Gjest Kengun Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hvilken nøkkel er dette? Jeg kjenner jo C-nøkkelen og F-nøkkelen. Men hva heter denne? http://www.kengun.com/nokkel.jpg ...og hvordan "leser" jeg notene? (i forhold til C-nøkkelen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Saigon Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Det der _ER_ C-nøkkelen. De to andre nøkklene er G-nøkkel og F-nøkkel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kengun Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 usj, mener jo self G-nøkkel og ikke C-nøkkel. Den nøkkelen jeg referer til kan kanskje være en B-nøkkel, eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kengun Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Det der _ER_ C-nøkkelen. De to andre nøkklene er G-nøkkel og F-nøkkel Hvilken note skal jeg da spille? (med G-nøkkel så er det jo en A, men hva blir det i C-nøkkel) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest c-nøkkel Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Du finner den nederst på siden her: http://tremolo.no/norwegian/misc/theory/notation.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Saigon Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hvilken note skal jeg da spille? (med G-nøkkel så er det jo en A, men hva blir det i C-nøkkel) bB eller som den også heter bH 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kengun Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 bB eller som den også heter bH Hmmm, altså bare ei halv note opp i forhold til G-nøkkelen? A i G-nøkkel blir bH i C-nøkkel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Saigon Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hmmm, altså bare ei halv note opp i forhold til G-nøkkelen? A i G-nøkkel blir bH i C-nøkkel? Grunnen til at det ble bB var at det var to faste fortegn i den linken du henviser til i ditt første innlegg. Fortell meg. Kan du egentlig lese noter??? F-nøkkelen tar utgangspunkt fra noten F G-nøkkelen tar utgangspunkt fra noten G og til slutt C-nøkkelen ( som kan ha to forskjellige plasseringer i notesystemet ) tar utgangspunkt fra noten C 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kengun Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Grunnen til at det ble bB var at det var to faste fortegn i den linken du henviser til i ditt første innlegg. Fortell meg. Kan du egentlig lese noter??? F-nøkkelen tar utgangspunkt fra noten F G-nøkkelen tar utgangspunkt fra noten G og til slutt C-nøkkelen ( som kan ha to forskjellige plasseringer i notesystemet ) tar utgangspunkt fra noten C Sitat Miss Saigon: "Fortell meg. Kan du egentlig lese noter???". Sitat slutt. BEKLAGER AT JEG SPURTE! *hrmf* SKAL ALDRI SPØRRE DEG IGJEN. Om jeg kan lese noter? Vel, jeg har vært fast organist i 5 år og har ellers vært organistvikar i 13 kirker. Jeg har spilt trekkspill, orgel, piano, keyboard i over 20 år. Så noen noter har jeg nok lest ja. Men som du skjønner så har jeg ikke hatt behov for å spille i C-nøkkel. Jeg klarer meg godt med F-nøkkel og G-nøkkel. Men i fremtiden så trenger du ikke å svare på mine spørsmål, hvis du føler deg brydd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest c-nøkkel Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Grunnen til at det ble bB var at det var to faste fortegn i den linken du henviser til i ditt første innlegg. Fortell meg. Kan du egentlig lese noter??? F-nøkkelen tar utgangspunkt fra noten F G-nøkkelen tar utgangspunkt fra noten G og til slutt C-nøkkelen ( som kan ha to forskjellige plasseringer i notesystemet ) tar utgangspunkt fra noten C "Fortell meg. Kan du egentlig lese noter???" Det var da en unødvendig spydig kommentar! Vi er mange som faktisk har gått på musikkskoler og som ikke har fått denne type notekunnskap, men som utmerket godt kan spille etter noter for det. Det må jo være lov til å spørre? Jeg har selv vært i musikkens tjeneste i 30 år, men har aldri hatt bruk for å kunne noe som dette til tross for at jeg har mange år bak meg med undervisning på musikkskole. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 C- nøkkelen tar altså utgangspunkt i tonen C og kan ligge plassert to forskjellige steder i notestystemet. De kalles også Bratsjnøkkel og Altnøkkel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirito Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Den nøkkelen er en C-nøkkel. Enstrøken c ligger på den linjen som treffer midten på nøkkelen. I dette tilfellet (som er den vanligste plasseringen av nøkkelen) ligger c'en der du ig-nøkkel har h. Tonen du har på bildet er altså en Bb. Hvis man er i tvil, kan man se på hvor de faste fortegnene er plassert, for de kommer alltid i samme rekkefølge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirito Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hvilken note skal jeg da spille? (med G-nøkkel så er det jo en A, men hva blir det i C-nøkkel) Du skal spille en Bb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirito Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hmmm, altså bare ei halv note opp i forhold til G-nøkkelen? A i G-nøkkel blir bH i C-nøkkel? Du skal transponere en halv tone opp i forhold til det du er vant til med g-nøkkel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirito Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Grunnen til at det ble bB var at det var to faste fortegn i den linken du henviser til i ditt første innlegg. Fortell meg. Kan du egentlig lese noter??? F-nøkkelen tar utgangspunkt fra noten F G-nøkkelen tar utgangspunkt fra noten G og til slutt C-nøkkelen ( som kan ha to forskjellige plasseringer i notesystemet ) tar utgangspunkt fra noten C "Fortell meg. Kan du egentlig lese noter???" Hva er dette for frekkheter da? Jeg lurer faktisk på hva DU kan av noter jeg, så mye feil som du skriver... "bB eller som den også heter bH" Det skrives Bb. Bokstaven som angir tonen kommer alltid først, fortegnet kommer etterpå. Man bruker ikke Hb, fordi man i besifring kun bruker B og Bb (det er jo også det riktige ifølge tysk og engelsk musikkhistorie.) Og bh, det er sånn man holder puppene oppe med. "C-nøkkelen ( som kan ha to forskjellige plasseringer i notesystemet ) tar utgangspunkt fra noten C" C-nøkkelen kan faktisk plasseres hvor som helst på notelinja. *retter opp vranglæren* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kengun Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 "Fortell meg. Kan du egentlig lese noter???" Hva er dette for frekkheter da? Jeg lurer faktisk på hva DU kan av noter jeg, så mye feil som du skriver... "bB eller som den også heter bH" Det skrives Bb. Bokstaven som angir tonen kommer alltid først, fortegnet kommer etterpå. Man bruker ikke Hb, fordi man i besifring kun bruker B og Bb (det er jo også det riktige ifølge tysk og engelsk musikkhistorie.) Og bh, det er sånn man holder puppene oppe med. "C-nøkkelen ( som kan ha to forskjellige plasseringer i notesystemet ) tar utgangspunkt fra noten C" C-nøkkelen kan faktisk plasseres hvor som helst på notelinja. *retter opp vranglæren* *lol* likte dine kommentarer Og også takk for ditt svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirito Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 *lol* likte dine kommentarer Og også takk for ditt svar. Man må jo si ifra når det foregår vranglære her ) Elsker å kverulere jeg, og det er enda festligere når man faktisk har rett *tjihi* Jeg har rett, jeg har rett! *hoppe opp og ned* ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kengun Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Man må jo si ifra når det foregår vranglære her ) Elsker å kverulere jeg, og det er enda festligere når man faktisk har rett *tjihi* Jeg har rett, jeg har rett! *hoppe opp og ned* ;-) Ble foresten litt stille fra Miss Saigon sin side nå Tenker hun angrer sin kommentar *hehe*. Jeg smiler fremdeles av din kommentar om bh'en 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spirito Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Ble foresten litt stille fra Miss Saigon sin side nå Tenker hun angrer sin kommentar *hehe*. Jeg smiler fremdeles av din kommentar om bh'en Jeg har ikke bh noe annet sted enn på puppene...hb har jeg vel ikke i det hele tatt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kengun Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Jeg har ikke bh noe annet sted enn på puppene...hb har jeg vel ikke i det hele tatt ;-) Jepp, er nok best å styre unna hb nå i disse metanol tider - Men når vi først snakker om bh og hb så må jeg si at jeg foretrekker å benytte B istedet for H. Hvorfor vi i Norge absolutt må ha H istedet for B skjønner jeg egentlig ikke. I engelsk er det jo B og når en ser på alfabetet så er det jo lurere å bruke B, altså ABCDEFG i stedet for AHCDEFG. Synes nå jeg da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.