentligvis- varer så lenge)

Takk alle sammen! :)

...og jeg tar mer enn gjerne imot flere tips....

Hei!

Jeg vil gi deg ett godt råd vedr. økonomi.

Jeg og min samboer har en felles konto som begge har tilgang til via kort. Der setter vi inn ett likt beløp hver mnd som skal dekke huslån, bilutgifter, mat, strøm og andre faste utgifter. for dere er det kanskje vanskelig med ett likt beløp, men dere kan jo tenke over fordelingen selv. Dette gir dere i all fall en god oversikt over økonomien. Det vi har til overs av lønnen vår disponerer vi som vi vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil gi deg ett godt råd vedr. økonomi.

Jeg og min samboer har en felles konto som begge har tilgang til via kort. Der setter vi inn ett likt beløp hver mnd som skal dekke huslån, bilutgifter, mat, strøm og andre faste utgifter. for dere er det kanskje vanskelig med ett likt beløp, men dere kan jo tenke over fordelingen selv. Dette gir dere i all fall en god oversikt over økonomien. Det vi har til overs av lønnen vår disponerer vi som vi vil!

Vi har en en ganske lik ordning som det "økonomitips" skriver. Forskjellen er at begge lønningene går inn på felleskontoen hver måned - også fordeler vi "lommepenger" likt til hver vår brukskonto.

Mannen min tjener ca. dobbelt så mye som meg - så for meg er ordningen helt super, og han er også fornøyd. Men nå er vi gift, da med barn - kan stille seg litt annerledes når man er samboere med ulik inntekt. Men vi har praktisert det som vi har i dag helt siden vi flyttet sammen, vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei idealinnea!

Skal si du har fått mange råd og tips for å bli samboer.

Konklusjonene er vel at jo mer partene klarer å diskutere og avtale på forhånd, jo lettere unngår partene krangler.

Det gjelder temaer som økonomi og gjeld, og om hvem som eier hva. Lag samboeravtale. Skjema fås hos f.eks. forsikringsselskaper.

Snakk sammen om hvordan dere ønsker å ha det hjemme. Hva skaper trivsel? Og ikke minst må dere snakke om hvor mye dere vil være sammen med andre enn samboeren.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!! Så spennende at du nå står ved en korsvei i ditt liv. Jeg ønsker deg lykke til!!

og benytter sjansen til å "pirke" litt. Var det nødvendig å ha så lang intro før du kom til poenget?

Kunne du ikke bare ha skrevet:

Har noen av dere som har levd litt lenger og erfart mer, noen tips når det gjelder å flytte sammen (evt. om det finnes noen tungtveiende grunner til _ikke_ å flytte sammen?) Alle tips -om alle sider ved "samboerlivet" mottas med takk!

Ikke vondt ment. Ble bare litt frustrert. Mange lykkeklemmer fra meg til deg.

"...og benytter sjansen til å "pirke" litt. Var det nødvendig å ha så lang intro før du kom til poenget? Kunne du ikke bare ha skrevet:..."

Var dette nødvendig, da??

Det er kanskje fint å få litt "bakgrunnsinfo" hvis man skal kunne gi gode råd! Og hvis du lurte på hva innlegget handlet om, kunne du jo lese overskriften!

Dette er ikke av de lengste innleggene jeg har sett. Oversiktlig og luftig er det også. Men noe må man jo klage på...

:)

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!! Så spennende at du nå står ved en korsvei i ditt liv. Jeg ønsker deg lykke til!!

og benytter sjansen til å "pirke" litt. Var det nødvendig å ha så lang intro før du kom til poenget?

Kunne du ikke bare ha skrevet:

Har noen av dere som har levd litt lenger og erfart mer, noen tips når det gjelder å flytte sammen (evt. om det finnes noen tungtveiende grunner til _ikke_ å flytte sammen?) Alle tips -om alle sider ved "samboerlivet" mottas med takk!

Ikke vondt ment. Ble bare litt frustrert. Mange lykkeklemmer fra meg til deg.

Det var nettopp dette andre hun fortalte, som gjorde at jeg tenkte på det som kan bli problemer. Nemlig at hun skal studere i mange år, og kanskje ønsker å være en del av studentmiljøet (studentersamfunnet hele natten, være med i studentpolitisk styre og stell, kunne feste på en onsdag og sove hele torsdag, for heller å studere på søndag osv osv) mens han skal jobbe når han er ferdig med lærlingetiden sin. Han har ikke studert (i og med at han er så ung og er lærling), vil han ha forståelse for og ønske å være den som jobber og tjener penger i fem år mens hun kun bidrar med studielån, med påfølgende nedbetaling? Man bør tenke igjennom dette.

Jeg har venner som har vært i denne situasjonen, noen ganger går det bra, andre ganger ikke, men uansett har de måttet jobbe med disse problemstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...