bergunn Skrevet 23. oktober 2000 Del Skrevet 23. oktober 2000 kan det være epilepsi? Naa har jeg hatt et anfall til, denne gangen husker jeg det. det er fire maaneder siden sist. Ogsaa denne gangen kom det paa natten, men naa var jeg ikke helt sovnet. Det begynte med at armen min ristet ukontrollert og jeg hadde en merkelig foelelse i kroppen, jeg proevde aa sette meg opp, men da datt jeg ut av sengen. saa husker jeg ikke mer. Da jeg voknet opp neste morgen hadde jeg vondt i hele kroppen, og knust brillene mine. Jeg bor for tiden i Tanzania, saa det er litt vanskelig aa komme seg til lege.Tror du det kan vente to maaneder, eller risikerer jeg aa faa noen slags men? Er det vanlig aa faa saant paa natten? Bergunn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7434-nattlig-anfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 23. oktober 2000 Del Skrevet 23. oktober 2000 Det er ikke utenkelig at det kan være epilepsi. Anfallene skyldes elektriske utladninger i hjernen. Hvor i hjernen disse oppstår har betydning for hvordan anfallet arter seg. Om det bare er begrensa til en del av hjernen (et partielt anfall), kan det for eksempel gi riykninger i ei arm. Noen ganger kan et slikt partielt anfall gå over til et generalisert anfall. Dvs. at det oppstår elektriske utladninger i hele hjernen. Det kan arte seg som bevisstløshet med kramper. Kanskje er det det som har skjedd med deg? Du beskriver at du hadde falt ut av senga og hadde vondt i hele kroppen. Var det stive muskler, eller hadde du slått deg? Jeg har epilepsi sjøl, og får vonde, stive muskler etter et krampeanfall. Du bør absolutt komme deg til en seriøs lege (nevrolog) som kan utrede deg for årsakene til anfallene. Stort sett er det ikke noe alvorlig. Hvor vidt det er farlig eller ei å vente vil jeg overlate til en lege å svare på. Det eneste jeg kan si er at et epileptisk anfall i seg sjøl sjelden er farlig. Man kan være uheldig og skade seg under anfallet. En og annen gang ser man at anfallene ikke stopper, og da kreves det akuttbehandling. Uansett fare eller ei: Er det epilepsi, er det ingen grunn til å gå rundt å få disse anfallene. Som sagt er det sjelden farlig, men ubehagelig er det definitivt. Det finnes gode medisiner mot epilepsi nå. Sjøl har jeg vært uten anfall i over et år. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7434-nattlig-anfall/#findComment-36499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 23. oktober 2000 Del Skrevet 23. oktober 2000 Til bergunn. jeg synes det er litt vanskelig å gi deg helt konkrete råd. Det du beskriver nå kan godt være epilepsi. De fleste former for epilepsi gir ikke hjerneskader eller varige senvirkninger. men epilepsi skal alltid utredes; det kan finnes mange årsaker, alt fra infeksjoner til svulster, noen ganger innes ikke årsak. Hos en person med anlegg for epilepsi kan sannsynligvis anfall utløses av feber, lite væske-inntak, eller veldig slitenhet. Dersom du er helt fri for symptomer ( hodepine, kvalme, trøtthet, nummenhet/kraftløs i den aktuelle armen) i flere måneder mellom anfallene, er det svært liten sjanse for at svulst eller noe annet farlig er årsak. Enkelte former for epilepsi kan utløses idet man faller i søvn. Du skal helt klart utredes, du må selv avgjøre hvor engstelig du føler deg, eventuelt hvor praktisk vanskelig det er å reise hjem før tiden. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7434-nattlig-anfall/#findComment-36619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max01 Skrevet 23. oktober 2000 Del Skrevet 23. oktober 2000 Jeg tror jeg vet hva du har, for jeg har akkurat det samme. Ei bok beskrev det som myokloniske rykk, over aktive elektriske spenninger i hjernen og helt ufarlig. Jeg har bare hatt det to ganger, men har aldri merket noe selv. Det jeg vet har familien min observert. På sykehuset fant dem ingenting på en CT skan, men de ville ta flere tester.Det anbefaler jeg deg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7434-nattlig-anfall/#findComment-36677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.