Gå til innhold

IVF-behandling i utlandet - fradrag for kostnader?


asters

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på min andre IVF-behandling nå. På grunn av min alder ble jeg anbefalt behandling i utlandet. Kostnader for medisiner og behandling er store (ca 40 000) og dekkes ikke av det norske trygdesystemet. Jeg har søkt om fradrag for dette på skatten, men har foreløpig fått avslag, - som jeg nå anker.

Er takknemlig for gode tips og andres erfaring, for om mulig å få godkjent et slikt fradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo asters!

Det var et innlegg fra en person på forum for ufrivillige barnløse for noen uker siden, som jublet over at hun hadde fått fradrag på skatten for IVF-behandling. Men dessverre hadde hun noe senere fått et brev fra ligningskontoret om at det var begått en feil.

Her er et utdrag av et av svarene hun fikk i sitt første innlegg:

"Ifølge Skattedirektoratet så gis det ikke noe som helst fradrag for ufrivillige barnløses behandling (fordi barnløshet ikke defineres som en sykdom). Det gjelder både for forsøk ved privatklinikker i Norge eller utlandet.

Skal det gjøres, så må det til en lovendring, noe det absolutt ikke er "stemt" for på løvebakken."

Så som du dessverre ser, det virker ganske vanskelig, om ikke uvanlig, å få fradrag på skatten for IVF-behandling.

Du må uansett ha lykke til, både med forsøket og "fradraget".

http://www.doktoronline.no/homepage/mettewa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er redd for at jeg må skuffe deg. En behandling i utlandet vil sannsynligvis ikke kunne gi fradrag på skatten. Ved norske private sentra kan du muligens få behandling. Prøv å ringe til en privat klinikk i Oslo. Det vil sannsynligvis være billigere. Det er også mulig at de kan ta noen undersøkelser her, mens selve behandlingen skjer i utlandet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...