Gjest 45 åring Skrevet 22. oktober 2000 Del Skrevet 22. oktober 2000 Jeg har "jobbet" hardt for å få opp jernlagret mitt, til ingen nytte. Hvor viktig er det for en dame på min alder med høyt jernlager, når blodprosenten er på et ok nivå? Hva slags plager kan lavt jernlager gi? Jeg er sjekket ut for blod i avføring og jernbelastning, som var ok. Er det andre us. jeg bør gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7423-ferretin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 23. oktober 2000 Del Skrevet 23. oktober 2000 Til 45-åring. lav ferritin-verdi er ingen sykdom, og behøver ikke gi symptomer, sålenge blodprosenten er fin, helst over 12.5. Hos de fleste kvinner i din alder skyldes lav ferritin at man hele tiden taper mer jern i menstruasjonsblodet enn det man klarer å innta; med både kosthold og jerntabletter. Jerntilskud kontinuerlig kan være nødvendig for at blodprosenten ikke også skal falle. Det er viktig å utelukke andre blødningskilder. Dersom kraftig mens er årsak, finnes det flere metoder for å bremse menstruasjon på; snakk med legen din. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7423-ferretin/#findComment-36608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 45 åring Skrevet 28. oktober 2000 Del Skrevet 28. oktober 2000 Til 45-åring. lav ferritin-verdi er ingen sykdom, og behøver ikke gi symptomer, sålenge blodprosenten er fin, helst over 12.5. Hos de fleste kvinner i din alder skyldes lav ferritin at man hele tiden taper mer jern i menstruasjonsblodet enn det man klarer å innta; med både kosthold og jerntabletter. Jerntilskud kontinuerlig kan være nødvendig for at blodprosenten ikke også skal falle. Det er viktig å utelukke andre blødningskilder. Dersom kraftig mens er årsak, finnes det flere metoder for å bremse menstruasjon på; snakk med legen din. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege. for å utdype litt mer av forrige innsendelse fra meg... Jeg HAR fått ti injeksjoner med flytende jern, likevel kom ikke nivået på ferritinen lenger enn til 9. (Har fått beskjed om at den bør være 13 -15)Blodprosenten var bra.Jeg HAR målt jernbelastning til å være normal og avføringsprøvene var også ok. Er nå kalt inn til gastroskopi, og lurer på om det er noe annet jeg kan gjøre før jeg går til det ,som for meg virker som et drastisk skritt. Har hørt at det er ulike oppfatninger hos medisinerne av hvor viktig ferretin er? Kan jeg "leve" uten riktig/høyt nok nivå av ferritin så lenge blodprosenten er ok? Er det andre måter å finne ut om jeg kan ha cøliaki som er blitt nevnt som en mulig årsak til lav nivå av ferretin? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7423-ferretin/#findComment-38191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 29. oktober 2000 Del Skrevet 29. oktober 2000 for å utdype litt mer av forrige innsendelse fra meg... Jeg HAR fått ti injeksjoner med flytende jern, likevel kom ikke nivået på ferritinen lenger enn til 9. (Har fått beskjed om at den bør være 13 -15)Blodprosenten var bra.Jeg HAR målt jernbelastning til å være normal og avføringsprøvene var også ok. Er nå kalt inn til gastroskopi, og lurer på om det er noe annet jeg kan gjøre før jeg går til det ,som for meg virker som et drastisk skritt. Har hørt at det er ulike oppfatninger hos medisinerne av hvor viktig ferretin er? Kan jeg "leve" uten riktig/høyt nok nivå av ferritin så lenge blodprosenten er ok? Er det andre måter å finne ut om jeg kan ha cøliaki som er blitt nevnt som en mulig årsak til lav nivå av ferretin? mvh Til 45 åring Det finnes personer som permanent går rundt med ganske lave jernlagre, og som likevel fungerer bra i hverdagen. Men i ditt tilfelle synes det fornuftig med videre undersøkelser av type gastroscopi for å lete etter mulige årsaker til at du ikke suger opp jern fra slimhinnene i øvre del av tynntarmen. Dette gjøres nok for å utelukke organisk årsak , bl.a. coeliaki, som grunn til dine jernresorpsjonsproblemer. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7423-ferretin/#findComment-38332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 45 , snart 46 Skrevet 12. mars 2001 Del Skrevet 12. mars 2001 Til 45 åring Det finnes personer som permanent går rundt med ganske lave jernlagre, og som likevel fungerer bra i hverdagen. Men i ditt tilfelle synes det fornuftig med videre undersøkelser av type gastroscopi for å lete etter mulige årsaker til at du ikke suger opp jern fra slimhinnene i øvre del av tynntarmen. Dette gjøres nok for å utelukke organisk årsak , bl.a. coeliaki, som grunn til dine jernresorpsjonsproblemer. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen hei! viser til ditt svar i okt. har nå tatt gastroskopi og div. prøver fra innsiden, ingen feil å finne, men fortsatt lavt jernlager. Forslag til løsning? skal jeg bare leve med ferritin som er målt til 9 og under det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7423-ferretin/#findComment-93892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.