Gå til innhold

Kink / vondt i ryggen

Anbefalte innlegg

I helga løftet jeg min 7 mnd gamle baby og fikk kink i ryggen. Kan man ut fra hendelse /beskrivelse jeg gir utelukke skive prolaps/utglidning?

Ryggen min har vært stiv siden fødselen og løfting og bæring gjør det ikke noe bedre... Jeg skulle løfte poden ut av lekegrinda da det plutselig gjorde veldig vondt og min samboer måtte "befri" meg fra babyen. Det kom ikke noe knepp eller lyd da det skjedde, bare en smerte som strålte ut fra korsryggen. Etterpå ble jeg veldig stiv i korsryggen og ut mot hoftene. Det hjalp å ligge på ryggen med bena opp.

Nå to dager etter er jeg fremdeles stiv, det gjør vondt når jeg har sittet en stund, men det hjelper fremdeles å legge seg litt. Hvis jeg tar på området kjenner jeg ikke noe støle/ømme muskler, det gjør heller ikke vondt å ta på.

Regner med at det går over av seg selv? Men hva skal jeg gjøre nå for å forebygge? Det blir ikke siste gang jeg må løfte jr. Kan jeg gjøre ryggøvelser, strekke osv mens det fremdeles gjør vondt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7481-kink-vondt-i-ryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke strekke/gjøre ryggøvelser så lenge det gjør vondt. Det beste er at du rett og slett gjør det som gjør minst vondt, men du bør holde deg i aktivitet og ikke ligge alt for mye. Ikke løft noe tungt før du er smertefri, da risikerer du å bli verre. Lytt til kroppens signaler...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7481-kink-vondt-i-ryggen/#findComment-36656
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til miromurr

Utifra det du beskriver av symptomer høres dette ut til å være av muskulær karakter- en muskelstrekk fra bekken- og /eller setemuskulatur.Prolapser gir ofte mer definerte utstrålende smerter i forttrinnsvis et ben, eventuelt også kraftsvikt og betydelige nattesmerter.

Det er normalt sett ikke farlig å trene selv om det murrer litt i ryggen. Sørg dog for god oppvarming og unngå tunge eksplosive løft. Regelmessig trening med mye tøyninger/stretching og noe styrke høres fornuftig ut for deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7481-kink-vondt-i-ryggen/#findComment-36796
Del på andre sider

Til miromurr

Utifra det du beskriver av symptomer høres dette ut til å være av muskulær karakter- en muskelstrekk fra bekken- og /eller setemuskulatur.Prolapser gir ofte mer definerte utstrålende smerter i forttrinnsvis et ben, eventuelt også kraftsvikt og betydelige nattesmerter.

Det er normalt sett ikke farlig å trene selv om det murrer litt i ryggen. Sørg dog for god oppvarming og unngå tunge eksplosive løft. Regelmessig trening med mye tøyninger/stretching og noe styrke høres fornuftig ut for deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7481-kink-vondt-i-ryggen/#findComment-36924
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...