Gå til innhold

Jordmor, hvordan vet man...


Ariane

Anbefalte innlegg

...hvilken stilling fosteret ligger i? Det kan vel kanskje bare en erfaren lege/jordmor kjenne seg fram til, men har du noen tips til hvordan jeg evnt. kan kjenne noe selv? Lurer sånn på om barnet har lagt seg med hodet ned! Synes hele magen kjennes ut som en basketball, men det virker som om den kan ligge i tverrleie nederst i magen. Jeg kjenner vel mest spark øverst mot ribbeina (godt tegn??), men av og til romsterer det liksom overalt...

Jeg er i uke 30.

- Takker for evnt. svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarer selv om jeg ikke er jordmor:-)

Min erfaring er nemlig at det ikke er så lett å vite hvilken stilling barnet ligger i.

Hos meg tok de nemlig feil.

Både lege og jordmor sa tre ganger hver at hodet var festet. Det de kjente var rompa. Den lå så langt nede at de faktisk trodde at det var hodet. jeg vet også om flere som har hatt uoppdaget seteleie, så jeg tror ikke det er så uvanlig.

De kunne ha reagert på hvor det sparket, men det gjorde de altså ikke hos meg.

Så neste gang blir det ultralyd, så slipper vi slike overraskelser:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

De fleste erfarne jordmødre har ikke store problemer med å finne ut hvordan barnet ligger, selv om vi ofte kan være i tvil. Når man ikke nærmer set slutten av svangerskapet ennå (før uke 36), har det egentlig ingen praktisk betydning hvordan barnet ligger, i.o.m. at den gjerne kan snu seg igjen. Hvis du kjenner spark opp mot ribbeina, kan du regne med at den ligger med hodet ned. Hvis sparkene f.eks. hovedsakelig kjennes mot venstre side, ligger nok barnet med ryggen mot høyre side. Ligger barnet i seteleie, kjenner man, hvis man er heldig, at det er en hard kul (hodet) opp mot mellomgulvet. Hvis du dytter magen litt fra side til side kan man kjenne noe hardt som beveger seg. Barnets rompe kjennes ikke sånn ut. Hvorvidt hodet har festet seg, er ikke så lett å kjenne hvis man ikke har god trening. I prinsippet kan man si at hodet gjerne er festet de siste ukene hos en førstegangsfødende, men hos flergangsfødende fester hodet seg ofte ikke før hun har begynt med rier.

Det er svært sjelden at barnet legger seg i tverrleie mot slutten av svangerskapet hos en førstegangsfødende. Hvis du kjenner at den romstrerer overalt, er det sikkert fordi den fremdeles har muligheten og plass nok til å snu seg fra side til side, og evt. fra hode til sete.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...