bach1365380385 Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Har vært syk i 2 mnd, til dels sengeliggende. Mye svimmel( nesten besvimt 2 ganger), slapp, hovne lymfekjertler av meget kort varighet ( 1 døgn), tilbakevennende. Var innlagt på sykehus i –83, diagnostisert med mononucleose ( monospot negativ , påvist Epstein Barr) hadde ettter dette også stadig tilbakevennende hovne lymfekjertler. Føler at dette er det samme , men har nå masse tilleggssymptomer. Utredet nevrologisk grunnet dovning i høyre arm + senere også ben med manglende evne til å flekse tærne, surring med ord og slipphendthet. Oppfattet som mulig MS/ borreliose. Negative funn. Hetetokter, hjertebank og tidlig oppvåkning , gråtete uten grunn utredet for tidlig klimakterium ( er 37 år) blodprøver avkreftet dette. Løs avføring gjennom mange år.( Nå treg mage men likevel stadig følelsen av å måtte på do. )Dette sammen med det foregående har ført til at thyreoideastatus er tatt uten forhøyede verdier. Hadde stor cyste i høyre thyreoidealapp i –98, også den gang var blodprøvene bra og den gikk spontant tilbake.( Mormor thyreoditt?) Følelse av at det er for trangt inni kroppen presser på bak ribbena venstre mer enn høyre, kjennes som da jeg var høygravid. Moderate smerter forskjellige steder i maven Kraftige smerter lavt i korsryggen senere press høyere opp. Leverprøver som da jeg var innlagt med ”mononucleosen”, den gang ble dette kalt hepatitt, nå får jeg beskjed om at det er normalt. Problemer med pusten , føler at jeg må ta små korte innpust. Et par ganger stikkende smerte i siden ved innånding. Tungt å puste når jeg lå i sengen føltes som en 20kg sekk oppå meg Ikke utredet nærmere. 1 gang skarp smerte i høyre bryst med stråling ut i armen. Mye hjertebank både ved fysisk aktivitet ( holder på lenge etter jeg har gjort noe så enkelt som å gå opp en trapp) og uten. Far massivt hjerteinfarkt som et par og femti-åring(uten høyt kolestrol). Alm.praktiker derfor sjekket lipoprotein –a , forhøyet. Ikke utredet nærmere. Mye utslett, rødt og kløende også elveblest. Under graviditet beskrevet av hudlege med klassisk sommerfuglutslett. ) Ikke utredet nærmere Alltid mye soleksem og sterk reaksjon på insektstikk ( tidligere verre enn nå. Den gang også negl-/fotsopp behandlet med Lamisil etter endt amming. Kommet tilbake 1 gang , bra etter ny behandlingsrunde. Tror jeg nå har fått dette tilbake. Ikke fått vært hos hudlegen enda da jeg har vært så dårlig. Mye stiv i ankler , høyre kne , fingre. Smerter i skulder , albu, hofte, knær, hender, Vært hos to revmatologer , muligheten for lupus ( kusine har dette) har vært luftet men ANA var i våres grenseverdi og nå negativ. Heller ikke komplentverdier har slått ut og de har derfor konkludert med at det ikke er lupus. Skal utredes nærmere for Sjøgren da Schirmer og sialmetri lave. Lenge hatt problemer med tørr skjede , tørre øyne, tørr med sår i munn og nese. Trodde tørrheten kunne ha sammenheng med hormonspiral Levonova. Dette har ikke gynekologen tro på. Indremedisiner har foreslått at jeg fjerner spiralen og har henvist meg til gynekologen for dette. Gynekologen som så meg på sykehuset i forbindelse med spørsmål om tidlig klimakterium trodde ikke plagene kunne være bivirkninger da jeg har hatt spiralen i 3 år og hadde samme i 4 år før dette. Halsbetennelse, bihulebetennelse, behandlet med Azitromax, og vondt i ørene. Masse symptomer og minimale funn ANA 32 , senere negativ Asat 38 senere bra Alat 68 senere 42 Ferritin 225 senere 182 Glukose 7.5 senere 7.7 begge fastende antydet at jeg kanskje burde ta sukkerbelastningstest S-Lp(a) 710 Trombocytter 390 Protein i urin 0.17 2 ganger 0.14 senere Jeg har ikke fått noen forslag til diagnose og ingen behandling utover forslag fra alm.praktiker om antidepressiva. Og anbefalt av nevrologen å jobbe mindre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74829-hepatitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Kjære bach, Det er en svært omfattende og komplisert lidelseshistorie du beskriver. Jeg forstår godt at du er fortvilet når du ikke får skikk på helsa tross mange legebesøk. Jeg kan selvfølgelig heller ikke gi det en sesam-sesam løsning på dine problemer, spesielt, siden ganske mye av dine problemer faller utenfor mitt spesialfelte, infeksjonsmedisin. Jeg kan i alle fall kommentere n oen av dine problemer som faller innenfår dette felt. Mononukleose eller Epsten Barr virus infeksjon kan forårsake flere av de symptomene du beskriver: slapphet, hovne lymfekjertler halsvondt er ganske vanlige. Det er også relativt hyppig med moderat angrep på leveren og moderate (av og til uttalte) utslag av leverprøvene som ASAT og ALAT, noe du har. Denne infeksjonen kan være ganske langvarig, av og til mange mndr, og den er også assosiert med sykdommer som "cronic fattigue syndrom" kronisk tretthet, postviral tretthetssykdom. Det at monospot er negativ er ingen bevis på at det ikke er EBV infeksjon. Liknende symptomer kan forårsakes av et beslektet virus, cytomegalovirus. Bedde kan diagnostiseres med spesifikke laboratorieprøver. Det er en annen assosiasjon jeg får når du skriver om ledd, hud-symptomer, tanker om Sjøgren, at det kan være noe med ditt immunapparat, noe som trenger da et større utredning for å klarlegge evenuelle defekter. Soppinfeksjoner, noe du har, er heller ikke uvanlige med immunsvikt. Dette jeg skriver gir deg neppe noe løsning og diagnose, det skjønner du vel at jeg ikke har sjansen til, det er nærmest en slags høytenkning og kanskje gir deg noe ideer om hvilke vei du kan forsøke å lete etter sykdomsårsak. Men jeg må tilføye at med så mange forskjellige symptomer du har har jeg ingen tro på en felles årsak som ligger bak alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74829-hepatitt/#findComment-382730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Jeg hadde flere av dine symptomer i en del år. Var helt fortvilet. Plagene forsvant plutselig 5 måneder etter siste svangerskap. Jeg var en uke på ferie uten mann og barn, og var et nytt menneske når jeg kom hjem igjen. I ettertid tror jeg at jeg led av hormonforstyrrelser eller bakterie/virus. Jeg ville uten tvil ha prøvd å fjerne spiralen. Jeg fjernet også en amalgamfylling i dette tidspunktet..., så det er jo også en teori... Vet foresten ingenting om lupus... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74829-hepatitt/#findComment-382738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest best wishes Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Du kan enkelt klargjøre om du har hepatitt med en blodprøve hos din lege. Ønsker deg lykke til på veien til å bli frisk! MVH meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74829-hepatitt/#findComment-384686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.