Gå til innhold

Kuler i ung alder

Anbefalte innlegg

Hei!

For to måneder siden kjente jeg en kul i øvre del av det ene brystet. Gikk til legen, hun kjente på den og konstanterte at det var noe jeg burde få mammografi-folka til å undersøke nærmere. Jeg er bare tjue år gammel, og lurer på hvor vannlig det er med slike kuler og hva de kan komme av. Altså om det kan være svulst eller andre former for rariteter. Er faktisk veldig redd for situasjonen. Føler at helsemyndighetene ikke bryr seg, i og med jeg må vente i over en måned for å få gjennomført undersøkelsen. Legen er også veldig sparsommelig med opplysninger. Frustrerende!

Kulen er fortsatt der, minker ikke eller noe, den er bevegelig og virke ganske fast. Kjenner ikke så veldig godt til sykdomshistorien til slekten min, men hverken tanter, onkler eller mor og hennes foreldre har hatt noe form for kreft. Kjenner ikke historien fra farsida. Kan jeg være en mutant?

Hva er det som kommer til å skje i en tre steg undersøkelse? Hvordan kommer de til å ta vevprøver og lignende?

Jeg blir veldig takknemlig om jeg kan få mer info om statistikk og generele opplysninger. Og det aller viktigste, betyr kuler i bryster svulvst? Pleier de å forsvinne? Kan de utvikle seg til kreft etterhvert som jeg blir eldre? Bør jeg fjerne dette?

Hilsen frustrert ung dame!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74880-kuler-i-ung-alder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pupper til besvær

Hei Justa. En tredelt undersøkelse går ut på: mammografi som er røntgen av brystene, vevsbiopsi som går ut på å ta ut bittelitt vev med en sprøytespiss, og til sist en undersøkelse av legen, som ser på og undersøker huden og vevet i og på brystet og armhulen din. Det er høres fælt ut, men det er ikke så ille! Det finnes mange årsaker til kuler i brystet. Hvis legen din ønsker deg undersøkt betyr det at han/hun er grundig, og at du er i gode hender. Jeg har vært i gjennom denne "mølla", og fikk vite at jeg har fibroadenomatose, som er godartede kuler, plagsomme men ikke farlige i det hele tatt. Ønsker deg lykke til!!! Klem!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74880-kuler-i-ung-alder/#findComment-376039
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...