Gå til innhold

er hjerteflimmer og ekstraslag det samme

Anbefalte innlegg

Har vært plaget av ekstraslag før ala:stopper opp,tar litt pause for så og komme hardt tilbake og i samme slaget ta to slag(ta igjen det tapte slag i full fart uten pause)!

dette varte en time og hadde to slike entimesanfall i løpet av to uker.Gjett om jeg ble skremt og tenkte min tid var omme :)

Er dette det samme som flimmer?

Etter at anfallene var over slo det normalt igjen og EKG var også normal etterpå.Hva var dette?kan det komme av stillesitting over lang tid, er det farlig?

Jeg fikk påvist bi-lyd under graviditet, men senere var denne bi-lyden borte når andre leger sjekket(lyttet på), kan det ha en sammenheng?

Ekstraslagene jeg nevnte først i innlegget kom etter(flere år etter) graviditeten!

Synes og merke litt ekstraslag ellers nå og da senere også, men aldri så mye som det jeg skrev om først her.

Søvnmangel, kan det ha innvirkning? har konstant mangel på søvn,pga tenåringer som er oppe i fullfart ganske sent(og tidlig oppe).

Hva tror du?legene ellers har en tendens til og avfeie problemet som bagatell.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7475-er-hjerteflimmer-og-ekstraslag-det-samme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Kp.

Fenomènet du beskriver er høyst sannsynlig ekstraslag med den typiske pausen og et derpå følgende kraftig dunk. Av og til vil slike ekstraslag komme ved hvert annet slag, og det blir dermed en slags tvillingpuls (kalt bigemini). Enkelte ganger kan man få "kobling" av ekstraslag, og det var mulig det du hadde i "timesanfallet" ditt. Din tid "var neppe omme", idet slike fenomèn stort sett er helt uskyldige. Dette er ikke det samme som flimmer, som er en tilstand som skal behandles.

En flyktig bilyd påvist under graviditet er vanligvis ikke det samme som hjertefeil, men som oftest uttrykk for at hjertet har et større pumpevolum pr.slag, og at hjertet blir dyttet litt til siden p.g.a. svangerskapet.

Mange ting kan virke inn på hjertets rytme, f.eks. stress, kaffe, nikotin, mangel på søvn, etc. Man skal selvsagt ikke bagatellisere slike symptomer, men som regel er det du beskriver helt uskyldig. hvis du er i tvil, og det er et problem for deg, få din lege til å sjekke ditt hjerte, eventuelt med registrering av et døgns EKG-monitorering, og en ekkoundersøkelse, hvis det fortsat finnes grunn til å mistenke en klaffefeil eler annen defekt, hvilket er lite trolig hos deg, idet bilyden er forsvunnet (?).

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...