Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 28, slank og passe sunn, men slitt med trenevegring siste 7 månedene.

Dette pga. at jeg føler at hjertet slår mye hardere og annerledes enn vanlig.

Har ofte høy hvilepuls på rundt 90 og kjenner at det slår annerledes, f.eks. kjenner jeg mye tydeligere hvert slag og noen

ganger er det akkurat som en motor som går i brystet selv ved lav puls. Hvis jeg har

plutselig høy fysisk aktivitet kan andre i rommet også høre hjertet slår tydelig.. i tillegg

til at det føles at det slår så hardt at det nesten gjør vondt. Kjenner også ofte ubehag rundt

hjertet og stikking en sjelden gang.. men dette har jeg også kjent over hele brystet og "flytter på seg".

De første månedene jeg opplevde dette kaldsvettet jeg endel også.

Oppsøkt leger, og som har sjekket alt mulig bl.a. belastningstest og ultralyd uten å finne noe særlig.

Nå har jeg ikke vært hos noen lege på flere mnd., men føler meg ikke helt bra.

Har hver dag høy puls på nærmere 90(mot normalt rundt 60).

Stresser ikke, har verken sykdom i familie eller vært syk tidligere, men dette bekymrer

meg veldig mye hver dag. Har også et og annet sjeldent lite anfall av plutselig høy puls

eller ubehag der jeg føler meg veldig rar og får akutt behov for å sitte ned.. dette går

som regel rask over men kjennes rart.. (dette er så sjeldent så må ha flaks for å fange på 1dags holter monitorering).

Har ikke merket andre ting enn litt vondt/rar i hodet i perioder og nesten konstant slimete i halsen

mens jeg har slitt med dette problemet (men ingen målbar langvarig infeksjon påvist).

Blir også veldig varm i brystet ved høy puls, og oppdaget nylig at det pulsen går merkbart ned hvis

jeg nedkjøler meg. Det har hjulpet meg endel da jeg kan kontrollere dette litt, men dette

er vel ikke normalt?? At hvilepulsen går rett ned fra 90-120 til 60-70 tallet??

Har tidligere følt at jeg fryser når jeg har høy puls, så ikke følt for å kjøle meg ned.

Da legene ikke finner noe har jeg naturligvis tenkt tanken at alt er psykisk eller noe. Men hver gang jeg har overbevist meg selv om at det kun er noe slik

får jeg høy puls eller ubehag som jeg føler ikke kan være psykisk da jeg får dette uten å tenke/fokusere på problemet mitt..

på den andre siden har det hjulpet meg endel å bestemme meg for å bli "frisk".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74549-h%C3%B8y-hvilepuls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg kjenner disse symptome veldig godt. Er selv bare 33, kvinne, ikke røyker og driver litt mosjon. Har plagene siden svangerskap, men det er nå en del år siden. Siste uke - etter flere ganger med hvilepuls opp 180 - ble jeg kjørt til legevakt, men uten at EKG slå ut på en spesiell måte. Legen mente bare jeg er stressede (kanskje har han rett), men likevel fant han ingenting. Jeg føler meg svak, redd og tviler på meg selv at jeg tyder hjertesignaler kanskje feil. Men rythme ER forstyrret flere ganger daglig (nå i to år), og den plutselig høye hvilepuls begynte for 2 uker siden.

I tilfelle du kommer på noen svar, vær så snill og send meg en mail.

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74549-h%C3%B8y-hvilepuls/#findComment-375658
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjenner disse symptome veldig godt. Er selv bare 33, kvinne, ikke røyker og driver litt mosjon. Har plagene siden svangerskap, men det er nå en del år siden. Siste uke - etter flere ganger med hvilepuls opp 180 - ble jeg kjørt til legevakt, men uten at EKG slå ut på en spesiell måte. Legen mente bare jeg er stressede (kanskje har han rett), men likevel fant han ingenting. Jeg føler meg svak, redd og tviler på meg selv at jeg tyder hjertesignaler kanskje feil. Men rythme ER forstyrret flere ganger daglig (nå i to år), og den plutselig høye hvilepuls begynte for 2 uker siden.

I tilfelle du kommer på noen svar, vær så snill og send meg en mail.

Takk

Blir du også varm når du har slik høy hvilepuls??

Isåfall har jeg erfart at pulsen som regel blir normal igjen ved å kjøle meg ned.. ved f.eks. å drikke kaldt vann.

Interessant å se om det fungerer slik for deg også?

Tror også problemet kan bli forsterket av at man blir redd/stresset, men det jeg og sikkert du også erfarer er at pulsen er høy selv om man er avslappet. Skal bli interessant å høre hva dr. Søyland har å si om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74549-h%C3%B8y-hvilepuls/#findComment-376513
Del på andre sider

Blir du også varm når du har slik høy hvilepuls??

Isåfall har jeg erfart at pulsen som regel blir normal igjen ved å kjøle meg ned.. ved f.eks. å drikke kaldt vann.

Interessant å se om det fungerer slik for deg også?

Tror også problemet kan bli forsterket av at man blir redd/stresset, men det jeg og sikkert du også erfarer er at pulsen er høy selv om man er avslappet. Skal bli interessant å høre hva dr. Søyland har å si om dette.

Nei, egentlig blir jeg ikke varm, men siste gang jeg hadde så høy puls (180) satt jeg bare ved PCen, dagen før skjedde det mens jeg låg i sengen (!) og ville sove. Nå har jeg i alle fall 1 uke fri pga sykemelding for å slappe av, men hva kan 1 uke gjør for et problem som er så langvarig og komplisert. (men siden jeg er stipendiat er det uansett vanskelig å slappe av, jeg tenker hele tiden på arbeidet mitt). Ble anbefalt å ta kurs i meditasjon og yoga - skulle hjelpe å reparere indre ubalanse som forstyrrer hjerterytme. Kanskje det hadde vært en løsning?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74549-h%C3%B8y-hvilepuls/#findComment-377136
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Spid.

Min umiddelbare reaksjon på ditt spørsmål er at du må ha fått en eller annen psykisk reaksjon som har fiksert deg til at du skal ha en hjertesykdom. Imidlertid må en slik konklusjon bare trekkes etter at alle muligheter for fysisk sykdom så langt som mulig er utelukket.

Du synes hittil å være godt og adekvat undersøkt : du anfører arbeidsbelastning, ekkokardiografi, Holter-monitorering, samt (håper jeg) en grundig klinisk undersøkelse og vurdering. Du skriver ikke noe om blodprøver, men jeg går ut fra at det er tatt en generell laboratorie-sjekk, bl.a. inneholdende vanlig blodstatus, nyrefunksjon og stoffskifteprøver. Spesielt stoff-skifte-sykdommer vil kunne gi symptomer som kan ligne på dem du angir.

Du er selv inne på at det kan være psykiske årsaker til din følelse av hjerteaffeksjon. Hvis alle undersøkelser gir normale funnn, og de leger du har konsultert ikke har funnet noe patologisk ved vurderingen av deg rent fysisk, bør du ta opp muligheten for en psykogen årsak med din fastlege. Du kan risikere å fiksere deg så sterkt i en forestilling om hjertesykdom at du får vanskeligheter med å bearbeide situasjonen og komme deg ut av den.

Men - forutsetningen for å begynne dette arbeidet er at det ikke er holdepunkter for organisk sykdom. Ta det opp med din lege igjen. En 28-åring bør få eliminert slike problemer raskt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74549-h%C3%B8y-hvilepuls/#findComment-377887
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...