Gå til innhold

nirak

Anbefalte innlegg

Gjest upnfsk4x

Jeg har nå gått i ca 6-7 uker med vondt i høyre skulder.Jeg har ikke skadet den på noe vis. Det kjennes ut som smertene kommer innunder skulderen og sprer seg utover armen. Jeg har vanskeligheter med spesielt å ta armen bakover og eller i visse vridninger, dessuten kan jeg ikke ligge på den siden om natten. Smertene er intense hvis jeg er uforsiktig. Jeg jobber i en resepsjon med sentralbord og ved siden bruker jeg mye datamus og tastatur. Kan det være en årsak? Man har det jo hektisk på jobb så det kan jo være yrkesrelatert? Hvis det f.eks. er en betennelse i slimpose kan det f. eks. gå bort av seg selv?

Blir jeg fortere bra hvis jeg sykemelder meg å holder armen i ro eller hva? Jeg må jo nevne at jeg har vært hos min fastlege og der fikk jeg noen tabl. som heter Fanalgin (reseptfri)Legen kunne ikke finne ut egentlig hva det kunne være og ba meg komme tilbake hvis jeg ikke ble bedre. Siden jeg har vært alene p.g.a. ferieavvikling kunne jeg ikke sykemelde meg heller. Siden legen valgte Fanalgin var på grunn av han var usikker på hva jeg kunne bruke p.g.a. at jeg går på lithionit. Der er det visse begrensninger på hva jeg kan bruke. Håper du har noen gode råd. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7442-nirak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til upnfsk4x. For de fleste skulderskader virker kun tabletter smertelindrende, ikke kurerende. Smertene dine kan skyldes både senebetennelse, slimposebetennelse eller led-betennelse. litt ut i forløpet skal disse kunne skilles med en skulder-undersøkelse. hvis legen din ikke følser seg tygg på en slik undersøkelse, kan han sikker henvise deg til en kollega. Noen former for skulderskader skal trenes opp hos fysioterapeut, og enkelte former for røff masasje kan hjelpe.

For slimpose-betennelser og ledd-problem er oftest cortison med påfølgende hvile kurerende. Det er viktig å endre på de arbeidsrutinene som utløste plagene. Å jobbe mye med overarmen litt ut fra overkroppen er uheldig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7442-nirak/#findComment-36625
Del på andre sider

Høres ut som en "museskulder" ja! Sjekk hvordan du sitter når du jobber med datamaskinen. Hvis du ikke holder albuen din i 90 graders vinkel når du jobber vil du nesten garantert få vondt etter en tid! Sett deg inntil bordet, flytt musen slik at du kan holde albuen i 90 grader og juster høyden på stolen eller bordet slik at du har riktig høyde når du slapper HELT av i skuldren! Tren deg opp til å bruker hurtigtaster i stedet for mus, og veksle på dette. Tren også på å bruke venstre hånd til musa. Slipp armene ned og slapp av i skuldrene noen sekunder minst hvert kvarter ! Klarer du dette har du sannsynligvis fjernet årsaken til smertene, og forhåpentligvis vil kroppen lege seg selv - men det kan ta ganske lang tid!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7442-nirak/#findComment-36663
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...