Gå til innhold

kvinnelige kjendiser - Grunfeld


felina

Anbefalte innlegg

Leste svaret ditt ang. jenter og kjendiser, og du har nok rett i at kvinner tenner på menn som skiller seg ut fra den grå massen (det er jo forholdsvis grundig dokumentert). Men hva med menn og kvinnelige kjendiser, gjør ikke den mekanismen seg litt gjeldende hos menn også, og rokker ikke det ved forklaringsmodeller av menneskelig seksualitet som vektlegger så sterkt det biologiske ved oss? Synes du har en tendens til å reduserere oss til biologi i altfor stor grad jeg! Det er jo samspillet mellom biologien og kulturen som former oss til det vi er, og kulturen kan omforme det instinktive, biologiske til noe som knapt likner det opprinnelige (det vi har tilfelles med pattedyr nært beslektet med oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Det fins mok menn som tenner på kjendis-kvinner, men jeg tror det er langt sjeldnere enn omvendt. Menn er gjerne redd sterke og dominerende kvinner. De føler seg da lett underlegne, og det er ikke greit å ha med slike menn å gjøre. De blir sure, tverre, aggressive og ubehagelige, dessverre.

Det er selvsagt et samspill mellom biologi og kultur hos oss mennesker. Men er det på et område hvor særlig dype underliggende biologiske mekanismer gjør seg gjeldende så er det på sexlivet. Naturen har investert så mye i at vi skal funke seksuelt av hensyn til forplantningen, at det skinner gjennom i våre reaksjoner og atferd. Kulturen blir ofte en mer eller mindre tynn ferniss over biologien.

Tenk deg hva kjønnene er villig til å investere av tid, tålmodighet og opptatthet for å oppnå dette ene, orgasmen og sæddutømningen, helst i skjeden, men gjerne også andre steder hvis en kvinne ikke er tilgjengelig.

Kvinner tror jeg har en noe annen seksuell prioritering, ikke slik at de ikke er lystne på sex, men de spiller på et rikere og bredere følelsesmessig register enn menn gjør.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Hilsen

Berthold Grünfeld

lege/professor

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mok menn som tenner på kjendis-kvinner, men jeg tror det er langt sjeldnere enn omvendt. Menn er gjerne redd sterke og dominerende kvinner. De føler seg da lett underlegne, og det er ikke greit å ha med slike menn å gjøre. De blir sure, tverre, aggressive og ubehagelige, dessverre.

Det er selvsagt et samspill mellom biologi og kultur hos oss mennesker. Men er det på et område hvor særlig dype underliggende biologiske mekanismer gjør seg gjeldende så er det på sexlivet. Naturen har investert så mye i at vi skal funke seksuelt av hensyn til forplantningen, at det skinner gjennom i våre reaksjoner og atferd. Kulturen blir ofte en mer eller mindre tynn ferniss over biologien.

Tenk deg hva kjønnene er villig til å investere av tid, tålmodighet og opptatthet for å oppnå dette ene, orgasmen og sæddutømningen, helst i skjeden, men gjerne også andre steder hvis en kvinne ikke er tilgjengelig.

Kvinner tror jeg har en noe annen seksuell prioritering, ikke slik at de ikke er lystne på sex, men de spiller på et rikere og bredere følelsesmessig register enn menn gjør.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Hilsen

Berthold Grünfeld

lege/professor

Vennlig hilsen

kun en liten replikk:

Jeg kjenner mange sterke (ditt uttrykk) kvinner som sterke menn flokker seg rundt, og det gjør helt sikkert du også! Dette vil vel føre til avkom med "høyere" kvalitetet enn det sterke menn og svake, men akk så unge og skjønne damer vil resultere i! Det hvis man tenker vulgær darwinistisk iallfall.. Selv om det kan ha en viss biologisk støtte, så synes jeg det er reaksjonært å gjenta synet om at kvinner blir noe (eller ønsker å bli noe) i kraft av mannen de står i relasjon til, mannen i kraft av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann som er ung

kun en liten replikk:

Jeg kjenner mange sterke (ditt uttrykk) kvinner som sterke menn flokker seg rundt, og det gjør helt sikkert du også! Dette vil vel føre til avkom med "høyere" kvalitetet enn det sterke menn og svake, men akk så unge og skjønne damer vil resultere i! Det hvis man tenker vulgær darwinistisk iallfall.. Selv om det kan ha en viss biologisk støtte, så synes jeg det er reaksjonært å gjenta synet om at kvinner blir noe (eller ønsker å bli noe) i kraft av mannen de står i relasjon til, mannen i kraft av seg selv.

Mulig at dette innlegget ikke blir lest men uansett:

Uttalelsen som Grunfeld kommer som følge at det han har lært om psykiatri(eller psykologi om du vil). Poenget han var vel uansett at menn generelt aett ikke velger kvinner med høyre status/rang enn seg selv( dette har også en kjønnsforsker og feminist sagt)

tror uansett at styrke(i seg selv) er en egenskap vi gutta generelt går etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...