snillgutt25 Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Heisann. Jeg sliter for tiden med et sår inne i munnen.Dette ligger rett ved siden av tungen min, liksom rett mellom tannkjøttet og tungen. Ikke noe godt!! Har hatt problemer med slike munnsår siden jeg var liten, og har spurt diverse tannleger og leger om hva jeg kan gjøre for å få en slutt på de, uten noe særlig resultat. Har på egenhånd funnet ut at en tannkrem som heter zendium reduserer disse sårutbruddene, men den fjerner dem ikke, desverre. Sårene er på begynnelsen kun små rifter, i huden, men utvikler seg til ganske store sår som blir hvite/gule og så tilslutt borte etter ca 7-10 dager. Ofte mange på en gang også. Men aldri utenpå leppen. Hva er dette for slags sår? Kan vel ikke være herpes? Hvordan kan jeg bli kvitt dem? Noen som har råd her eller? Er interessert i alle råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Det er vel det som kalles Herpes simplex virus 1 -eller forkjølelsessår. Søk her på doktoronline eller på google, fant masse i går. Har fått mitt første, skjønner du.. Vondt! Det står om en eller annen salve man kan smøre på, men det spørs jo hvor behagelig det er når såret er inni munnen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/#findComment-368310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillgutt25 Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Det er vel det som kalles Herpes simplex virus 1 -eller forkjølelsessår. Søk her på doktoronline eller på google, fant masse i går. Har fått mitt første, skjønner du.. Vondt! Det står om en eller annen salve man kan smøre på, men det spørs jo hvor behagelig det er når såret er inni munnen Tusen takk for hjelpen, det skal jeg sjekke! Hvorfor får man slike egentlig? Uflaks bare eller? Og...er det smittsomt? Hva med kyssing og oralsex...kan jeg gi det til kjæresten min? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/#findComment-368544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Tusen takk for hjelpen, det skal jeg sjekke! Hvorfor får man slike egentlig? Uflaks bare eller? Og...er det smittsomt? Hva med kyssing og oralsex...kan jeg gi det til kjæresten min? Det er forskjell på type 1 og type 2. Har du det bare i munnregioenen er det visst type 1, ettersom jeg har forstått. De fleste voksne (over 80%) er smittet med herpes simplex, og får jevnlige utbrudd. Det er individuelt hva som utløser utbruddene, ser det ut til. Noen mener stress, andre mener forkjølelse. Alt er vel litt sant. Herpes type 2 er en helt annen historie.. Det dreier seg vel om en kjønnssykdom som gir blemmer på kjønnsorganene og kan smitte til munnregionen. Jeg vil anta at type 1 vil smitte over på kjæresten ved kyssing, ja, men sannsynligheten er stor for at hun allerede har antistoffer mot type 1 er altså stor. Da er det med andre ord ikke så stor fare, du kan ikke smitte henne på nytt om du skjønner... Det som var nytt for meg i går da jeg leste om det var at det faktisk er det samme som forkjølelsessår. Det høres litt bedre ut enn å si at man har herpesutbrudd, liksom.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/#findComment-368583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillgutt25 Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Det er forskjell på type 1 og type 2. Har du det bare i munnregioenen er det visst type 1, ettersom jeg har forstått. De fleste voksne (over 80%) er smittet med herpes simplex, og får jevnlige utbrudd. Det er individuelt hva som utløser utbruddene, ser det ut til. Noen mener stress, andre mener forkjølelse. Alt er vel litt sant. Herpes type 2 er en helt annen historie.. Det dreier seg vel om en kjønnssykdom som gir blemmer på kjønnsorganene og kan smitte til munnregionen. Jeg vil anta at type 1 vil smitte over på kjæresten ved kyssing, ja, men sannsynligheten er stor for at hun allerede har antistoffer mot type 1 er altså stor. Da er det med andre ord ikke så stor fare, du kan ikke smitte henne på nytt om du skjønner... Det som var nytt for meg i går da jeg leste om det var at det faktisk er det samme som forkjølelsessår. Det høres litt bedre ut enn å si at man har herpesutbrudd, liksom.. ja det høres mye bedre ut. Når jeg tenker etter så har jeg i allefall slitt med dette siden jeg var 12 år, så du kan selv tenke deg hvor mye smerte det har gitt meg...nesten umulig å spise osv... tror du det kan ha noe med imunforsvaret å gjøre eller?...når jeg tenker meg om, så er det vanlig at jeg får utbrudd feks når jeg har somvet lite, er sliten, har trent hardt, drukket/festet mye. Alle disse tingene svekker jo imunforsvaret da. Tror du forresten at det er mangel på antistoffer som gjør at munnen min får disse utbruddene? Jeg lurer liksom på hvorfor/hvordan jeg fikk det?? Tusen takk for svarene dine!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/#findComment-368605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 ja det høres mye bedre ut. Når jeg tenker etter så har jeg i allefall slitt med dette siden jeg var 12 år, så du kan selv tenke deg hvor mye smerte det har gitt meg...nesten umulig å spise osv... tror du det kan ha noe med imunforsvaret å gjøre eller?...når jeg tenker meg om, så er det vanlig at jeg får utbrudd feks når jeg har somvet lite, er sliten, har trent hardt, drukket/festet mye. Alle disse tingene svekker jo imunforsvaret da. Tror du forresten at det er mangel på antistoffer som gjør at munnen min får disse utbruddene? Jeg lurer liksom på hvorfor/hvordan jeg fikk det?? Tusen takk for svarene dine!! Det har nok ganske riktig noe med immunforsvaret å gjøre. Det er mange som får utbrudd i perioder med mye stress, og stress er jo den faktoren som kanskje i størst grad svekker immunforsvaret. Hvis du vil minske antall utbrudd så kan du jo prøve å legge om livsstilen noe og bygge opp immunforsvaret ditt i den grad du kan påvirke det. Det blir jo snakk om et variert kosthold med nok av grønnsaker og frukt, pluss en passelig dose mosjon noen dager i uken. For mye trening kan kroppen tolke som stress. Det gjelder å finne en balansegang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/#findComment-368621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Hei! Er det det som heter munnskåle? Kjæresten min får sånne sår når han sover lite og eller stresser mye, særlig om vinteren. Han har hatt det helt siden han var barn. Han skyller munnen med en munnskyllevæske som heter corsodyl, som selges reseptfritt på apoteket. Det er veldig effektivt, sårene forsvinner etter en dag eller to. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/#findComment-368624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tannpleier Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Hei! Hvis det er herpes du har så hjelper det å begynne med c-vitaminer. Gjerne 5-600 mg hver dag. Jeg var tidligere veldig plaget med slike utbrudd på leppene, men har ikke hatt noen etter at jeg begynte med c-vit. for 4 år siden! Herpes er et virus som ligger i nervebanene og dukker fram i perioder når immunforsvaret ditt svekkes; forkjølelse f.eks. Hvis det er aphter/after du har, altså munnskold, så er det litt mer komplisert. Longo Vital-tilskudd sies å hjelpe. Ellers er Zendium bra, som du sier, fordi den ikke inneholder såpestoffet SLS. Årsaken til aphter er såvidt meg bekjent ikke klarlagt, det er ikke noe virus. Er utdannet tannpleier, ikke praktiserende, så jeg er ikke fullt oppdatert. Prøv å søke på nettet, du finner nok masse om både herpes og aphter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/#findComment-368626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillgutt25 Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Hei! Er det det som heter munnskåle? Kjæresten min får sånne sår når han sover lite og eller stresser mye, særlig om vinteren. Han har hatt det helt siden han var barn. Han skyller munnen med en munnskyllevæske som heter corsodyl, som selges reseptfritt på apoteket. Det er veldig effektivt, sårene forsvinner etter en dag eller to. ja jeg har har faktisk forøkt corsodyl også, uten at jeg vil påstå at det hjalp nevneverdig. Brukte forresten selines råd her...søkte på google og fant ut at herpes simplex 1 kan visstnok reduseres med noe som heter acyclovir, hva nå enn det måtte være? Noen som har peiling? Vil bare nok en gang takke for gode råd!! Dette er noe som virkelig kan plage meg til tider. Til seline: Jeg er vegitarianer og trener masse, så jeg tror ikke det er usunn livsstil som gjør utslagene i allefall ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74124-munns%C3%A5rskoll/#findComment-368702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.