Gå til innhold

Blodtrykk


Live

Anbefalte innlegg

Hva er normalt blodtrykk? På svangerskapskontrollen i uke 33 hadde jeg 120/60, for 2 dager siden 120/55 og i dag hos jordmor målte hun det til 145/86. Kan det plutselig i løpet av et par dager endre seg så mye?

Jeg har i tillegg hevelser i hender og ansikt. Fosterlyden lå også på 172, (tidligere 144) har det noe med at blodtrykket også er høyt? Har ikke hodepine, men er trøttere enn vanlig.

Må legge til at min vanlige jordmor er blitt sykmeldt, og de siste gangene har det vært en ny jordmor hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Blodtrykket ditt for noen dager siden var helt normalt, det idag er litt i grenseland. Man sier at et blodtrykk over 140/90 er i høyeste laget, men det er først når man også får eggehvitte/proteiner i urinen og evt. ødemer/vannansamlinger i kroppen at man tenker svangerskapsforgiftning. Jeg synes du bør gå å få sjekket blodtrykket ditt en gang til i løpet av uken, og selvfølgelig også sett på urin-stix. Føler du deg dårlig, spes. med hodepine, bør du ta kontakt med legen din. Fosterlyden var også litt høy i dag, men det kan ha sammenheng med at den var veldig aktiv. Det skulle ikke være noe problem, sansynligvis, å få sjekket dette også en gang til. Det er ikke så lett når din faste jordmor ikke er tilgjengelig, men de fleste jordmødre tenker likt i forhold til sånne saker, så hvis du ringer og evt. sier at du føler behov for en ekstra sjekk, vil jeg bli overasket hvis du blir avvist.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...