Gå til innhold

Øyelokkoperasjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tok nedre øyelokk for 1/2 år siden, panneløft (istedet for øvre) for snart 4 mnd siden.

Har kostet meg ce 35 tusen tilsammen, med reise, hotell etc.

Først litt om nedre (altså poser under øynene):

De skjærer ca 2 mm under øyet, fra øyekroken og en til to cm ut på siden av øyet (på utsiden) Arret under øynene er usynlig, men på den ene yttersiden har jeg litt for tydelig arr - det ble lagt litt for langt ned på kinnet.

Og posene... joda, det er nok bedre, men jeg har tynn blålig hud, så det er ikke blitt helt bra. Arret irriterer meg, ville neppe gjort det igjen (ihvertfall ikke enda).

Operasjonen: lokalbedøvelse, helt greit (du blir så dopa ned at du gir blaffen i at de skjærer i deg!)

Dagoperasjon, inn på morran, ut på ettermiddagen. Drosje til hotellet, kom akkurat inn døra og kastet opp.

Anbefaler: sjekk inn på hotellet først, eller ha noen med deg etterpå - det egner seg ikke å komme nyoperert med bagasje og greier... :)

Satt og sov i mange uker etterpå, stablet opp med masse puter. Byttet isposer på øynene (bak briller) hele den første natta, hadde nesten ikke blåmerker i det hele tatt!

Viste meg "offentlig" en uke etter, med sminke over plasteret (smal stripe på såret), men det var bedre etter at stingene var tatt.

Det var j...lig vondt å ta stingene, men det var jo over på to minutter.

Men bortsett fra det hadde jeg nesten ikke behov for smertestillende - utrolig lite vondt!

Øvre øyelokk

De anbefalte panneløft istedet, for å unngå at øyebrynene trekkes nedover.

Det var en stor operasjon, og det tok 2-3 mnd før jeg så noen bedring. Panna blir ganske "lam", det tar lang tid før musklene gror fast igjen. Jeg fjernet "sint"-muskelen, det var bra - har likevel fin motorikk i panna nå.

Mye større operasjon, helt greit med lokalbedøvelse (men ikke særlig gjøy å høre at de trakk skalpen av hodet mitt....) alt håret samlet som i en Grorudpalme, med diger bandasje rundt panne/ører/bakhode.

Ca en uke slik, deretter får du fjerne bandasjen selv, går i dusjen veldig forsiktig.

Tok lang tid, fryktelige blodkaker i håret, æsj!

Det ble mange uker med snertne silkeskjerf etc.... Først ca 1 1/2 uke hvor kun familien så meg, deretter lang tid med å dekke til sår/arr/piggsveis-stipa i hodet.

Anbefaler øvre snitt, dvs ikke langs hårfestet, men et stykke inne på hodet. Snitt fra øre til øre - men det er helt ok nå.

Denne operasjonen er jeg mest fornøyd med, men som sagt, det tok lang tid. Mye styr, og mye smerter i hodet (fryktelig stramme bandasjer, såret ble "sydd" med stiftemaskin, de stiftene var ikke gøy å ta ut!)

Skulle bare ønske han hadde tatt litt mer med det samme... men jeg gjør det ikke om igjen!

Er likevel glad jeg gjorde det, særlig at jeg tok panneløftet istedet for bare å fjerne på øvre øyelokk. Er mer fornøyd med øynene mine nå, mer åpent blikk ,ser mindre herja ut, nå føler jeg meg ok uten sminke (men det var noen måneder med dekksminke under øynene!)

De sier at det tar ett år før sårhelinga er helt over, så fortsatt blir det vel bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74150-%C3%B8yelokkoperasjon/#findComment-369688
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...