ornitose Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Hei! Jeg fikk konstantert pappegøye syken i nov 2001 etter å ha slitt med symptomer på dette i ca tre år. Ornitosen ble behandlet med azitromax. Dette gjorde meg frisk mht å ta knekken på trachomatis bakterien, men jeg sliter fortsatt med ettervirkninger av sykdommen, i form av muskelsmerter, stivhet, tungpusthet og tretthet. Mitt spørsmål er hvor lang tid etter ferdig behandling kan jeg regne med å slite med senvirkninger? og er jeg resistent mot tracomatis bakterien i fremtiden? På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74187-ornitose-pappeg%C3%B8yesyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 "Papagøyesyken" er en luftveisinfeksjon som forårsakes ac en bakterium, som heter Chlamydia psittaci. Infeksjonen overføres fra fugl til mennesker, opprinnelig ble det påvist fra papagøye, men mange andre fuglearter kan overføre den, men ikke fra menneske til menneske. Vanligste forløp av infeksjonen er uten symptomer, veldig ofte er det milde luftveisinfeksjoner, og bare i mindretall av tilfeller der infeksjonen utvikles til plagsom lungebetennelse eller andre alvorlige symptomer. Det er egentlig ganske sjelden sykdom og man bør ha utført spesielle laboratorieundersøkelser for å kunne stille diagnosen psittacose (eller ornitose). Behandling med antibiotike , først og fremst makrolider (som f. eks. aitromax) eller tetracykliner er vanligvis meget effektiv. Det er vanskelig å si noe om hvorvidt dine symptomer som muskelsmerter, stivhet, tungpusthet og tretthet virkelig skyldes chlamydiainfeksjonen, men det kan ikke utelukkes. Det er endel slike tilfeller som forekommer etter enkelte virusinfeksjoner også ofte omtalt som kronisk tretthetssykdom eller postviral sykdom som er meget vanskelig å diagnostisere. Såvidt jeg har greid å finne ut etterlater ikke infeksjonen varig beskyttelse, og det finnes heller ikke noe vaksine mot denne infeksjonen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74187-ornitose-pappeg%C3%B8yesyke/#findComment-380181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.